Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Såpnejlika som hårtvätt?  (läst 2486 gånger)

Skogspromenad

• Uppland
Såpnejlika som hårtvätt?
« skrivet: 12 dec-24 kl 14:44 »
Någon som testat (torkad eller färsk) såpnejlika vid hårtvätt?

Det funkar så att en näve örter får dra i 500-700 ml kokande vatten i 10 min, eller över natten. Att tillsätta litegrann av ett surt medium såsom äppelcidervinäger, ättika eller citronjuice ska underlätta försåpningen, om jag förstått saken rätt. Lösningen håller ca en vecka i kylskåp.

Det blir inte ett schampo som löddrar, men ska vara väldigt skonsamt mot hårbotten och håret.

Allt i allo

• Norrbotten
SV: Såpnejlika som hårtvätt?
« Svar #1 skrivet: 13 feb-25 kl 22:18 »
Ser att det är en lite gammal tråd att besvara men tyckte synd om er som inget svar fått.

Har ingen vidare kommentar om såpnejlika som hårtvätt annat än att jag hört att det är lite blaskigt. I mellanöstern används den av vissa för att tahini (sesamsmör) inte skall skikta sig så fort, det bildar ju en emulsion. Enligt en afrikansk kvinna på Youtube är det bra och gör håret lent, kanske gäller det endast afrohår - vad vet jag?

Be

• Finland
« Svar #2 skrivet: 14 feb-25 kl 08:01 »
Jag har använt såpnötter (som innehåller större mängd saponiner än såpnejlika). Lite blaskigt nog. Fungerar väl ok, men bökigt och inte jätteeffektivt. Man får hålla på ett tag (flera veckor) innan håret börjar vänja sig, eller vad man nu ska kalla det.

Kokade nötterna kanske 30 min i vatten, det var sedan vätskan jag använde. Värmde upp den i mikron inför varje hårtvätt.
Ingen människa är illegal

Allt i allo

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 15 feb-25 kl 23:20 »
Jag har använt såpnötter (som innehåller större mängd saponiner än såpnejlika). Lite blaskigt nog. Fungerar väl ok, men bökigt och inte jätteeffektivt. Man får hålla på ett tag (flera veckor) innan håret börjar vänja sig, eller vad man nu ska kalla det.

Kokade nötterna kanske 30 min i vatten, det var sedan vätskan jag använde. Värmde upp den i mikron inför varje hårtvätt.

Då låter det ju bättre att koka egen tvål i stället. Synd för hon som ville prova.

matematiker

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 16 feb-25 kl 00:02 »
Jag har inte provat såpnejlika, men har stor erfarenhet av vinäger i håret. Vinäger gör håret mjukt.

Hårstrån har fjäll, och som jag förstått det får tvål och basiska lösningar (och kanske annat också) fjällen att resa sig. Håret blir då strävt. Syror, som vinäger, får fjällen att lägga sig igen.

Jag brukar inte blanda, utan rengör håret först och använder vinäger efteråt i ett separat steg. En surskölj.

Lämplig dosering är ca en matsked sexprocentig vinäger per deciliter vatten. Jag tycker äppelcidervinäger luktar trevligast, men det är väl en smaksak.

(Till själva rengöringen brukar jag ta till aggressivare grejer, oftast bikarbonat i koncentration 1 tsk per deciliter vatten. Bryr mig inte så mycket om att ha det milt, eftersom jag avfettar håret så sällan och det fungerat i så många år.)

Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 3 användare
Anders axl, Niklas Nyström, emmamaria1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser