Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Squash  (läst 4150 gånger)

AndersT

Squash
« skrivet: 01 aug-05 kl 09:32 »
Hej!

Jag undrar hur stor/liten squashen skall vara när man plockar den? Våra är jätestora jämfört med dem i affären:)

Ulrika

Alba

• Södermanland
Re:Squash
« Svar #1 skrivet: 01 aug-05 kl 22:22 »
Odlar du vanlig sommarsquash eller som den också kallas, Zucchini?

Den är bäst 15-20 cm lång. Men den är så mjukskalig att den går att äta hur stor den än blir, tycker jag. Skördar man när de är mindre är de mjällare och har obetydliga kärnor, dessutom ger plantan mer frukt. Tar man dem större har de kärnor, men de är oftast mjuka och behöver inte tas bort.

Bifogar länk till amerikansk sida som har en del bra beskrivningar av squash och pumpor:
http://www.cheneybrothers.com/squash.shtm

Du behöver kanske konvertera måtten:
http://hemsidor.torget.se/users/b/bohjohan/convert/conv_s.htm

Runåbergs fröer har också information på sin hemsida om squash:
http://www.runabergsfroer.se/asp/Main.asp?gid=70&kat=gron#

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Pontus

« Svar #2 skrivet: 04 aug-05 kl 23:23 »
Låter du dem bli stora och få tjockt skal kan de lagras längre men de är klart godast små...
Squash e härligt, de blir så mycket!

Passa på att frossa.   ;D

MaritO

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 05 aug-05 kl 07:13 »
Jag prövar för första gången flygande tefat-squashmen de utvecklas inte så br.a De sitter långt inne bland stjälkar och blad och det verkar bli för trångt. Jag har bara en enda planta, men hat jg haft otur? eller blir det bättre så småningom?

ratjacks

• Rat Jack's kennel
« Svar #4 skrivet: 05 aug-05 kl 08:31 »
Hej, jag har två plantor i mitt drivhus, den ena sprutar ut fina squash men den andra bara producerar små frukter som sedan bara ruttnar båda står på droppbevattning och får lika mycket av både vatten o göddning så det är väl nåt fel på den ena fast inte vet jag vad.

MVH  Göran
Gutefår,ölandsgäss,linderödsgrisar  samt Nordsvensk och uppfödare av Parson Russell Terriers

AndersT

« Svar #5 skrivet: 10 aug-05 kl 21:59 »
Göran, min erfarenhet (från i år, förstagångsodlare av squash)ä att det är bättre att odla på friland, än i växthus.. Plantorna utomhus spottar ur sig squash i stora mängder medan växthusets plantor bara växer sig stora men låter squashen växa otroligt långsamt. Fast å andra sidan så växer grönsakerna väldigt konstigt i år tycker jag... :(

Alba

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 11 aug-05 kl 10:24 »
Fast å andra sidan så växer grönsakerna väldigt konstigt i år tycker jag... :(

Ja, det är för kallt i år! Började bra med värme men sen hände nåt...

MaritO, jag har odlat flera olika av tefaten (Patty Pan), och de verkar ha olika egenskaper allihopa. Man ska skörda dem som små så är de godast. Blir de för stora så blir de stenhårda. Man kan spara dem då och ha dem som prydnad länge.

Men om man vill äta dem ska de vara ca 5-7 cm stora. Bör ätas direkt. De blir tråkiga fort om man stoppar dem i kylen, när de är så små. Goda ångkokta.

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Dela detta:

* Inloggade just nu

331 gäster, 5 användare
sayerbýr, Tomas Skogstjärn, torbjorn, Oskari, Tli

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser