Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bevara glöden över natt - hur?  (läst 12335 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Bevara glöden över natt - hur?
« Svar #40 skrivet: 24 feb-21 kl 13:05 »
Bäst hemberedskap får man väl genom att lära sig spänta och tända ved utan att behöva hålla liv i glöd över natten. Att försöka spara glöd låter omständigt och opålitligt, vad gör man då om man inte lyckades hålla liv i glöden.

Då väntar man på nästa åskväder som tänder ett träd ;D

Det här med att spara glöd är ju smidigt när man eldar i vissa typer av eldstäder. Jag ser det som en vinst (sparande av en tändsticka) när jag krafsar fram lite glöd från askan längst in i kökskaminen.


Idag lyser solen här, och då kan man tända med ett förstoringsglas ;D

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bevara glöden över natt - hur?
« Svar #41 skrivet: 24 feb-21 kl 15:05 »
Jag tycker fortfarande bästa tipset är att stiga upp en sväng mitt i natten och stoppa i ett par nya vedträn. Då minskar tiden som glöden måste bevaras från 8 timmar till 4 ungefär. Åtskilligt mycket enklare.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Bevara glöden över natt - hur?
« Svar #42 skrivet: 24 feb-21 kl 15:39 »
Men det är skönt att sova 6-7 timmar i sträck.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Bevara glöden över natt - hur?
« Svar #43 skrivet: 24 feb-21 kl 17:05 »
Och dyrt att hålla sig med avlönad eldvakt.  Men för den som ändå brukar vakna till mitt i natten och ta en macka eller göra något annat, är det inget större besvär att titta till kaminen också.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bevara glöden över natt - hur?
« Svar #44 skrivet: 25 feb-21 kl 07:55 »
Att vara "kipinä" (eldvakt) har jag minnen av i militären. En gång väkte jag den som skulle ta över och han satt ut och allt och verkade vaken. Så jag gick och sovde, sen klockan 4-5 på morgonen var det kallt i tältet, han hade somnat om. Men jag fick "spaka" för att jag inte kollat tillräckligt noga. Asschölen...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Bevara glöden över natt - hur?
« Svar #45 skrivet: 25 feb-21 kl 09:46 »
Det gällde att sitta upp på något så man inte somnade. En kille som hade sista eldvakten tyckte att det var lika bra att sluta elda så att kaminen var kall när vi skulle riva tältet på morgonen. 16 beväringar som vaknade nedkylda tyckte inte det var så smart.

Att bo i tält när det är -20 går ju bra, men det kallnar fort så fort elden slocknar.

cederbusch

  • Inlägg: 64
  • Färre prylar och måsten tack
    • Närke
SV: Bevara glöden över natt - hur?
« Svar #46 skrivet: 25 feb-21 kl 14:06 »
Hej du!

Vad eldar du med för ved?

Gran och furu duger sämre till "bevara glöden-eldande".
Däremot bok och ask. ^_^ De brinner inte upp lika fort, så lägger du in någon klabb eller två av litoe grövre ved så funkar det nog susen.

/Neiklot

Blandved. Jo jag har noterat att lövved ibland gör att det går att gräva fram glöd på morgonen.

Men om man nu tex, som jag föreställer mig att jag kan komma att ha det, har tillgång till ett torp med traditionell vedspis och bergslagskamin. Då funkar dessa principer inget vidare längre, utan man behöver ha nån slags aktiv åtgärd skulle jag tro.
Färre prylar och måsten tack

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bevara glöden över natt - hur?
« Svar #47 skrivet: 25 feb-21 kl 14:09 »
Blandved. Jo jag har noterat att lövved ibland gör att det går att gräva fram glöd på morgonen.

Men om man nu tex, som jag föreställer mig att jag kan komma att ha det, har tillgång till ett torp med traditionell vedspis och bergslagskamin. Då funkar dessa principer inget vidare längre, utan man behöver ha nån slags aktiv åtgärd skulle jag tro.

Tricket är att inte ha galler under brasan.
Då får man en naturlig askgömma.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Bevara glöden över natt - hur?
« Svar #48 skrivet: 25 feb-21 kl 17:53 »
Ja, i vår kökskamin är det ju roster i hela längden, men jag låter askan sintra ihop längst in så det inte blir något drag genom glöden där. Går ju att lägga in en plåt eller eldfast sten i bakre halvan av eldstaden.

När jag bodde ensam i ett hus med en Huskvarna vedspis i köket och tv:n i det andra rummet så var det många gånger jag tände om spisen för att det brann ur så fort. När det inte finns någon aska går det på några minuter att bränna upp träkol i en spis. Hade jag varit smart hade jag lagt i en plåt längst in, då kanske det varit glöd kvar efter en film. Men det lilla vedinkastet hade jag inte brytt mig om att försöka spara glöd i till morgonen därpå.

 

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Bevara glöden över natt - hur?
« Svar #49 skrivet: 24 jun-21 kl 23:17 »
Jag sparar alla toarullarna till att tända med.

Tar en rulle och viker den på långs så den ser ut som ett V när man ser kortändan. Kör ner den i en tomrulle och när nästa blir pappersbefriad tar jag och gör likadant. Två tomrullar går ner i en tredje. Fungerar jättebra att lägga underst i köksspisen under veden det blir drag rakt igenom rullen som brinner länge.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Bevara glöden över natt - hur?
« Svar #50 skrivet: 25 jun-21 kl 01:15 »
Med alla förpackningar så är det aldrig brist på tänd"ved" här heller. Laddar man rätt så behövs bara en tändsticka.

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Bevara glöden över natt - hur?
« Svar #51 skrivet: 25 jun-21 kl 08:47 »
Jag hoppas inte behöva elda för uppvärmning före oktober, jag använder tyre eller näver för att få eld om det inte finns glöd kvar.
Har aldrig strävat efter att ha glöd kvar över natten, billiga och säkra tändstickor har funnits här i trakten mer än 150år.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Bevara glöden över natt - hur?
« Svar #52 skrivet: 25 jun-21 kl 12:59 »
Det bästa är väll töre stickor som man gör en fjäder av eller näver går bra att göra fjädrar av van liga stickor med . Funkar även med torkad vitmossa och med skägglav fungerar bra. Brukar ha med mig det och använda när jag ska göra brasa uti skogen .

Björkris

  • Inlägg: 937
    • Västergötland
SV: Bevara glöden över natt - hur?
« Svar #53 skrivet: 26 jun-21 kl 10:57 »
Har inte läst hela tråden.
Jag hade en braskamin som man inte fick elda med stenkol i - blev för varmt sa tillverkaren.
Men den jag då bodde med  sa att elda normalt med ved under dagen, men sista ilägget inför natten,,släng i bara några vanliga grillbriketter och 2-3 stenkol,,sen på morgonen så var det fortrafarnde varmt och stupppade bara i några vedklabbar igen.

Jag vet inte skillnad på vanliga grillkol och stenkol och om OK att göra så här men det funkade för mig i några år.
(vet egentligen inget alls då jag är blond och kvinna :) och jävligt slitet trött :( )


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bevara glöden över natt - hur?
« Svar #54 skrivet: 26 jun-21 kl 11:27 »
Har inte läst hela tråden.
Jag hade en braskamin som man inte fick elda med stenkol i - blev för varmt sa tillverkaren.
Men den jag då bodde med  sa att elda normalt med ved under dagen, men sista ilägget inför natten,,släng i bara några vanliga grillbriketter och 2-3 stenkol,,sen på morgonen så var det fortrafarnde varmt och stupppade bara i några vedklabbar igen.

Jag vet inte skillnad på vanliga grillkol och stenkol och om OK att göra så här men det funkade för mig i några år.
(vet egentligen inget alls då jag är blond och kvinna :) och jävligt slitet trött :( )
Grillkol blir till stenkol om man väntar någon miljon år. Grillkol görs alltså av ved, medan stenkol är det som bryts i stora gruvor. Men det går att elda även en braskamin med stenkol om man gör det försiktigt. Det går ju inte att skyffla kaminen full, då blir det för mycket, men några småbitar gör inget. Men både grillkol och stenkol blir dyrt att elda jämfört med vanlig ved.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Bevara glöden över natt - hur?
« Svar #55 skrivet: 27 jun-21 kl 08:56 »
Det är ju också en hel vetenskap, det här med olika kvaliteter på stenkol. Vissa sorter, t ex antracit, är mycket kompakta, svåra att få eld på men brinner länge. Andra är porösa och oljiga, s k gasrika kol, de kan brinna nästan som oljiga trasor. Och det finns en del avarter som knappt innehåller något brännbart material, mest bara aska, men som ändå går att elda om de är tillräckligt billiga jämfört med bättre bränslen.

Björkris

  • Inlägg: 937
    • Västergötland
SV: Bevara glöden över natt - hur?
« Svar #56 skrivet: 01 jul-21 kl 17:14 »
Grillkol blir till stenkol om man väntar någon miljon år. Grillkol görs alltså av ved, medan stenkol är det som bryts i stora gruvor. Men det går att elda även en braskamin med stenkol om man gör det försiktigt. Det går ju inte att skyffla kaminen full, då blir det för mycket, men några småbitar gör inget. Men både grillkol och stenkol blir dyrt att elda jämfört med vanlig ved.

Elda med ved, men lägg på bara några stenkol det sista på kvällen, inga mängder bara 3-4 stycken och glöden är kvar över natten och bara lägga på ved igen på morgonen.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Bevara glöden över natt - hur?
« Svar #57 skrivet: 01 jul-21 kl 23:31 »
Jag skulle vilja få nån slags rutin på att kunna bevara glöden över natt.

Min rökpust behåller lätt glöden 12 timmar utan att använda bälgen, vill jag kan jag få den att ryka i 18 timmar. Jag använder Dadants stora rökpust. Så tipset är att kolla den konstruktionen.

cederbusch

  • Inlägg: 64
  • Färre prylar och måsten tack
    • Närke
SV: Bevara glöden över natt - hur?
« Svar #58 skrivet: 16 mar-22 kl 22:27 »
Elda med ved, men lägg på bara några stenkol det sista på kvällen, inga mängder bara 3-4 stycken och glöden är kvar över natten och bara lägga på ved igen på morgonen.

Menar du de som är i storleken som en nöt man köper på 25-kilossäck? Läste att de sotar väldigt.
Färre prylar och måsten tack

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bevara glöden över natt - hur?
« Svar #59 skrivet: 17 mar-22 kl 09:51 »
Menar du de som är i storleken som en nöt man köper på 25-kilossäck? Läste att de sotar väldigt.
Ja, stenkol sotar. Men nu pratar vi om väldigt små mängder.

Vi kan ofta tända brasan igen med hjälp av glöd på morgonen.
Detta beror på att vi inte har ett galler i botten på kaminen utan glödbädden ligger på den gamla askan och innesluts i den nya aska som bildas av den sista brasan.

Dock ställer det lite andra krav på hur man gör när man tänder igen.
Titta på metoder som man man använder när man tänder med tändstål eller helt fältmässigt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

367 gäster, 3 användare
xaelanar, pjsl, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser