Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lekstuga till hönshus  (läst 691 gånger)

Skogsvilde

• skriva är svårt när man är fängslad... ;D
    • -
SV: Lekstuga till hönshus
« Svar #20 skrivet: 13 sep-21 kl 21:55 »
Okey, sittpinne på 15cm diameter typ då?
Tänkte kapa en oreelbunden gren (kanske akacian) för den är knotig och oregelbunden - det borde väl vara bätter än en rundstock från byggmax tänker jag.
Vad tror du om värmemattan?
Sedan - räcker denna gård till 4-5 orpingtons?

En vanlig regel är perfekt, ca 45x70 mm och rundade hörn.
Då får ohyra svårt att boa och dom får bra yta att vila bröstbenet mot.
Gården räcker rätt bra. Den är i minsta laget men betydligt mer än minimikravet.

Jag har inte haft värme i hönshuset annat än för att tillse att vattnet inte fryser.

Tänk säkerhet i utegården.
Väggar av typ putsnät då tar sig inte minkar eller liknande in.
Tak. För att inte få problem med snö så är sadeltak att föredra även om man spänner nät då lasten sprider sig på ett gynsammt sätt gentemot ett platt.
Jag har vanligt hönsnät som skydd mot rovfågel och det har suttit uppe i 5-7 år eller så. 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Steffo Steffo

« Svar #21 skrivet: 13 sep-21 kl 22:15 »
Tack för din input
Jag kör 45x70 då som du säger, både inne och ute - gissar det inte ska vara impregnerat virke:)
Min gård är/blir hägnad med allox skyddsnät på sidorna, nedgrävd svetsnät från syll ut under gräset så Mickel kommer inte in. Taket har jag ingen lösning för ännu men tror det blir platt allox-nät.
Rede har jag inte besämt om jag ska snickra själv eller köpa - nån sa dom måste vara av stål eller plast för att inte ohyran skulle fastna,, men man borde kunna snickra och högblankfernissa oxå - håller ohyra borta från skepp som referens till duglighet...

karsan

• Södermanland
« Svar #22 skrivet: 14 sep-21 kl 10:57 »
jag har en transportlåda till katt som värprede.  Samt bananlådor av papp från affären som är något modifierade för att bli högre och täcka "taket".  Transportlådan av plast går lätt av göra ren.  Bananlådorna slängs när de  blir för smutsiga.  Fördel att kunna flytta värpredena ibland.

Dela detta:

* Inloggade just nu

346 gäster, 3 användare (1 dolda)
Noss_enur, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser