Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Coccidios  (läst 6089 gånger)

Saklig

• Gäst
Coccidios
« skrivet: 06 nov-24 kl 15:01 »
Hej, har en höna som jag tror har fått coccidios. Hon har haft vattniga diarréer sedan i somras, sitter ofta uppburrad o sover, huvudet instoppat, har börjat magra av. Äter och är pigg i mellanåt, dricker mycket. Hade en höna förra våren som hade exakt samma symptom, tog denna till veterinären o hon gjorde ett avföringstest och sa att det inte var coccidios. Vi fick pencillin men inget hjälpte, fick tyvärr ta bort den hönan. Finns det någon som kan ge mig ett bra svar  och hur man behandlar detta? Blir så less på veterinärer som inget vet om höns och ingen som kan skriva ut rätt medicin.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Coccidios
« Svar #1 skrivet: 06 nov-24 kl 15:20 »
Problemet är att höns inte berättar vad det är för fel på dom.
Och för att inte famla i blindo så måste man ta en massa prover.
Prover som kostar pengar och till slut kanske man får en fullträff.

Coccidos sprider dessutom sig i hela flocken.
Jag skulle ge vitaminbost och honung i hela gruppens vatten för att se om hon repar sig.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Saklig

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 06 nov-24 kl 15:24 »
Dom får redan multivitamin i vattnet. Har även köpt Vispumin och har blandat i fodret. Gav även fil idag.

Skogsvilde

• -
« Svar #3 skrivet: 06 nov-24 kl 15:26 »
Då skulle jag antagligen bestämma mig om någon vecka eller så om hon ska slippa lida.
För när hon sitter uppburrad på pinnen så har det som regel gått väldigt långt och hon mår riktigt illa.
Men inte nödvändigtvis.

Saklig

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 06 nov-24 kl 15:30 »
Jo jag vet men hon är som vanligt emellanåt och går runt och letar föda så jag vill inte ge upp riktigt än. Ska testa honung som du skrev. Blandar du det i vattnet eller?

Saklig

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 06 nov-24 kl 15:50 »
Veterinären på SVA hade ingen ide om vad det kunde vara. Antingen inte coccidios för då fick hönsen blod i diarren. Vad är detta?

Saklig

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 06 nov-24 kl 15:55 »
Var nere i hönshuset nyss o all fil var borta. Fyllde på lite till och den dåliga hönan hoppade ner från pinnen och började äta. Hoppas det gör någon nytta. Om man köper kol på apoteket, hur blandar man ut det? Någon fara om dom friska hönsen äter av det? Alla tips mottages hjärtligt.

Skogsvilde

• -
« Svar #7 skrivet: 06 nov-24 kl 16:42 »
Jo jag vet men hon är som vanligt emellanåt och går runt och letar föda så jag vill inte ge upp riktigt än. Ska testa honung som du skrev. Blandar du det i vattnet eller?

Bara blanda ut i vattnet för absolut bästa effekt.
Värmer man upp honungen så försvinner alla goda egenskaper.
Men inte nödvändigtvis.

Saklig

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 06 nov-24 kl 17:34 »
Tack det ska jag prova.

Saklig

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 06 nov-24 kl 17:37 »
Pratade med SVA på telefon idag o den personen sa att det ej går att påvisa coccidos i ett inskickat träckprov då dom hinner dö/försvinna, stämmer detta?

Saklig

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 06 nov-24 kl 17:40 »
Är alltid diarren blodig vid coccidios? Finns det medicin mot detta som är receptfri att köpa någonstans?

Saklig

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 06 nov-24 kl 17:54 »
Det finns ingen här på forumet som Esbetre el Baycox att sälja??
« Senast ändrad: 06 nov-24 kl 18:00 av Saklig »

Saklig

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 06 nov-24 kl 18:15 »
Eller Coxoid, någon som har att sälja?

Saklig

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 07 nov-24 kl 08:25 »
Ingen som har något att komma med? Trodde detta var ett diskussionsforum..hade visst fel.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #14 skrivet: 07 nov-24 kl 20:08 »
De flesta alternativare har annat att göra än att hänga vid datorn dygnet runt.

Som du säkert har sett på fass.se så finns det bara ett läkemedel mot koccidios som är godkänt i Sverige, och det är receptbelagt. https://www.fass.se/LIF/product?userType=1&nplId=19940225000028

sva.se har en bra informationssida om sjukdomen, som det kan löna sig att studera. Man behöver inte ringa och fråga om allt. https://www.sva.se/amnesomraden/djursjukdomar-a-o/koccidier-och-koccidios-hos-fjaderfa/

Dela detta:

* Inloggade just nu

829 gäster, 1 användare
Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser