Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hamnar Apifonda I honungen?  (läst 925 gånger)

Torkel

• Uppland
Hamnar Apifonda I honungen?
« skrivet: 03 jul-24 kl 03:17 »
Om jag stödmatar ett samhälle med Apifonda, nu under dragsässongen. Är det stor risk att Apifondan då kontaminerar honungen?

Hur gör ni andra? Vågar ni ge apifonda som stöd till bin som är mitt i draget?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hamnar Apifonda I honungen?
« Svar #1 skrivet: 03 jul-24 kl 07:56 »
Nej..
Apifondan hamnar inte i honungen.
Bina äter upp det och sedan lägger dom det i de kakor som det finns plats i.
Dom behandlar det som "drag".

Vill du undvika att det blandas så tar du bort de kakor som innehåller "ren" honung.
Och drivfodrar/inleder inventering nu.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

addebadde

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 03 jul-24 kl 10:29 »
Jag tycker frågan är lite konstig. Varför stödmata mitt i draget?
Jag antar att du menar att vädret är så dåligt att bina behöver stödmatas för den skull. Det har jag aldrig gjort om det finns drag vid denna tid, någon gång under dagen kommer de kunna flyga. Om det är ett svagt samhälle är det väl ändå inte aktuellt att skörda honung från samhället så då är det bara att fodra på. Men att fodra ett starkt samhälle under drag pga dåligt väder skulle jag inte göra, då får du socker i honungen.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #3 skrivet: 03 jul-24 kl 11:24 »
Jag tycker frågan är lite konstig. Varför stödmata mitt i draget?
Jag antar att du menar att vädret är så dåligt att bina behöver stödmatas för den skull. Det har jag aldrig gjort om det finns drag vid denna tid, någon gång under dagen kommer de kunna flyga. Om det är ett svagt samhälle är det väl ändå inte aktuellt att skörda honung från samhället så då är det bara att fodra på. Men att fodra ett starkt samhälle under drag pga dåligt väder skulle jag inte göra, då får du socker i honungen.

Håller med dig.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

805 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser