Talade just med en granne, de hade sett på tv (danskt program bonnaröven el nått sånt) de hade använt liknande utrustning för sådd av säd. Blev erbjuden att låna vardagsmuseets handvevade såmaskin. Enlgt dem är det klogt att gå N-S 1/2 mängd utsäde och Ö-W 1/2 skulle bli jämnare sått då.
Ok , fröna ligger på backen, fåglarna ser vad gör jag? Mylla ner med kratta? Köra en repa med pinnharv o välta (trycka till)?
Var o hämta rågen Utsädet / hel råg till bak. Så, så sått sådd närmar sej.
Nej nej, sådden närmar sig inte. Om det är höstråg du syftar på. Jag sådde i oktober (södraste Sverige). Är nog inte bra för skörden att så för tidigt.
Varifrån få utsäde? T e x Källunda Gård, som jag svarat dig i en annan tråd.
En fördel om utsädet till höstrågen är skördat samma år som det skall sås.
Hur att så? Det går alldeles utmärkt att så för hand från 'låda på magen'. Annars finns det enklare såmaskiner för småbruket, den mest kända:
www.lindbloms.se/tradgardstillbehor/samaskiner-sahjalpmedel/samaskin-earthway-1001-b/. . . gäller bara att kolla att den tar spannmålsstorlek som utsäde. Denna såmaskin är inte helt billig men har i gengäld bra andrahandsvärde ifall du skulle ångra dig ( Earthways såmaskin har tidigare diskuterats på Alternativ, te x 2008 :
https://www.alternativ.nu/index.php?topic=45059.0JA, det krävs att det kommer jord ovanpå fröna. Dels för att de skall gro, men också för att det inte skall bli för enkelt för fåglar att servera sig själva.
Efter sådd och jordpåläggning kan det vara läge med någon bra fågelskrämma (or).
Bifogar bild från när jag för ett par år sedan odlade höstråg på några kvm.