Hejsan!
Jag är ny medlem här, men har länge läst och sökt information på denna sida. Fantastiskt att denna sida finns!
Jag har två dvärggetter som är 7år (två systrar), vi har haft dom här på gården ca 3år. Nu denna vecka så utökade vi familjen med två killingar (svensk lantras), hittills har getterna inte accepterat killingarna alls, så dom har åtskilda "boxar" i ladugården där dom har möjlighet att se in till varandra. Tänker att detta kan vara ett bra vis för att få getterna att vänja sig vid killingarnas doft.
Men nu till min fundering... mina getdamer har sedan killingarna kom in i bilden (I skrivande stund har killingarna varit här i 5dagar) betett sig väldigt annorlunda. Dom stångas våldsammare och mer med varandra.. nästan så hela inredningen i deras "box" flyger omkring. Ena geten har plötsligt blivit väldigt rund om magen och börjat rycka huvudet bakåt när hon bräker ibland. Någon här som kan hjälpa mig att få förståelse för detta ? Kan geten ha blivit skendräktig? Vill getterna visa vem som bestämmer inför killingarna och det är därför dom plötsligt börjat vara så våldsamma med varandra ?
Mvh Emilia