Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Julskinka i lergryta?  (läst 9997 gånger)

koko

• Gäst
Julskinka i lergryta?
« skrivet: 15 dec-10 kl 00:48 »
Letar efter expertis när det gäller laga till julskina i lergryta. All kunskap behövs och lergryta finnes.
Vad köper man för skinka och hur lagar jag till den så den blir riktigt god?

Myrkott

• Östergötland
SV: Julskinka i lergryta?
« Svar #1 skrivet: 15 dec-10 kl 07:40 »
Ur "Läckert lagat i lergryta" (Icas förlag):

Rimmad griljerad skinka: (för 3-liters gryta)

3-4 kg rimmad skinka (hemrimmad skinka bör vattnas ur 12-24 timmar)
1-2 dl vatten

Till griljering:
1 ägg
1/2 msk socker
1 1/2 msk senap
2 msk ströbröd

Ta bort svålen. Spola skinkan under rinnande vatten i 5 min. Lägg den med feta sidan upp i den genomfuktade lergrytan. Häll på en bottenskyla av vatten.
Lägg på locket och ställ grytan i ugnen. Sätt ugnen på 200 grader och låt grytan stå 3 1/2 - 4 timmar.
Ta av locket och häll av en del spad. Vispa ägget och blanda ner socker och senap. Pensla skinkan med blandningen och strö över ströbrödet. Låt skinkan stå i ugnen utan lock, ev bara på övervärme, tills den fått fin färg, ca 15 min.
Ta upp skinkan och låt den svalna. Spadet kan spädas med vatten och användas till dopp i grytan.

Jag har inte själv provat receptet än men min erfarenhet är att det mesta blir bättre i lergryta  :)
Blandade höns, ankor och kalkoner. Garvar skinn, kokar fett och sjunger fula visor.

koko

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 15 dec-10 kl 10:20 »
Tack! Ja, det är min erfarenhet oxå!

Då köper jag rimmad skinka och kör detta recept. Kanoners *tänker lite på långkålen som ska bli till med hjälp av skinkespadet... slurp :-[

Gerd Backström

« Svar #3 skrivet: 04 dec-24 kl 14:20 »
Om jag har 2 kg skinka- hur länge ska den vara i lergrytan  i ugnen ?

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 05 dec-24 kl 08:20 »
Enligt receptet ovan ca 1 timme per kilo kött

Dela detta:

* Inloggade just nu

441 gäster, 1 användare
judit.kristensen@gmail.co

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser