Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  angoraulls spinnare:HJÄLP!  (läst 4967 gånger)

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
angoraulls spinnare:HJÄLP!
« skrivet: 06 apr-07 kl 23:22 »
alltså jag blir tokig snart.
nu har jag försökt att spinna angora ullen helt på bara angora ull men jag kan ju inte!!! frustrerad.
om jag blandar i lite finull i okardad angora ull då går det....det verkar vara svårare att spinna angora om man kardar den så det har jag nu senst inte gjort...men att spinna den ren , nej, då glider det isär...
lär tillägga att jag spinner på slända...och har haft olika tyer av detta samt olika tyngder å de...

alltså finns något trick?
vanlig ull vill jag ju helst spinna naturligt fet och varm...men hur ska det vara med angoraullen egentligen..den e ju inte fet..

482

  • Inlägg: 107
Re:angoraulls spinnare:HJÄLP!
« Svar #1 skrivet: 07 apr-07 kl 10:20 »
Jag fick en gång två tips av en duktig angoraspinnare: 1) karda aldrig och 2) ta _alltid_ fibrerna åt "rätt håll". I och med att jag inte spinner så mycket så kommer jag tyvärr inte ihåg vilket som är det rätta hållet ::)
Tror att det möjligen kunde vara roten/den klipta änden (och inte spetsen alltså) - men testa båda hållen så märks det förhoppningsvis.  

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:angoraulls spinnare:HJÄLP!
« Svar #2 skrivet: 07 apr-07 kl 16:03 »
okej...jag testar det ikväll!
Tack!

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:angoraulls spinnare:HJÄLP!
« Svar #3 skrivet: 12 apr-07 kl 00:11 »
nu så gick det bra  ;D
topparna först så haka det i bättre...tyckte jag...
fast jag hade en del ull som jag har kammat ur direkt från kaninen alltså, och den var otroligt lätt att spinna...mycket lättare än den klippta...
fast det tog lite tid...ett färdigt nystan på blott 70gr tog 1,5 timme nu första gången :-\
och hela tiden då jag spann på sländan fundera jag över vad jag ska sticka av angoran...sockor ska det inte bli iallafall och inget som är stort som en tröja...tips?

Shadow

  • Gäst
Re:angoraulls spinnare:HJÄLP!
« Svar #4 skrivet: 12 apr-07 kl 15:39 »
Varför inte ta o sticka ett par handleds/pulsvärmare?
Borde ju bli jätteläckert, varmt o gosigt!

Shadow, som är nyfiken på att se resultatet sen!

482

  • Inlägg: 107
Re:angoraulls spinnare:HJÄLP!
« Svar #5 skrivet: 12 apr-07 kl 16:54 »
Vad bra att det funkade nu! Jag skall försöka komma ihåg: "topparna först!" :)
En schal i angora vore väl nåt? Med grova stickor så det går snabbt och blir luftigt.

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:angoraulls spinnare:HJÄLP!
« Svar #6 skrivet: 12 apr-07 kl 18:13 »
om det är korrekt spunnet med topparna först vet jag ju inte men jag tyckte det var enklare  ;D
ska spinna lite mer ikväll...tänkte jag...det är så rogivande att spinna med slända. ja med spinnrock med men jag har förlorat spolarna till min och har ännu inte hitta några ersättare  :(...men letar vidare..borde kanske sätta in en annons här kom jag på...ja!

bonnmoran

  • Inlägg: 39
    • Västergötland
Re:angoraulls spinnare:HJÄLP!
« Svar #7 skrivet: 13 apr-07 kl 19:39 »
Det här ska jag testa iallafall när min kanin har fått tillräckligt lång päls igen.

http://www.flickr.com/photos/yarnmonster/142729310/

Hälsningar Christina

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:angoraulls spinnare:HJÄLP!
« Svar #8 skrivet: 13 apr-07 kl 22:25 »
jag har idag börjat klippa min...det brukar ta 2-3 dagar då han gillar att "hoppa" när jag ska klippa... först ligger han still men sen tycker han det är tråkigt och "hoppar" så det blir många pauser och inte skulle då han ligga i mitt knä då jag spinner  :o

tror jag ska göra en rektangulär sjal faktiskt....

bonnmoran

  • Inlägg: 39
    • Västergötland
Re:angoraulls spinnare:HJÄLP!
« Svar #9 skrivet: 13 apr-07 kl 23:00 »
Min skuttade också omkring, innan jag lärde mig att jag skulle ta runt hals o nacke det allra sista, så fort som de känner att ulle när borta där så börjar de att skutta omkring.
Lycka till !

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:angoraulls spinnare:HJÄLP!
« Svar #10 skrivet: 13 apr-07 kl 23:13 »
jag brukar ta ryggen först...varför vet jag inte.. men mellan benen och runt halsen gillar han inte att bli klippt...jag kan förstå han på den punkten  ;D
om lägger vänster sida om mig och då trycker lätt m armbågen på huvet ligger han en stund iallafall..men han börjar alltid hoppa igen sen!
Brukar din tova ihop sig på baken? jag förstår inte varför min gör det hela tiden...fast jag borstar.

Grelbers-stock

  • Inlägg: 161
Re:angoraulls spinnare:HJÄLP!
« Svar #11 skrivet: 25 maj-07 kl 16:05 »
Det går alldeles utmärkt at karda angora MEN Du måste ha rätt sorts kardor för det alltså int eullkardor de som vanligen säljs i Sverige då de är för grova.
Här är en länk till ett ställe som säljer kardbeslag i fem olika grovlekar så kan Du ju göra egna kardor :-)
http://www.hedgehogequipment.co.uk/page18.html

bonnmoran

  • Inlägg: 39
    • Västergötland
Re:angoraulls spinnare:HJÄLP!
« Svar #12 skrivet: 26 maj-07 kl 17:49 »
Jag skulle nog snarare säga att man inte behöver karda angoraullen, den är så mjuk o formbar som den är ! Sedan kan det ju finnas andra behov till att man vill karda den.

Jag skulle tro att du släppte angoraullen för snabbt, min erfarenhet säger att man får spinna den lite hårdare än med fårull, den utvidgar sig fint efter ett tag när man har stickat med den. Den blir så ullig, lätt o helt underbar att använda när man har stickat upp den !
Jag har spunnit den både från topp o från botten o kan nog inte säga att jag tycker att något är lättare än det andra.

Jag har samma erfarenhet när det gäller hundull (leonbergare), den behöver heller inte kardas men måste spinnas lite hårdare annars fäller den som bara den, när man stickar med den !

Christina

S KVATTRAM

  • Inlägg: 149
  • Skvattram
Re:angoraulls spinnare:HJÄLP!
« Svar #13 skrivet: 26 maj-07 kl 20:16 »
Jag brukar inte klippa mina kaniner förrns ullen har maxlängd 12cm och det tar 4 månader mellan klippningarna. Ashfordspinnrocken är den bästa angoraspinnrocken och den skall ställas in så att den matar in långsammare än till fårull eller mohair. Angoraullen skall ej kardas och kan ligga i handen huller om buller och det går lika bra ändå. Tycker inte att det går att spinna angora på slända då sländan är för tung hur lite vikt den än har på sin rundel. Lycka till från Inger i Järna som spunnit alla slags fibrer i 25 år och tycker bäst om att spinna madagascarangora tycker den färgen är läckrast. Har ingen madagascar själv och skulle gärna vilja köpa en :)

bonnmoran

  • Inlägg: 39
    • Västergötland
Re:angoraulls spinnare:HJÄLP!
« Svar #14 skrivet: 26 maj-07 kl 21:18 »
Jag har spunnit angora på Loets övertyngda slända, tycker nog att det var lättare med en tyngre slända än de lätta som jag har.
Fast helst spinner jag all ull  på spinnrocken det är mycket bekvämare.

Jag vet inte hur mycket loets slända väger, men det går väl att maila eller ringa till nordlander o fråga om det är någon som vill veta.

http://www.nordlander.nu/

Christina

Grelbers-stock

  • Inlägg: 161
Re:angoraulls spinnare:HJÄLP!
« Svar #15 skrivet: 27 maj-07 kl 14:40 »
http://www.joyofhandspinning.com/angora.shtml

En jättebra angoraull-länk.

De rekommenderar topptyngda sländor (antagligen för man uppnår högre hastigheter med dem än bottentyngda) och kardning med bomullskardor d v s kardor med fina tänder om så behövs. Lyckades i hastigheten skicka lite fel länk, denna skall det vara för priserna var för färdiga kardor;
http://www.hedgehogequipment.co.uk/page17.html

482

  • Inlägg: 107
Re:angoraulls spinnare:HJÄLP!
« Svar #16 skrivet: 31 maj-07 kl 10:16 »
Här om dagen var jag inom Madame Lutuss spinneri - hon hade ett mycket tjusigt angoragarn, det var uppblandat med ull. Hon hade precis kört angora genom sina kardmaskiner så det går nog bra att karda också. Min "rådgivare" tidigare i tråden kanske bara syftade på att man inte skulle använda vanliga ullkardor?

isin

  • Gäst
Re:angoraulls spinnare:HJÄLP!
« Svar #17 skrivet: 29 aug-07 kl 13:55 »
Hejsan

Jag vill bara dela med mig av mina erfarenheter även om det är ett tag sedan frågan ställdes.
Jag har själv ca 15 angoror i olika färger,och det går jättebra att spinna enbart utav denna fiber.Du måste däremot spinna lite snabbare och hålla i totten lite hårdare.Det finns lika många som kardar och som inte gör det .Det blir olika resultat. Kardning håller ihop ullen lite lättare,och du får (oftast )ett slätare garn.Dessutom
blir schateringarna i färgnyanserna något mjukare.Men allting beror ju oftast på hur van man är,och vilket resultat man är ute efter.
Glömde säga att jag spinner på en ashford spinnrock ej slända.
ett tips är att kika in på angoraföreningens hemsida där står mycket nyttigt.
Om du spinner ett 2 trådigt tunt garn på 100 gram får du nog räkna med en arbetstid på ca 6-10 timmar.De flesta i föreningen ligger emellan dessa timmar.så det tar sin tid.
Mvh Ingrid

yrian

  • Inlägg: 1498
    • Skåne
    • Hannasgården
Re:angoraulls spinnare:HJÄLP!
« Svar #18 skrivet: 29 aug-07 kl 22:15 »
Vad härligt att läsa om era erfarenheter av att spinna angoraull! Jag är i full färd med att skaffa mina första angorakaniner, ska hämta dem nästa helg.  :)  Det blir våra första djur på gården, näst efter jycken. Ville helst köpa av Inger i Järna, men det blir lite för långt för mig som bor i Skåne. Har hittat en uppfödare inte långt hemifrån som verkar väldigt bra. Men jag kanske får anledning att återkomma till Inger längre fram.  :)
Jag tänkte spinna på en bottentyngd slända, är jag helt galet ute då eller? Till saken hör att jag aldrig har spunnit tidigare, inte med fårull, inte med någonting...  :-[ Men jag har väldigt lätt för att lära mig nya textila tekniker, vilket är märkligt med tanke på min brist på tålamod som visar sig i alla andra sammanhang. Tror ni att jag har någon chans? Bör jag egentligen skaffa mig en spinnrock- ashford - vad kostar en sådan egentligen och var köper man dem? Läste någonstans att angora bäst spanns på långrock, är det ashford?  ???

Undrande yrian, novis!
Höns, stickning och pelargoner

sommarin

  • Inlägg: 97
  • ull är härligt
    • Skåne
    • Den Gamla Skolan
SV: angoraulls spinnare:HJÄLP!
« Svar #19 skrivet: 13 jun-11 kl 13:12 »
Hej
Det lilla jag har spunnit Angorakanin har jag kardat först, spinner sedan på spinnrock. Har både kardor och spinnrockar att sälja och givetvis kan du boka "Try before you buy" så du kan prova ut vad som passar dig. För mer info www.dengamlaskolan.se
Välkommen att höra av dig
Inger Sommarin
IS


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

278 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser