Hej!
Jag och sambon har köpt ett hus med stor tomt i Umeå, eller en liten liten gård som vi gärna vill ha det till

. En del av tomten betades av hästar för 15 år sedan men har de senaste åren (vet inte exakt hur många år) fått växa fritt och en bonde i närheten har slagit den med traktor på hösten. Nu är det en mix av höga nässlor, maskrosor, hundkex och en massa annat ogräs som jag inte vet vad det heter, men allting är högt och omöjligt att gå genom. På denna del av tomten växer det två större träd samt två äppelträd som vi vill ha kvar. Tanken är att göra om det hela till blomsteräng och gräsmatta med plats för en grillring, någon sittplats och kanske en bastu, men vi vet inte riktigt var vi ska börja någonstans. Vi har förstått att det tar flera år och att det finns flera sätt att göra det här på, så vi behöver lite tips och råd från forumet. Innan jag listar problemen får ni lite korta fakta:
Total tomtyta 4800 kvm, uppdelad på fyra delar:
- 1500kvm närmst bostadshuset klipps med robotgräsklippare
- 800kvm är tänkt att odlas på men också rymma hönshus, kompost och lite gräsyta (inte tvunget någon finklippt gräsmatta, men plats att ställa upp bilar, ev maskiner, m.m.)
- 1500kvm är den vildvuxna tomtdelen som ska göras om till äng och gräsmatta
- 900kvm är också vildvuxet men vi vet inte vad vi vill göra med denna del. Minst hälften kommer dock antingen behöva slås eller klippas och upp till hälften kan bli odling.
Siffrorna är på ett ungefär, vi har ju huset, dubbelgarage och en liten ladugård som tar upp lite plats också så se det som riktvärden. Mellan tomtdelarna är det en del träd och där får det lov att vara lite mer vildvuxet utan att vi kommer åtgärda det med mer än en röjsåg när det blir för tätt.
Så till problemen:
1. Hur ska vi göra för att bli av med alla ogräs och påbörja sådden av vår blomsteräng? Total yta är 1500-2400kvm.
Vi har funderat på följande idéer:
- Hyra in en bonde med plog som kan plöja upp allting så att vi börjar från noll (men hur går det då med trädens rötter?)
- Hyra in grisar
- Slå allting, klippa ner det och köra med jordfräs (trots att det skulle bli superjobbigt)
- Köra över det hela med någon form av åkgräsklippare/trädgårdstraktor och hoppas att ogräsen ger sig samtidigt som vi sår in sommarblommor om och om och om igen...
Vi flyttar in i höst och kommer inte kunna så något i år. Helst skulle vi vilja ha en lösning som gör att vi kan ha någon form av grönyta som vi kan vistas på redan nästa sommar.
Om vi lyckas bli av med tillräckligt många ogräs för att påbörja vår äng och gräsmatta kommer nästa fundering:
2. Vilket är det smidigaste sättet att underhålla ängen och gräsmattan?
Tanken är att klippa små gångar och plättar som får vara lite kortare och att hålla ängen längre så att blommorna får växa till sig och fröa av sig innan de slås. I vår äng vill vi också ha perenner som gör att det "händer något" i grönytan. Antingen köper vi en vanlig gräsklippare och gör "finklippet" med den, eller så behöver vi skaffa en större apparat för det men som kanske kan vara behjälplig även med annat. Eventuellt får vi tillgång till en fyrhjuling och då skulle vi kunna köpa en slaghack och slå ängen med den? Alternativt behöver vi skaffa en trädgårdstraktor eller åkgräsklippare som kan göra jobbet bra, men duger de till långt ängsgräs? Eller är det läge att skaffa en tvåhjulstraktor med slaghack? Borde vi skaffa en veterantraktor? Lie?
Tanken är att vi på vår lilla lilla gård ska ha några hönor, en eller två bikupor samt kunna odla en hel del grönsaker själva så frågan är vad som är bäst att införskaffa för att kunna sköta om både gräs- och ängsytor men också kunna använda till eventuellt odlande. Jag vet inte om det egentligen är så lite att en lie räcker eller om det är läge att titta på små traktorer så ni som vet eller har en aning: skriv gärna och fråga om jag inte har varit tydlig nog!