Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rotzon för Bdt i Norrland  (läst 1300 gånger)

Bodtorpet

• Hälsingland
Rotzon för Bdt i Norrland
« skrivet: 01 aug-24 kl 11:08 »
Hej!

Jag behöver ett avlopp till mitt torp och har läst en del om Rotzoner och tycker det är intressant! Behöver bara avlopp för Bdt då jag har torrtoalett.

Är det någon som har erfarenhet av Rotzon för avlopp i Norrland? Jag bor i Hälsingland, odlingszon 4 så inte så långt norrut men vintrarna kan ändå vara rätt kalla. Frostfritt djup är enligt kartor jag tittat på 1,8 meter.

Jag har läst om rotzon bland annat på Rotad i Vånga men blir osäker på om en anläggning som fungerar i södra Sverige kan fungera hos mig i Hälsingland. Djupet på den är bara 0,6 meter och det känns som det skulle bottenfrysa här?

Skulle även behöva lite mer ingående beskrivning på Rotzonen uppbyggnad för att våga ge mig på det.. Någon som har gjort en rotzonsanläggning och vill dela med sig?  ???

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Rotzon för Bdt i Norrland
« Svar #1 skrivet: 01 aug-24 kl 15:00 »
Kul att du funderar på en anläggning som verkligen tar tillvara vatten och näringsämnen. Jag har inte byggt någon än, men tänkt på det länge.

Skall man få bra funktion så behöver man en hålltank som klarar att hålla allt vatten till dess växterna är igång. Har man bara BDT så blir det ju både mindre vattenvolym och mindre näring, så anläggningen behöver ju inte bli så stor.

Pratade nyss med en kille som satt trekammarbrunn och markbädd, och därefter lett vattnet till en damm utan avrinning. Med det traditionella i början så blev det inga problem med myndigheterna. Jag har trekammarbrunn och markbädd, och låter vattnet meandra i mark som är överväxt med älgört och nässlor innan det når mossmark. Bra rening, men jag har planer på att återanvända vattnet till trädgården. Dels för att ha koll på näringsämnena, men framför allt för att ha vatten till växterna. Så det får bli en damm.

Bodtorpet

• Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 03 aug-24 kl 12:05 »
Tack för svar! Ja det skulle kännas bra med ett ekologiskt avlopp och jag vill gärna ha en damm på gården. Men det verkar lite knepigt att hitta tillräcklig info om hur man ska gå tillväga. Så det lutar åt nåt mer traditionellt avlopp, har tittat på gråvattenfilter som verkar vara billigaste alternativet. Sedan dammen som slutsteg alternativt kopplad till dagvatten.

Har förstås tittat på Alnarps system men tror det blir för dyrt för mig i nuläget, det är mycket som behöver göras på torpet så det gäller att hålla i pengarna 😁

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 03 aug-24 kl 13:42 »
Håller med, det fattas både ork och pengar för att fixa allt som skulle kunna bli bättre.

Jag gillar inte att hamna under luppen och vara tvungen att följa myndigheternas tolkningar av lagen, så att göra det enklaste för att följa kraven, men att tänka till och förbereda så det går att fortsätta när de lämnat gården passar mig bäst. I ditt fall innebär det en brunn och en kassett, men att du placerar dem så att du kan fortsätta med rotzon eller en Alnarpkopia (finns mycket kul att bygga för små penningar). Att pumpa ditt vatten som du får ut efter kassetten kostar inte mycket, men det blir mycket enklare om du sätter en större brunn istället för en vanlig inspektionsbrunn efter kassetten när du ändå gräver. Och det kan vara smart att slänga i en PEM-slang och kanske en gul för el innan du skottar igen, så det slipper bli nya grävningar där senare. Det kostar inte så mycket.

Och när det gäller slamavskiljaren så skulle jag välja en större än den du är tvungen att ha till BDT. Tar du en som är godkänd för vanligt avlopp så får du bättre avskiljning och har dessutom möjlighet att få systemet godkänt för vattentoalett utan att göra stora ändringar om det skulle bli aktuellt senare. Baga har en i glasfiber som har låg slamflykt och ger fint slam. Kan ju vara bra om det blir så att du går "all in" och tar tillvara på slammet också. Finns säkert fler, men jag känner bara till den som är lite mer utvecklad än de vanliga 3-kammarbrunnarna.

Bodtorpet

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 03 aug-24 kl 22:00 »
Tack för tips! Kan du förtydliga vad du menar med kassett? Bagas slamavskiljare verkar intressant.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #5 skrivet: 03 aug-24 kl 22:12 »
läs gärna på om biofilter MATALA 25
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Bodtorpet

• Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 03 aug-24 kl 22:27 »
Tack för tips! Har tittat lite på Matala 25 faktiskt och det verkar bra. Har även tittat på Raita som visserligen är billigare men ser när jag jämför att det har lägre kapacitet. Har du erfarenhet av Matala 25?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 04 aug-24 kl 00:21 »
Tack för tips! Kan du förtydliga vad du menar med kassett? Bagas slamavskiljare verkar intressant.

Det är en plastlåda med stor inre yta för bakterierna att bo på. Normalt har man en sandbädd efter slamavskiljaren, men det krävs 20-25 kubikmeter sand för att ett vanligt hushåll skall få godkänd rening i en sådan bädd eftersom bakterierna bara kan sitta på sandens yta. Med en plasthistoria kan man öka ytan rejält utan ha så stor låda. Betydligt lättare att få plats med en sådan, och lätt att gräva ner. Typ en sådan här: https://www.rinkabyror.se/artikel/pipelife-compact-infiltrationskassetter-6-pack/

Skogsvilde

• -
« Svar #8 skrivet: 04 aug-24 kl 08:37 »
Tack för tips! Har tittat lite på Matala 25 faktiskt och det verkar bra. Har även tittat på Raita som visserligen är billigare men ser när jag jämför att det har lägre kapacitet. Har du erfarenhet av Matala 25?

Den kommer igång under hösten.
Men det verkar väldigt lovande, samt är ekonomiskt.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 04 aug-24 kl 11:04 »
Kör man med BDT och har planen klar att man inte skaffar vattentoalett så är det ju ett billigare, och inte alls dumt sätt att lösa avloppet, och då är det ju inte nödvändigt med en stor slamavskiljare. Skulle det bli andra planer som gör att du lämnar BDT-tänket så har du ju kommit billigt undan fram till dess i alla fall. 

Att återanvända vattnet, antingen till grödorna eller till en trevlig damm som livar upp i trädgården gör ju att man blir mer medveten om vad man spolar ner.

Bodtorpet

• Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 04 aug-24 kl 16:27 »
Den kommer igång under hösten.
Men det verkar väldigt lovande, samt är ekonomiskt.

Verkar vara ett bra alternativ 😊 Kommer du lägga till HS infiltration och/eller damm som efterpolering?

Bodtorpet

• Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 04 aug-24 kl 16:30 »
Kör man med BDT och har planen klar att man inte skaffar vattentoalett så är det ju ett billigare, och inte alls dumt sätt att lösa avloppet, och då är det ju inte nödvändigt med en stor slamavskiljare. Skulle det bli andra planer som gör att du lämnar BDT-tänket så har du ju kommit billigt undan fram till dess i alla fall. 

Att återanvända vattnet, antingen till grödorna eller till en trevlig damm som livar upp i trädgården gör ju att man blir mer medveten om vad man spolar ner.

Ja det lutar åt ett billigt alternativ nu. Men det ska så klart vara bra för miljön också. Skulle behovet ändras framöver så får jag ta det då. Förhoppningsvis är de ekonomiska resurserna bättre då också.

Skogsvilde

• -
« Svar #12 skrivet: 04 aug-24 kl 16:55 »
Verkar vara ett bra alternativ 😊 Kommer du lägga till HS infiltration och/eller damm som efterpolering?

Det blir en infiltrationslösning.
Inte för att det egentligen behövs då jag skulle kunnat leda ut vattnet i ett vattendrag.
Men grävning och rör skulle bli dyrare än det blir med infiltration.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 05 aug-24 kl 19:51 »
Tänk på att vid infiltration går vattnet nedåt. Det kan vara värt lite besvär för att hålla föroreningarna kvar i den bioaktiva ytan, och låta grundvattnet vara rent.

Skogsvilde

• -
« Svar #14 skrivet: 05 aug-24 kl 20:28 »
Tänk på att vid infiltration går vattnet nedåt. Det kan vara värt lite besvär för att hålla föroreningarna kvar i den bioaktiva ytan, och låta grundvattnet vara rent.

Givetvis. Med MATALA så är vattnet redan så pass rent att det går att släppa rakt ut.
Jag valde infiltration/efterpolering gör att ha hängslen och livrem.
Men inte nödvändigtvis.

Bodtorpet

• Hälsingland
« Svar #15 skrivet: 05 aug-24 kl 22:07 »
Givetvis. Med MATALA så är vattnet redan så pass rent att det går att släppa rakt ut.
Jag valde infiltration/efterpolering gör att ha hängslen och livrem.

Min kommun kräver efterpolering till Matala. Läste nämligen ett ärende där fastighetsägaren hade just Matala utan efterpolering som ej blev godkänt.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 06 aug-24 kl 00:25 »
Man skall inte gå på det där som försäljarna säger om att vattnet blir rent. De lyfter dessutom fram reningseffekter på 99 eller 99,9%, men det är ju bara på suspenderade ämnen eller andra lättrenade ämnen. Vi har ju nu i media skandalen med PFAS, och det finns mycket mer. Infiltration är bara ett sätt att förorena grundvattnet istället för ytvattnet, och då syns det inte.

Syre, solljus, växter och mikroorganismer bryter ned det mesta. Inget av det finns i grundvattnet.

von tratt

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 06 aug-24 kl 03:59 »
En tanke: eftersom den biologiska effekten är värmeberoende skulle man väl kunna vilja ha en enkel solfångare som drar ner lite värme i brunnen?
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Skogsvilde

• -
« Svar #18 skrivet: 06 aug-24 kl 07:40 »
Min kommun kräver efterpolering till Matala. Läste nämligen ett ärende där fastighetsägaren hade just Matala utan efterpolering som ej blev godkänt.

Tyvärr är det inte en enkel skitsak det här med avloppsvatten.
Det som oftast händer är att tjänstemännen övertolkar och hellre vill vara övernitiska för att vara på den säkra sidan.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

• -
« Svar #19 skrivet: 06 aug-24 kl 07:45 »
Man skall inte gå på det där som försäljarna säger om att vattnet blir rent. De lyfter dessutom fram reningseffekter på 99 eller 99,9%, men det är ju bara på suspenderade ämnen eller andra lättrenade ämnen. Vi har ju nu i media skandalen med PFAS, och det finns mycket mer. Infiltration är bara ett sätt att förorena grundvattnet istället för ytvattnet, och då syns det inte.

Syre, solljus, växter och mikroorganismer bryter ned det mesta. Inget av det finns i grundvattnet.

Håller med dig.
Har en bekant som har ett rejält betongbadkar med glastak där avloppet går genom.
Där är då varmt att vätskan förångas och allt fast material blir så varmt att inget överlever.
Efter det finns det en trekammarbrunn och efterpolering... Om man säger det så här... Han fyller på vatten efter slamtömning.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

331 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser