Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Billigare receptfria mediciner  (läst 351 gånger)

Berberis

• Närke
Billigare receptfria mediciner
« skrivet: 26 mar-25 kl 19:02 »
På det stora apoteket i det stora köpcentret kan jag köpa en påse receptfria mediciner ( sådana som alltid går åt, mot värk o.dyl).
I mitt exempel har jag då 9 små askar, och jag betalar ca 440 kronor.

Men nu gör jag på ett annat sätt: jag köper alltsammans på samma apotek, men via internet.
Jag blir förvånad över priserna: det blir mycket billigare - i vissa fall mindre än hälften.
För mina 9 små askar får jag nu betala lite under 200 kronor. Det är precis samma varor.

Men det finns en hake: Jag måste åka till det stora apoteket i det stora köpcentret för att hämta mitt paket.
Detta löser jag ekonomiskt genom att samordna resan med att annat ärende.

Sen vet jag inte riktigt om jag ska bli glad eller ledsen - eller rentav arg:
Glad över det låga priset, men tänk om jag skulle bli riktigt gammal och skröplig (jag är på god väg) och inte längre kan köra bil.
Då får jag ta mig till det lilla apoteket i det lilla samhället, på mina ben, och köpa allt på för fullt pris (minst).

Det går säkert att förklara och försvara, men jag tycker inte att det är riktigt rätt,
utan riktigt fel, orättvist och miljöfientligt.
« Senast ändrad: 26 mar-25 kl 19:11 av Berberis »

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Billigare receptfria mediciner
« Svar #1 skrivet: 26 mar-25 kl 19:54 »
Och när du handlar på det stora apoteket i det stora köpcentret så upplyser de dig knappast om att du får det billigare om du handlar på deras hemsida.

Jag handlar inte mycket på apoteket, men har vid ett par tillfällen handlat från Apotea (tror jag de heter), och då kommer det med posten. Kom i brevlådan med några som heter Early Bird, de delar ut paket med morgontidningsbudet.

Vår lanthandel har apotekstjänst, måste kolla vad det är för priser och kopplingar där.

Det är ett elände att man måste ta reda på sådant här, det tycker jag de kunde informera om på vårdcentraler, sjukhus och i broschyrer man får från sådana ställen.

Berberis

• Närke
« Svar #2 skrivet: 26 mar-25 kl 20:05 »
Det är det "gamla" Apoteket AB som gör så här. Om det finns fler, skulle det vara intressant att få veta.
(Kanske Kronan?)
« Senast ändrad: 26 mar-25 kl 22:21 av Berberis »

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 01 apr-25 kl 23:15 »
Jag beställer de flesta värktabletter och vitaminer på nätet numera. Då slipper jag åka till stan och får hem det som Själv är bäste dräng med tidningsbudet i brevlådan eller med posten.
Jag brukar jämföra var det är billigast och var de har extrapris eller kampanj.
« Senast ändrad: 02 apr-25 kl 22:18 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Berberis

• Närke
« Svar #4 skrivet: 02 apr-25 kl 18:53 »
Jo, Javill,
Proceduren som jag testade och beskrev, finns på Apoteket AB.
Jag är nästan säker på att Apoteket Kronan har en liknande procedur.
Alltså att man beställer på nätet och får ett paket,
och får det hemskickat för rätt lite pengar eller får hämta utan kostnad (det kan vara lite olika)
Det är också värt att undersöka.
Vi vet förstås inte hur länge sådana erbjudanden varar. Det kanske är "mördande konkurrens"?

(Det jag beställde var vanliga receptfria saker som paracetamol och Loperamid, bland annat.)
Det är också stor skillnad mellan samma substans av olika fabrikat: Den dyraste behöver inte vara bättre.

« Senast ändrad: 02 apr-25 kl 19:09 av Berberis »

Dela detta:

* Inloggade just nu

372 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser