Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Eldning av timmerhus  (läst 14445 gånger)

hemmangway

• Gästrikland
Eldning av timmerhus
« skrivet: 05 nov-24 kl 15:35 »
Hej alla!
Jag har ett timmerhus på ca 50kvm som tyvärr är så skadat av hussvamp, myror mm att det måste eldas upp.
Jag undrar om någon har erfarenhet av detta?
Vågar inte fråga kommunen, men jag vet att man kan få hjälp med det när det är hussvamp involverat. Är rädd för dyr rivning med farligt avfall osv. Vill inte ha massa tjafs  ;)
Någon som gjort detta? Kanske fått hjälp av Räddningstjänsten?
Tacksam för svar 🙂

torbjorn

• Medelpad
SV: Eldning av timmerhus
« Svar #1 skrivet: 05 nov-24 kl 17:08 »
Du får nog fråga din egen kommun, det där är en sån där sak som ligger inom det kommunala självstyret och där regelverken kan se helt olika ut t o m i nära grannkommuner. Det skadar inte att fråga den lokala räddningstjänsten om de vill ha ett övningsobjekt.

Men ett tips är att riva bort så mycket obrännbart eller farligt material som möjligt från huset innan det eldas. Likaså sådant material som betingar skrot- eller andrahandsvärde och lönar sig att sälja eller återanvända.  El- och VVS-installationer, eternit, plåttak, fönster, taktegel i bra skick, tryckimpregnerat virke, järnföremål som kan vara grundmålade med blymönja osv osv.

hemmangway

• Gästrikland
« Svar #2 skrivet: 05 nov-24 kl 19:04 »
Tack för svar. Jo jag får väl ringa dom, jag har bara lite tillitsproblem ibland 😏

Tiomilaskogen

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 06 nov-24 kl 14:54 »
I dag när värmeverken skriker efter råvara (träflis) kan det kanske vara ett alternativ som förenar nytta med nöje.
Du kan få en slant för virket.

Karl P

• Halland
« Svar #4 skrivet: 08 nov-24 kl 00:31 »
Det där är inte bara att "elda upp".  :o

Mot alla odds, och beroende på huset placering, så kanske du hade fått tillstånd efter att det rensats på allt icke brännbart. Men troligtvis inte, mig veterligen.

Det var inte så jättestort dock, så jag tror att du kan riva en hel del själv (och återvinna) för att komma undan väldigt billigt. Att anlita en firma till varenda steg i processen är inte gångbart om man vill få det billigt gjort.

hemmangway

• Gästrikland
« Svar #5 skrivet: 08 nov-24 kl 09:42 »
När det gäller hussvamp kan man få tillstånd att elda upp ett hus. Hussvamp klassas som farligt avfall. Får alltså inte tas till vanliga återvinningen som jag fattar det. Det var saneringsfirman och försäkringsbolaget som rekommenderade uppeldning.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 10 nov-24 kl 08:32 »
När det gäller hussvamp kan man få tillstånd att elda upp ett hus. Hussvamp klassas som farligt avfall. Får alltså inte tas till vanliga återvinningen som jag fattar det. Det var saneringsfirman och försäkringsbolaget som rekommenderade uppeldning.

Det där verkar också variera mellan kommuner. Man var mer rädd för hussvamp förr, och när regler ändras så sker det i olika takt. Hussvamp är ju inte något som inte går att åtgärda, och det är ju inte farligt egentligen.

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
« Svar #7 skrivet: 12 nov-24 kl 21:17 »
Räddningstjänsten blir överlyckliga om de får ett lämpligt objekt att elda upp som brandövning!
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Karl P

• Halland
« Svar #8 skrivet: 19 nov-24 kl 04:21 »
Räddningstjänsten blir överlyckliga om de får ett lämpligt objekt att elda upp som brandövning!

Haha, det kan nog stämma förvisso, bra idé.

Dela detta:

* Inloggade just nu

795 gäster, 4 användare
Stengrim, Be, addebadde, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser