Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygger uthus/förrådsbod  (läst 38117 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #120 skrivet: 16 jul-21 kl 19:14 »
Nåja då var sista väggen uppe, också den svåraste att sätta upp, gjorde den i delar istället


Dubbla stående 2x8:or under dörren med dubbla reglar vid dörren för stöd under 2x8:orna också, eftersom två av takåsarna kommer vila över dörren.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #121 skrivet: 18 jul-21 kl 19:16 »
Min granne var hit och kollade. Han jobbar som byggare och var intresserad av vad jag höll på med. Kom in på taket och jag förklarade att jag fått till råd att lägga ströläkten på flatten och köra på typ 1 tum, men det tyckte han jag inte skulle göra, ta 2x4or stående som originellt planerat och inte snåla på det, vankantade som jag redan använt duger.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #122 skrivet: 22 jul-21 kl 14:26 »
Nu har jag varit och köpt mera virke. Jag bygger nu hela takkonstruktionen utav 47x100mm. Det var billigare än att köpa 45x70mm till bärläkt att göra så.

2.80€ meter för 45x70 vs 1.65€ för 47x100m. Jag kan ju också klyva själv så dubblerar jag virket. Då räcker det till taket och mera. Fast då måste jag rigga upp justersågen ordentligt för bräderna är alltid mer eller mindre skeva.
« Senast ändrad: 22 jul-21 kl 14:32 av DennisCA »

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #123 skrivet: 24 jul-21 kl 09:34 »
Har nästan gjord den tredje och sista takåsen färdig, den blir mindre på cirka 6x7 tum medan de andra är 7x8 tum.

Nu funderar jag på stolpar. Takåsarna ska stå på stolpar men det är väldigt dyrt att köpa. 72e euro för 3 meter med 115x115mm och jag behöver närmare 5,5 meter.

Tyvärr börjar jag ha slut på egna stockar också. Ska prova bandsåga det jag har och se hur många stolpar jag kan få ur det men tvivlar det räcker till allt. Men jag har ju också tillgång till en massa 4x4 stolpar via pappa. Som jag använde till syllar tidigare. Tror ni impregnerat virke duger som stolpar eller ska det vara oimpregnerat? Och är en 4x4 stolpe för liten för en takås som är 7 tum bred (man kunde väl lägga två brevid varandra förstås och limma dom med PU lim)

 

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #124 skrivet: 24 jul-21 kl 12:08 »
Sista takåsen blev färdig nyss.



Varje stock gick snabbare och lättare än den förra åsen tyckte jag, började få in vanan och tekniken allt mera. till sist började jag få det korrekta mönstret med ganska slät yta med diagonala skär nästan hela vägen. Trixet var att börja svinga yxan så att man drar den mot sig så man får en skärande effekt. Då började allt gå mycket lättare.



Jag tog också och improviserade ett verktyg som hjälper mig hålla koll på stockens bredd och höjd:



Nockåsens fick jag till mellan en till två 16-delar av en tum i variation på höjden.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #125 skrivet: 27 jul-21 kl 08:22 »
Har inte kommit längre sen sist, fastnat i snålhetstänket, limstolpar eller grova stolpar så jäääkla dyra, jag håller på med en släde för att såga till stockar på min bandsåg. Har fått allt 2x4 virke som behövs för att tillverka taket dock.

Men jag kollade på hur min pappa byggde porten där hemma för 40 år sen, han hade en intressant konstruktion. Istället för tjocka stolpar byggde han av mindre stolpar och lade en 2x4 ovanpå som åsarna får vila på så fördelas vikten jämnare. Tror jag kopierar denna design så kommer jag undan billigare.



Måste modifiera designen litet för han har ingen nockås.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #126 skrivet: 27 jul-21 kl 09:31 »
Gjorde en alternativ design i CAD programmet denna är byggd helt från 2x4 reglar istället för stolpar.

Åsarna har jag uppdaterat med den egentliga storleken också nu då jag faktiskt vet vad den slutliga storleken blev.





Jag gjorde en sorts I-balk istället av reglarna som ska vara under sidoåsarna


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #127 skrivet: 27 jul-21 kl 09:53 »
Framförallt är det en bra konstruktion om man har en massa överblivna meterbitar med gammalt 2"4 liggande. Dessa kan ju vara svåra att göra något vettigt med annars.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #128 skrivet: 28 jul-21 kl 10:49 »
Igår kapade jag till alla längder som behövde, jag hyvlade också allt virke för att få rakt virke så det ska bli lättare att montera allt, så jäkla jobbigt att arbeta med vridet virke.



Limmar med PU-lim och drar in några skruvar från varje sida.


Första färdig:

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #129 skrivet: 29 jul-21 kl 08:04 »
Liten design ändring för nockåsens stolpe, såhär blir det mycket starkare. När åsarna kommer på plats ska det läggas snedsträvor mellan åsen och stolpen så det blir styvare också i gavelriktningen.


DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #130 skrivet: 30 jul-21 kl 19:07 »
Alla stolpar är nu monterade, jobbar ännu på att montera stöden som ska ge mera styvhet i gavelriktningen. Monterade på en gavel:



Dubbla reglar lägger jag under sidoåsarna också. Hade två extra så.



Såhär flyttar jag åsarna, det går riktigt lätt när hjulen kommer närmare mitten.





Nockåsen. Nu ska den snart upp på taket efter lite slutgiltiga justeringar

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #131 skrivet: 31 jul-21 kl 15:27 »
Det ser rejält ut! Är nog inte många som orkar skrä sina takåsar numera.

Måste bara fråga om du avsiktligt har återfyllt runt den putsade grunden med grus innehållande 0 fraktion?
Putsen ser fuktig ut nu, det kan ju innebära putssläpp när det fryser till vintern och du har ju valt att inte ha någon syllpapp så risken finns också att kapilärkrafterna drar upp fukt i syllen.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #132 skrivet: 31 jul-21 kl 17:06 »
Vi får se, men enligt vad jag läste ska en cementputs med tillräckligt hög cementandel hålla för frosten, och cementputsen finns bara på sidorna den når inte toppen av lecan som den impregnerade syllen ligger mot. Nu har vi ju också haft regn i flera dar så det har regnat på ovanifrån. När det är färdigt får vi se hur det blir med fuktvandringen men jag tror inte det blir så farligt.

Idag började jag på att försöka få upp nockåsen, gjorde en sorts stege:


Funkade ganska bra men blev lite trixigt det sista skedet, som också var det tyngsta att lyfta. Inte säker jag kan göra samma sak igen med sidoåsarna.


Efter det så ska den upp ännu ett steg, det går inte att lyfta hela den biten ståendes på en stege. Så jag fäste två diagonala brädor och applicerade wax på dom sådet ska glida bättre.



Jag använde en vinsch för att dra upp åsen men den har visst inte fångats på bild, bara en biltemavinsch.


Jag måste stanna och göra ett trappsteg, sen ta ner vinschen och gå till andra gaveln och lyfta resten av vägen där. Sen montera ner igen och dra upp åsen den sista vägen.



Men den ska fortfarande upp på centerstolpen....


Men jag vet hur jag ska göra, behöver skaffa en till vinsch dock. Men jag fäster vinscharna i varsin 2x4 som fästs i centerstolpen och som är längre än stolpen, sen vinschar jag upp åsen på plats.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #133 skrivet: 01 aug-21 kl 11:31 »
Nu mellan regnet har jag vinschat upp nockåsen! Det funkade faktiskt riktigt bra. Jag hann inte ta bilder medan jag lyfte det på plats, men just efter så tog jag bilder. Ni kan se hur vinscharna är fästa vid varsin 2x4, som sen är fäst i stolpen. Bara att dra upp det lugnt och försiktigt. Toppen av brädorna har jag raspat och sandat så den är rundad så att remmen kan glida bättre och inte skadas. Jag gjorde det som en skåra så att remmen inte kan glida av brädan i misstag.





Sen använde jag en större hammare och finjusterade åsen på plats innan jag skruvade fast. Slutligen lade jag diagonala förstärkningar också för att styva upp konstruktionen.





Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #134 skrivet: 01 aug-21 kl 13:48 »
De där små billiga båtvinscharna är smidiga till mycket. Jag skruvar på två järn och sätter ett brythjul på regeländan när jag använder dem på liknande sätt.

Man får använda sig av en del knep när man bygger själv. Är man två så blir det så mycket lättare.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #135 skrivet: 01 aug-21 kl 14:52 »
Billiga och bra är dom, konstigt nog den mindre på 365kg är enklare att vinscha med än den andra på 560kg

Nästa ås är uppe på taket. Denna gång använde jag vinscharna istället för att lyfta lite i gången. Gick mycket lättare.



Tyvärr ingen bild  då jag lyfte den på plats, kunde ha svurit jag tog bilder dock, men allt jag hittar är katten som går ivägen igen


DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #136 skrivet: 04 aug-21 kl 07:20 »
Nu har jag upp alla tre åsarna, semestern är slut nu så arbetet fortskrider inte i samma takt längre.

Men nu blir det svårare tider, nu går det inte längre att jobba från stege, skulle börja behöva nån byggställning av något slag så jag kan stå och jobba. Jag gissar jag får spika ihop av några reglar.

En sak jag nu har framför mig är att mina åsar inte är riktigt raka på kanterna (på vissa ställen är kanten rundad, på andra är den kantad) och det kommer göra att sparrarna inte ligger jämt med varandra, vilket resulterar i ett tak som inte är jämt utan blir lite vågigt.

Jag borde således fixa en ställning så jag kan stå i en bekvämare höjd och sen börja jobbet med att fasa kanterna på åsarna, dom behöver bli ganska raka genom hela längden där dom står.

Borde kanske ha gjort detta innan åsarna lades upp men jag visste inte hur det skulle bli i praktiken, hur mycket som borde tas bort innan det faktiskt ligger där, var rädd att göra misstag med åsarna och ta bort för mycket material.

Så jag kan antingen dra ut ett rätsnöre och göra en linje att följa med elhyvel eller yxa. Eller så tar man varje sparr och anpassar åsen eller sparren en efter en (jobbigt).

Alternativt spikar man en regel ovanpå åsarna som man fäster sparrarna emot så man får en rak linje att följa, jag vet inte om det sista är en OK metod eller ej, men det vore snabbaste och enklaste att göra så.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #137 skrivet: 05 aug-21 kl 12:49 »
Igår så stabbade om jag allt virke jag har. Jag valde ut de rakaste reglarna som ska bli sparrar (spantrar verkar vissa säga) och lade dom under tak på min virkeshylla, luftigt mellan varje regel och mycket tyngt på, hoppas det inte ska röra sig.

Jag gjorde samma med resten av virket, av vilket flera var vridna, stabbade dom på annat ställe, står ovanpå tre lecablock så dom kommer upp från jorden. Jag lade på regnskydd och en massa tyngd i form av mera lecablock, jag kommer inte ha det där länge så jag vet inte om de tkommer göra virket något nytta eller åtgärda att det redan vridit sig. Men jag hoppas det inte ska hinna bli värre iaf.

Nu ska jag fundera på att göra en byggställning, den ska bli ganska minimal, bara ben på en sida, andra sidan ska vila på hammarbandet och den byggs innuti förrådet. Då går det åt mindre dyrbart material. då jag kan använda huset som del av ställningen.

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #138 skrivet: 05 aug-21 kl 14:47 »
Varför ska du bygga ställningen på insidan?
Bygger du den på utsidan har du nytta av den till både tak och fasad.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #139 skrivet: 05 aug-21 kl 16:18 »
Jag kan inte fixa taket om jag inte kan stå där uppe bland åsarna och justera och hålla på. Så det kräver att ställningen byggs på insidan. Jag kan göra mesta av jobbet från insidan och först mot slutet behöver jag plocka isär den och montera upp den på utsidan. Men jag kan inte påbörja jobbet från utsidan


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

297 gäster, 2 användare
xaelanar, l.l@bahnhof.se

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser