Alternativ.nu

Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: timjan86 skrivet 15 jan-11 kl 12:46

Titel: Inte köpa v70 äldre än 00 varför?
Skrivet av: timjan86 skrivet 15 jan-11 kl 12:46
Hej

Behöver en till bil och vi har besämt att köpa en lite nyare än vår gamla 745 så man slipper köra på natten om man ska åka långt på sommaren när det är som varmast ^^
Har tittat mycket på v70 eftersom den är stor, har någorlunda billiga reservdelar och inte supersvår att skruva på.
Har frågat runt lite och alla jag pratat med säger att jag inte ska köpa en som är av äldre årsmodell än 2000, men ingen verkar ha något vettigt svar till VARFÖR jag inte bör göra det utan verkar mest ha hört det från andra... Någon här som vet?
Titel: SV: Inte köpa v70 äldre än 00 varför?
Skrivet av: torbjorn skrivet 15 jan-11 kl 12:56
Jag ser ingen rimlig anledning till det. Skulle det finnas välkända och svåra problem med äldre V70 borde det ju synas tydligt genom lägre priser på begagnatmarknaden.
Jag skulle kunna tänka mig att senare V70 har något bättre sidokrockskydd än de äldre tack vare de bulligare karossidorna och tjockare dörrarna, men även en tidig V70 uppfyller alla rimliga krav på krocksäkerhet så just den saken borde inte spela någon större roll.
V70 härstammar ju ur 850 och den hade förvisso en del barnsjukdomar från början, men de var fixade långt innan modellnamnet ändrades till V70 (och de flesta allvarliga barnsjukdomarna på 850 åtgärdades dessutom utan kostnad för bilägarna).
Titel: SV: Inte köpa v70 äldre än 00 varför?
Skrivet av: timjan86 skrivet 15 jan-11 kl 13:00
En 99a är mycket billigare på blocket än en 00a, för 40 000 får man en 00a med framhjulsdrift som gått 35 000 mil medan man får en 99a med fyrhjulsdrift som gått runt 20 000 mil för samma pris... Det är därför jag gärna vill veta om det verkligen spelar någon roll med årsmodellen ;)
Titel: SV: Inte köpa v70 äldre än 00 varför?
Skrivet av: torbjorn skrivet 15 jan-11 kl 13:10
Fyrhjulsdrift brukar faktiskt kunna dra ner priset på äldre begagnade bilar, det är ju mycket mer som kan gå sönder i kraftöverföringen på en fyrhjulsdriven bil. Jag har för mig att fyrhjulsdrivna V70 har en s k viscokoppling, den är lätt att köra sönder om man inte är noga med att alla fyra däcken alltid är lika mycket slitna.

Bilar som är ovanliga i fyrhjulsdrivet utförande ska man passa sig för eftersom det kan vara svårt att få tag på delar på skroten om det behövs. Jag har en kompis som envisas med att köra fyrhjulsdrivna Ford Mondeo från 90-talet, han har nu två reservdelsbilar stående på gården för säkerhets skull...

Andra nackdelar med fyrhjulsdrivna bilar jämfört med motsvarande tvåhjulsdrivna är t ex sämre utrymmen (stor kardantunnel, högre bagagerumsgolv etc) och högre bränsleförbrukning. Sådana saker gör också att man inte gärna köper fyrhjulsdrivet om man inte verkligen är beroende av den bättre framkomligheten.
Titel: SV: Inte köpa v70 äldre än 00 varför?
Skrivet av: Huggorm skrivet 15 jan-11 kl 13:10
Tekniskt sett är det två olika bilar, hela bottenplattan byttes ju ut till årsmodell -00. Går du tillbaka ytterligare ett steg och jämför med 850 kombi så är det nog ett hopp i prisklass där med.
Titel: SV: Inte köpa v70 äldre än 00 varför?
Skrivet av: timjan86 skrivet 15 jan-11 kl 13:19
Tekniskt sett är det två olika bilar, hela bottenplattan byttes ju ut till årsmodell -00. Går du tillbaka ytterligare ett steg och jämför med 850 kombi så är det nog ett hopp i prisklass där med.

Ja, jag har förstått att det var ett "generationsskifte" för v70 vid 2000, men skulle vilja veta vad som är skillnaden?


Andra nackdelar med fyrhjulsdrivna bilar jämfört med motsvarande tvåhjulsdrivna är t ex sämre utrymmen (stor kardantunnel, högre bagagerumsgolv etc) och högre bränsleförbrukning. Sådana saker gör också att man inte gärna köper fyrhjulsdrivet om man inte verkligen är beroende av den bättre framkomligheten.
 

Jag jobbar i skogen så fyrhjulsdrift är ett plus för mig så länge den inte krånglar...
Titel: SV: Inte köpa v70 äldre än 00 varför?
Skrivet av: Attes matte skrivet 15 jan-11 kl 14:26
850:ns smeknamn var "brandbilen". Ett smeknamn som även första generationens V70 fick ta över. STORA problem med bilar som började brinna HELT utan förvarning. Men å andra sidan verkar inte årsmodellen spela så jävla stor roll i just den frågan... Jag har en 01:a xc70, och den brann sommaren -09.  :o Tack och lov så stod jag på gården med bilen på tomgång (höll på att koppla på släpvagnen), och hade en 300-liters full regntunna några steg bort, så vi lyckades släcka branden och försäkringsbolaget lagade eländet. Det var en kabelbrand i "nystanet" för tändningen.

Kan bara tipsa om att om man börjar känna en lukt som är väldigt lik knallpulverpistol i bilen så bör man stanna fort som FAN och öppna huven.  :-\

/Sara
Titel: SV: Inte köpa v70 äldre än 00 varför?
Skrivet av: Blekslättens Gård skrivet 15 jan-11 kl 14:36
Hej,viscon byttes ut mot halex -03 tror jag och den håller mycket bättre .mvh .
Titel: SV: Inte köpa v70 äldre än 00 varför?
Skrivet av: Huggorm skrivet 15 jan-11 kl 14:37
Kan bara tipsa om att om man börjar känna en lukt som är väldigt lik knallpulverpistol i bilen så bör man stanna fort som FAN och öppna huven.  :-\

/Sara
Varför öppna huven?
Titel: SV: Inte köpa v70 äldre än 00 varför?
Skrivet av: Attes matte skrivet 15 jan-11 kl 14:42
Varför öppna huven?

För att kolla om det brinner såklart och i så fall släcka. Man vill ju inte vänta på att lågorna ska slå ut under huven innan man sätter igång att försöka släcka eller i annat fall evakuera bilen.

/Sara
Titel: SV: Inte köpa v70 äldre än 00 varför?
Skrivet av: Blekslättens Gård skrivet 15 jan-11 kl 14:46
Låt det brinna ;D
Titel: SV: Inte köpa v70 äldre än 00 varför?
Skrivet av: Attes matte skrivet 15 jan-11 kl 14:53
Låt det brinna ;D

Om jag hade låtit min bil brinna så hade förmodligen mitt garage gått upp i rök oxå. En bilbrand är banne mig inget att leka med...  :-\

/Sara
Titel: SV: Inte köpa v70 äldre än 00 varför?
Skrivet av: Blekslättens Gård skrivet 15 jan-11 kl 15:00
Nej det är farligt men jag skulle inte vilja ha en bil som det brunnit under huven,Det kan bli massor av el fel senare.
Titel: SV: Inte köpa v70 äldre än 00 varför?
Skrivet av: Huggorm skrivet 15 jan-11 kl 15:05
Nej det är farligt men jag skulle inte vilja ha en bil som det brunnit under huven,Det kan bli massor av el fel senare.
Ja precis, då är det bättre att det får brinna ordentligt. Men händer det i garaget har man ju lite problem  :P

Öppnar man huven får man en mycket kraftigare och snabbare brand. Öppnar man den inte, så hinner man kanske plocka ur saker från bilen som man vill spara. Spänna loss barnet ur bilbarnstolen och liknande  ::)
Titel: SV: Inte köpa v70 äldre än 00 varför?
Skrivet av: Vilse skrivet 15 jan-11 kl 15:07
Jag har en 99:a,,,
Hitills inga problem, ta i trä,,
(passagerarruta fram funkar inte alls)
(jag fick tanklocksflörpen i handen när jag skule öpna den,,klantigt av mej,,men hur fixa,,får bli en annan dag när man har mindre prioteringar i livet)
Har känt mej relativt OK med att köra den i vinterväglaget,,

Jag har haft mera problem med den bilfirma som sålde den till mej,först tog det flera veckor innan dom böt ägare och ställde på den,,
vilket resulterade i att jag fick aldrig bilen besiktigad innan jag fick den,,så måste besiktiga den strax,,
sen så har dom inte betalat vägskatten som lovat,,

precis som om jag inte har nog med skit i livet,,

bilen besiktigades och servades av plåt o servicefirma när jag fick den,,med mej som kund,,inte ovannämnda bilfirma,,
Titel: SV: Inte köpa v70 äldre än 00 varför?
Skrivet av: timjan86 skrivet 15 jan-11 kl 15:11
Någon annan som har erfarenheter av v70 runt 99 och 00?
Kommer troligtvis inte att ha råd att köpa en nyare än 02-03.
Tar gärna tips på saker som brukar gå sönder och ungf runt vilket miltal...
Titel: SV: Inte köpa v70 äldre än 00 varför?
Skrivet av: Attes matte skrivet 15 jan-11 kl 15:25
Nej det är farligt men jag skulle inte vilja ha en bil som det brunnit under huven,Det kan bli massor av el fel senare.

Och jag tänker tvärtom jag. Hur stor är sannolikheten att det brinner i samma bil TVÅ gånger...  ;D Dom lagade den för 40 000 spänn, så det känns faktiskt dom att den är rätt säker nu. ;)

/Sara
Titel: SV: Inte köpa v70 äldre än 00 varför?
Skrivet av: Huggorm skrivet 15 jan-11 kl 15:35
Och jag tänker tvärtom jag. Hur stor är sannolikheten att det brinner i samma bil TVÅ gånger...  ;D Dom lagade den för 40 000 spänn, så det känns faktiskt dom att den är rätt säker nu. ;)

/Sara
Röken angriper koppar, och kan med tiden ge dålig kontakt eftersom metallen ärgar. Ja var på ett bygge en gång, där det brunnit i markplan. Vi fick byta precis allt av det elektriska i husets alla 5-6 våningar. Anledningen var just att röken angrep kopparen, vilket på sikt kunde ge kontaktproblem vilket kan orsaka varmgång och nya bränder. Jag vet inte hur stort problemet är i praktiken dock, mitt reservelement här i stugan kommer från det bygget, och det har funkat bra. Litet sotigt bara, men det var ju bara en månad gammalt när huset brann så det var värt att torka av  ;D
Titel: SV: Inte köpa v70 äldre än 00 varför?
Skrivet av: Huggorm skrivet 15 jan-11 kl 15:36
Men nu låter det som om bränder skulle vara ett stort problem för volvo, och det är det ju egentligen inte. Det var lite fler av deras bilar som brann än de andra tillverkarnas, men det var fortfarande långt ifrån en procent som fick problem med eld
Titel: SV: Inte köpa v70 äldre än 00 varför?
Skrivet av: fräsen skrivet 15 jan-11 kl 16:18
Vi har en v70 -99 med fyrhjulsdrift, inköpt i höstas då 855:an va slut som bil.
855 hatade jag att köra (framhjulsdrift, eller som jag säger, felhjulsdrift..) v70 kör jag mer än gärna, den är perfekt nu på vintern i halkan det är bara att tuta o köra, nästan lika bra som min 745:a!
farsan har oxå en v70 -99 som han haft nåra år nu o inte haft nåra problem, förutom att brorsan kört ut ett par gånger med den.. (felhjulsdrift på den..)
Titel: SV: Inte köpa v70 äldre än 00 varför?
Skrivet av: torbjorn skrivet 15 jan-11 kl 20:18
De flesta bränder i Volvo 850 berodde egentligen inte på bilen i sig utan felaktig montering av kablage till släpvagnskontakten.

En del bilägare vill ju ha ständig spänningsmatning på en pinne i släpvagnskontakten för t ex laddning av batteri i husvagn. Eftersom de kabelsatser för släpvagnskontakt som levererades med dragkrokar till Volvo 850 inte var förberedda för detta så innebar det att verkstaden som skötte monteringen fick dra kabeln för den ständiga matningen efter eget huvud. Ofta blev den direkt ansluten till batteriet utan säkring, och drog man den på enklast möjliga sätt under golvmattorna så kom den att skava mot en vass plåtkant någonstans i närheten av baksätet. Den vanliga brandorsaken var alltså att kabelisoleringen skavdes sönder mot den där plåtkanten, man fick stum kortslutning av en kabel ansluten till batteriet utan säkring, kabeln blev glödande på några sekunder och satte då eld på golvmattor, isolering i motorrummet och annat eldfängt som råkade ligga i närheten.
Titel: SV: Inte köpa v70 äldre än 00 varför?
Skrivet av: Imp skrivet 17 jan-11 kl 02:41
Volvo=dyrt. Och billiga delar, lätta att laga osv är bara myter, det är ingen skillnad mot många andra bilar. Köp en 00 så kanske det är jag som monterat delar av den:)
Jag är kritisk mot Volvo inte bara för att jag kört och lagat dem, utan jag har även jobbat på personvagnar ;D

Ska du ha fyrhjulsdrift så köp Subaru eller Audi. Volvos fyrhjulsdrift är väl en sådan där fjant fyrhjulsdrift med nästan alla drivning på framhjulen hur man än gör.
Titel: SV: Inte köpa v70 äldre än 00 varför?
Skrivet av: brainghost skrivet 22 jan-11 kl 05:05
"torbjörn" är ute o simmar har själv alltid haft 4 hjulsdrivna bilar fugerar perfekt obs kardan sitter långt under karossen o de har plana o fina golv....
Titel: SV: Inte köpa v70 äldre än 00 varför?
Skrivet av: Temeriaire skrivet 22 jan-11 kl 07:22
Röken angriper koppar, och kan med tiden ge dålig kontakt eftersom metallen ärgar. Ja var på ett bygge en gång, där det brunnit i markplan. Vi fick byta precis allt av det elektriska i husets alla 5-6 våningar. Anledningen var just att röken angrep kopparen, vilket på sikt kunde ge kontaktproblem vilket kan orsaka varmgång och nya bränder. Jag vet inte hur stort problemet är i praktiken dock, mitt reservelement här i stugan kommer från det bygget, och det har funkat bra. Litet sotigt bara, men det var ju bara en månad gammalt när huset brann så det var värt att torka av  ;D
  När kablager brinner bildas syra av plasten, väääldigt aggressiv. Vid en brand på spånskivefabriken jag jobbade vid förut så kunde man efter två dagar konstatera att hydraulikens kolvstänger rostat, trots förkromningen. Och det hade inte varit så varmt där att det gjort nåt mot kromet...
Fast nu tror jag att det finns kabel med plast som inte bildar denna syra?
Titel: SV: Inte köpa v70 äldre än 00 varför?
Skrivet av: torbjorn skrivet 22 jan-11 kl 09:52
  När kablager brinner bildas syra av plasten, väääldigt aggressiv. Vid en brand på spånskivefabriken jag jobbade vid förut så kunde man efter två dagar konstatera att hydraulikens kolvstänger rostat, trots förkromningen. Och det hade inte varit så varmt där att det gjort nåt mot kromet...
Fast nu tror jag att det finns kabel med plast som inte bildar denna syra?
Det finns, s k halogenfri kabel, och den säljs hos alla vanliga elgrossister. Men den halogenfria isoleringen är styv, svårskalad och otrevlig att arbeta med, så elektriker brukar inte gärna använda den om inte kunden uttryckligen har sagt till om att det ska vara halogenfri kabel i anläggningen.
I "vanlig" elkabel är det PVC-plast (polyvinylklorid) som bildar saltsyra vid förbränningen. Den halogenfria kabeln är ofta isolerad med PEX/XLPE (tvärbunden polyeten), som bara avger koldioxid och vattenånga vid fullständig förbränning.
Titel: SV: Inte köpa v70 äldre än 00 varför?
Skrivet av: andtol skrivet 22 jan-11 kl 12:45
Jag ser inga problem med att köpa en välservad 99a som inte gått så långt. Vore nog perfekt, förutom att de drar ganska mycket. Skulle dock inte heller välja AWD utan en "normal" och så vanlig Volvo som möjligt.
Titel: SV: Inte köpa v70 äldre än 00 varför?
Skrivet av: Bowmore skrivet 29 jan-11 kl 22:05
Har tidigare ägt en V70 T5 -97
Rolig bil, men se upp med packboxen mellan motor och växellåda. Har en benägenhet att ge upp ganska ofta...
Syns ganska tydligt genom oljedropp under motorn. Ett byte kostar några tusen och det verkar inte som det är bättre kvalitet på packboxen som de sätter dit, för min borjade läcka igen efter ca 6000mil. Kostruktionsfel verkar det som.
Titel: SV: Inte köpa v70 äldre än 00 varför?
Skrivet av: torbjorn skrivet 30 jan-11 kl 00:43
Har tidigare ägt en V70 T5 -97
Rolig bil, men se upp med packboxen mellan motor och växellåda. Har en benägenhet att ge upp ganska ofta...
Syns ganska tydligt genom oljedropp under motorn. Ett byte kostar några tusen och det verkar inte som det är bättre kvalitet på packboxen som de sätter dit, för min borjade läcka igen efter ca 6000mil. Kostruktionsfel verkar det som.

Om det snart börjar läcka igen där man har bytt en packbox så brukar det bero på att axeln är nernött där den gamla packboxens tätningsläpp har legat an. Ibland kan man lösa problemet genom att pressa in den nya packboxen till ett lite annat läge så att den får nöta på ett nytt ställe på axeln.

I en del fall utsätts packboxen för höga temperaturer som får gummit att bli torrt och sprött i förtid (t ex packboxen i bakre kamaxeländen på den luftkylda motorn i Citroën GS), men sådant är sällsynt i vevaxeländar och i all synnerhet på vattenkylda motorer.

På äldre Volvomotorer var en vanlig anledning till att det fortsatte läcka efter packboxbyte, att man hade misslyckats med att få tätt i hörnet mellan motorblock, packboxhållare och oljetråg. Det gäller att göra rent och avfetta mycket noga, smeta på packningsklister av rätt kvalitet (alltså inte nöja sig med första bästa tub med Permatex eller "motorsilikon" som råkar ligga i verktygslådan), och vara extremt noga med att rikta upp packboxhållaren innan medan skruvarna dras åt så att den verkligen ligger an mot både motorblocket och oljetrågspackningen.
Titel: SV: Inte köpa v70 äldre än 00 varför?
Skrivet av: Bowmore skrivet 30 jan-11 kl 19:45
Om det snart börjar läcka igen där man har bytt en packbox så brukar det bero på att axeln är nernött där den gamla packboxens tätningsläpp har legat an. Ibland kan man lösa problemet genom att pressa in den nya packboxen till ett lite annat läge så att den får nöta på ett nytt ställe på axeln.

I en del fall utsätts packboxen för höga temperaturer som får gummit att bli torrt och sprött i förtid (t ex packboxen i bakre kamaxeländen på den luftkylda motorn i Citroën GS), men sådant är sällsynt i vevaxeländar och i all synnerhet på vattenkylda motorer.

På äldre Volvomotorer var en vanlig anledning till att det fortsatte läcka efter packboxbyte, att man hade misslyckats med att få tätt i hörnet mellan motorblock, packboxhållare och oljetråg. Det gäller att göra rent och avfetta mycket noga, smeta på packningsklister av rätt kvalitet (alltså inte nöja sig med första bästa tub med Permatex eller "motorsilikon" som råkar ligga i verktygslådan), och vara extremt noga med att rikta upp packboxhållaren innan medan skruvarna dras åt så att den verkligen ligger an mot både motorblocket och oljetrågspackningen.

Tack för ett utförligt svar. Då har jag blivit lite klokare. Skulle inte ha något emot att skaffa en V70 97-00 igen. Gillar dom skarpt.
Titel: SV: Inte köpa v70 äldre än 00 varför?
Skrivet av: williamern skrivet 20 dec-15 kl 22:49
har en v70 glt 98. har haft den i ca10 år. den startar i alla väder och jag har inte behövt laga den mer än normalt slitage. den är ganska enkel att skruva själv med men det går inte att gämföra med 240.
jag rekommenderar denna bil.
Titel: SV: Inte köpa v70 äldre än 00 varför?
Skrivet av: mantajohan skrivet 30 dec-15 kl 20:46
det e ju v70 efter 00 man ska UNDVIKA eftersom dom fick elektroniskt gasspjäll som kostar kovan att fixa.... tog ett par år innan volvo fixade skiten och ersatte dom med bosch (tror jag) som fungerar istället
Titel: SV: Inte köpa v70 äldre än 00 varför?
Skrivet av: Rocknrollyo skrivet 14 jan-16 kl 14:39
Alla bilar från milleniumskiftet och framåt är dyra att underhålla i jämförelse med bilar från den glada 80-talet och början av 90-talet. Volvo V70 gen 1 är inte tillräckligt gammal för att tillhöra de bilar från Volvo som är lätta att underhålla. Även om en Volvo V70 Gen 1 är en gammal bil, så är den inte tillräckligt gammal för att vara billig i drift.

Vad gäller svaga punkter på V70 äldre än 00 så har alla bilar både sina bättre och sämre sidor. Det är bara att acceptera. V70 är en kvalitétsbil, men väldigt tråkig sådan.