Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vilsen rasduva  (läst 3922 gånger)

Csilla75

• Skåne
    • mina husdjur
vilsen rasduva
« skrivet: 17 jun-11 kl 21:26 »
En bekant till mig har hittat en vit duva i trappuppgången idag. Den är tam men var mycket hungrig stackarn, ingen aning var den kommer ifrån....
Nu vilar den ut hos oss, jag misstänker att jag kommer att ha svårt att hitta ägaren. Den är ringad med en enkel blå plastring utan några som helst bokstäver eller siffror på den.
Känner inte igen rasen heller, den tillhör dock de smånäbbade, typ som en kråsduva utan krås. Kanske nån av "ugglorna"?
Nån som har några tips på var jag kan börja leta efter ägaren till den?
ägare till ett par vita påfågelduvor med spetssvans. har även ett par indiska påfågelduvor, häckpar.

min hemsida med bilder på duvorna: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=120018&gid=2191944

Kista

• Gäst
SV: vilsen rasduva
« Svar #1 skrivet: 17 jun-11 kl 23:59 »
Du har ingen bild?

Csilla75

• Skåne
    • mina husdjur
« Svar #2 skrivet: 18 jun-11 kl 12:12 »
Du har ingen bild?

jodå, såhär ser den ut...........
ägare till ett par vita påfågelduvor med spetssvans. har även ett par indiska påfågelduvor, häckpar.

min hemsida med bilder på duvorna: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=120018&gid=2191944

Kista

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 jun-11 kl 23:44 »
du har ingen på hela duvan?
Vill se kroppsform m.m

Csilla75

• Skåne
    • mina husdjur
« Svar #4 skrivet: 19 jun-11 kl 08:46 »
du har ingen på hela duvan?
Vill se kroppsform m.m

övrigt på kroppen ser den ut som en vanlig duva, fast mindre. ska försöka ta bättre bild men det är mest huvudet och näbben man bör känna igen rasen ifrån............

Alba

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 27 jun-11 kl 18:53 »
Nån som har några tips på var jag kan börja leta efter ägaren till den?
Det ÄR ofta svårt att hitta ägaren, om det inte är en märkt tävlande brevduva som flugit fel. Jag skulle börja med att annonsera på orten där ni bor. Lokaltidningen, mataffären. Leta efter rasduveföreningar och annonsera där eller maila för att fråga. Det är ju smart att börja med att försöka lista ut ras, för att kanske hitta ägaren på så sätt. Annars börja fundera på omplacering. Men jag skulle nog personligen ge sökandet en månad i alla fall.
Lycka till!

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

AmazingNature

• Småland
« Svar #6 skrivet: 19 jul-11 kl 18:49 »
På Blocket.se finns annonser om saknade duvor; kanske nåt att kolla.

Dela detta:

* Inloggade just nu

325 gäster, 5 användare
sayerbýr, Tomas Skogstjärn, torbjorn, Oskari, Tli

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser