Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lantmäteriet ärende  (läst 3280 gånger)

ojoj

Lantmäteriet ärende
« skrivet: 16 jun-24 kl 13:01 »
Varför får jag ett ärende nummer,  hos lantmäteriet , när grannen , ska stycka av tomter , där de ska behålla en remsa på ca 10 m , mot våran fastighet.

Anders G.

• -
SV: Lantmäteriet ärende
« Svar #1 skrivet: 17 jun-24 kl 08:28 »
Ring/skriv till Lantmäteriet och fråga. Du är ju berörd granne, inga konstigheter.

edit: Läste "var får jag". Varför gör ditt inlägg ännu konstigare. Naturligtvis skall grannfastigheter informeras, du har fått information.
« Senast ändrad: 17 jun-24 kl 08:52 av Anders G. »

Karl P

• Halland
SV: Lantmäteriet ärende
« Svar #2 skrivet: 08 nov-24 kl 00:27 »
Tror att alla grannar fick ett brev i lådan eller via Kivra, när det skulle ske en tomtavstyckning härvid.

Likaså vid bygglov och dylikt.

Det kan hänvisas med att alla har rätt att invända mot ärendet, om så skulle vara.

Läste något om det här i denna artikel https://nordicinformer.com/vad-kostar-en-lantmateriforrattning/

Då ska man kunna komma med synpunkter i form av antingen förslag eller klagomål såsom jag uppfattat det, direkt till https://www.lantmateriet.se/sv/fastighet-och-mark/forandra-lagg-ihop-eller-dela/vad-ar-en-lantmateriforrattning/dela-en-fastighet-genom-en-avstyckning/

Ett till exempel när liknande brev kan skickas ut (från annan myndighet) är om man vill starta en verksamhet i hemmet, som kommer påverka närliggande bostäder. Exempelvis en frisörsalong, bilverkstad eller dylikt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

688 gäster, 2 användare
beekeepern, Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser