Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "fodra" pläd av mormorsrutor  (läst 4260 gånger)

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
"fodra" pläd av mormorsrutor
« skrivet: 23 feb-10 kl 18:52 »
Jag håller på med en pläd av mormorsrutor och har nu tänkt att fodra den med velour. Att jag ska sy fast tyget för hand, är jag helt med på. Det jag undrar över är hur jag bäst gör "på mitten" för att hålla ihop tyget med rutorna. Små stickningar? Om jag bara syr tyget runt plädens ytterkanter, blir det ju lätt bara en enda röra av alltihop. Och jag vill ju att pläden ska vara slät och snygg.  :)
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

yrian

  • Inlägg: 1498
    • Skåne
    • Hannasgården
SV: "fodra" pläd av mormorsrutor
« Svar #1 skrivet: 23 feb-10 kl 19:26 »
Jag har inget jättebra svar på hur du ska göra för hand. Själv hade jag nog gjort det på maskin, faktiskt. Med ganska långa stygn. Och sakta. Det borde funka, om inte garnet är alltför tjockt? Kan du testa på en ruta och en velourlapp och se hur det blir - för att sprätta i velour är ju ingen hit, det blir inte snyggt.
Höns, stickning och pelargoner

Sjaunja

  • Inlägg: 5572
    • -
SV: "fodra" pläd av mormorsrutor
« Svar #2 skrivet: 23 feb-10 kl 19:39 »
Det skulle kunna vara fint om man klippte fyrkanter av kläde och fäste på veloursidan jämt utspritt. Om man har kläde i 2 olika färger och har 2x2 cm ruta av den ena och 1,5x1,5 av den andra. Varje fästpunkt består av en stor ruta med en liten ovanpå och fästs med ett garn med en tredje färg. Snyggt att sy ett kryss på varje ruta kanske...

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
SV: "fodra" pläd av mormorsrutor
« Svar #3 skrivet: 23 feb-10 kl 20:41 »
Ja, det skulle kunna funka med små puskor oxå.

Garnet är ganska tjockt, så jag tror att det blir bäst att nåla noga runtom och sedan smygsy med täta stygn.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: "fodra" pläd av mormorsrutor
« Svar #4 skrivet: 23 feb-10 kl 21:53 »
Jag vill minnas att mormors hade vadd emellan två stycken, och att hon hade små stygn i varje kryss i mormorsrutorna, liksom. Som när man stoppar lapptäcken.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: "fodra" pläd av mormorsrutor
« Svar #5 skrivet: 23 feb-10 kl 22:07 »
Fäst fodret i "kryssen" med ett par stygn, jag gjorde detta på ett lapptäcke.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

294 gäster, 2 användare
mommo, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser