Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kopiera OCR-nummer  (läst 962 gånger)

Berberis

• Närke
Kopiera OCR-nummer
« skrivet: 26 mar-25 kl 20:15 »
Det var inte speciellt spännande när datorerna kom till jobben. Där satt vi och registrerade, vände blad och tryckte på enter. Data-killarna försökte förklara allt - och de lärde oss några små knep, som faktiskt fungerar än idag, åtminstone på datorernas tangentbord.

markera och kopiera ctrl+c
markera och klistra in ctrl+v
(sen finns det också ctrl+x för klipp ut)

Häromdagen läste jag argumentet att autogiro, e-faktura och andra varianter skulle underlätta faktura-hanteringen, därför att då slipper man skriva långa OCR-nummer. Det finns också många bankföretag som vill hjälpa oss att betala fakturor, men utan dessa kan man använda det gamla knepet.

Förutsättningen är att du är inne på din egen internet-bank och även har tagit upp din faktura på skärmen.
Markera OCR-numret på din faktura noggrant, med musen, släpp musen och tryck ctrl+c
Gå till internetbankens betalnings-förmulär, markera startpunkten för OCR-numret med musen. Släpp musen och tryck ctrl+v.

Öva gärna på något annat än faktura-hanteringen.
Ibland fungerar det inte alls, t.ex. när leverantören snyggat till OCR-numret med mellanslag.
« Senast ändrad: 27 mar-25 kl 16:15 av Berberis »

simon.arvestrand

• Västerbotten
    • arvestrands
SV: Kopiera OCR-nummer
« Svar #1 skrivet: 27 mar-25 kl 14:21 »
ctrl-p är dock skriv ut :) ctrl-v funkar bättre om man vill klistra in något.

Om inte din bank lyckats hitta på något men så är standard iallafall .

Testa ctrl-p när du läser detta så ser du vad som händer

ctrl-z är oftast ångra och ctrl-y ta tillbaka det du ångrat, men här har en del börjat blanda in fler tangenter ibland

Berberis

• Närke
« Svar #2 skrivet: 27 mar-25 kl 16:12 »
ctrl-p är dock skriv ut :) ctrl-v funkar bättre om man vill klistra in något.

Om inte din bank lyckats hitta på något men så är standard iallafall .

Testa ctrl-p när du läser detta så ser du vad som händer

ctrl-z är oftast ångra och ctrl-y ta tillbaka det du ångrat, men här har en del börjat blanda in fler tangenter ibland
Tack, snälla Simon! Du har rätt ctrl+v fungerar bättre. Jag har ändrat det, som du ser.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #3 skrivet: 27 mar-25 kl 16:31 »
För att kopiera fungerar det också med ctrl-insert, och för att klistra in shift-insert.  Inte bara i webläsare eller liknande, utan de här kombinationerna (även de som Berberis nämnde från början) fungerar i praktiskt taget alla pc-program, alltså även ordbehandling/officeprogram mm.  Och det går inte bara att kopiera mellan fönster/flikar/dokument i samma program, utan även mellan olika program.
Ett bra exempel: Om man behöver något specialtecken som inte finns på tangentbordet (några som jag använder ofta är ° ± och ²) , så kan man leta fram det i det lilla hjälpprogrammet Teckenuppsättning, klickar på rätt tecken där, sedan Markera och Kopiera, så har man det i urklipp och kan klistra in det där man vill med ctrl-v eller shift-insert.

Berberis

• Närke
« Svar #4 skrivet: 04 apr-25 kl 16:32 »
Lyckat krångel:
Jag hade förlagt en faktura från ett företag, som jag här kallar F*
Letade som en vilde och kände mig djupt olycklig.

Men - med hjälp av en gammal faktura från F* -
ålade jag mig in på deras "mina sidor"
och letade rätt på den obetalda fakturan.

Markerade OCR-numret med musen
--- och gick sedan in på internetbanken.
Förberedde en betalning till företaget F*
flyttade musen försiktigt på musmattan
och kopierade in OCR-numret.

Räddad, men jag borde skämmas, så slarvig som jag är ibland.

von tratt

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 04 apr-25 kl 21:07 »
Specialtecken googlar jag numera fram vid behov.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Berberis

• Närke
« Svar #6 skrivet: 04 apr-25 kl 22:47 »
Specialtecken googlar jag numera fram vid behov.
En sådan tur att inte fakturor är fyllda med specialtecken!
I flera ordbehandlingsprogram kan det finnas ett kommando infoga, som leder till mängder med specialtecken, i flera storlekar. Dessa kan kopieras både hit och dit, ett eller flera åt gången
ЏАБВГђѢѣѤѬѭ       ѮѯѩԠՕՏ
« Senast ändrad: 04 apr-25 kl 22:58 av Berberis »

von tratt

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 05 apr-25 kl 12:12 »
Javisst, det var mest en kommentar till Torbjörns inlägg. Tråden har ju kommit att handla om klipp och klistra mer generellt?
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 06 apr-25 kl 10:18 »
Det är ju tur att man kan googla, så snabbt som man glömmer nu för tiden ;D Är det för att det finns så mycket man borde minnas, eller är det för att hjärnkontoret slutat arkivera...

Några få specialtecken sitter dock i muskelminnet, typ µ, men när man träffar lite yngre personer som jobbat med datorer hela livet så rasslar det bara till på skärmen när de använder kortkommandon och egna inspelade sekvenser.

Man måste dock veta att man kan hitta funktionen, och gärna vad den heter, annars blir det svårt.

simon.arvestrand

• Västerbotten
    • arvestrands
« Svar #9 skrivet: 06 apr-25 kl 12:53 »
en ascii-tabell nära till hands är aldrig fel.

så kan man i princip få till allt som finns ☺☻♥♦♣

Berberis

• Närke
« Svar #10 skrivet: 06 apr-25 kl 18:25 »
Det är ju tur att man kan googla, så snabbt som man glömmer nu för tiden ;D Är det för att det finns så mycket man borde minnas, eller är det för att hjärnkontoret slutat arkivera...

Några få specialtecken sitter dock i muskelminnet, typ µ, men när man träffar lite yngre personer som jobbat med datorer hela livet så rasslar det bara till på skärmen när de använder kortkommandon och egna inspelade sekvenser.

Man måste dock veta att man kan hitta funktionen, och gärna vad den heter, annars blir det svårt.
En av hjärnkontorets viktigaste uppgifter (bland många andra) är att selektera - välja ut det viktigaste.
Utan glömska skulle livet bli uthärdligt.

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #11 skrivet: 06 apr-25 kl 19:47 »

Utan glömska skulle livet bli uthärdligt.
Glömde du inte ett o?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Berberis

• Närke
« Svar #12 skrivet: 07 apr-25 kl 12:47 »

Dela detta:

* Inloggade just nu

628 gäster, 3 användare (1 dolda)
torpjens, Villvaravild

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser