Ja, rörtråd är samma sak som flusstråd. Jag skulle vilja säga att det är en ren nödlösning, som man bara tar till om man absolut inte kan eller får hålla sig med en gastub till MIG-svetsen. Det går att åstadkomma bra svetsfogar med rörtråd, men det krävs en mycket duktigare svetsare än för vanlig MIG-svetsning, och allting runtomkring svetsningen (lämpligt material, rent och fritt från rost, bra fogberedning osv) är också mer kritiskt.
Om du vill få bra svetsresultat och inte är så van svetsare, så vill jag absolut rekommendera att du skaffar en trefas MIG-svets. Enfas MIG blir dåliga kompromisser, den pulserande strömmen man får från en enfas likriktarbrygga måste glättas med en ganska stor spole i serie med jordledningen, och den spolens induktans förstör svetsegenskaperna.
Med tunna pinnar av bra och lämplig kvalitet ska det nog gå att svetsa 1,5 - 2 mm tjockt material utan att behöva öva alltför mycket (däremot ska man vara mycket duktig svetsare för att lyckas med bilplåt och annat som är under 1 mm tjockt med pinne).
Vad är det för typ av pinnsvets du har? Svetstransformator (växelström), roterande omformare, likriktarsvets, inverter ...? Har den bra möjligheter till strömreglering i det lägre området (ca 20-50 A)?
Och vilken typ, grovlek och fabrikat av elektroder är det du har provat med? Är elektroderna perfekt torra?