Just ja, en sak till: Det kan ju faktiskt vara så att problemet i själva verket beror på att motorn får för lite bränsle vid fullgas. Och i så fall skulle man kunna misstänka stopp i bränslefiltret (det kanske aldrig är bytt), smuts i sugsilen i tanken, stopp i tankventilationen eller problem med bränslepumpen.
Ett sätt att felsöka utan att behöva plocka isär saker eller byta på måfå är att koppla in en amperemeter i serie med matningen till bränslepumpen (om det finns en egen säkring för den kan man ta ur säkringen och göra i ordning ett par testsladdar med flatstift i änden). Räkna med att pumpen normalt drar 3-4 A, om strömförbrukningen är mycket högre är troligen filtret igensatt. Om pumpen är sliten så att bränsletrycket faller när motorn vill ha mycket bränsle, så bör man kunna märka att strömförbrukningen sjunker vid fullgas då motorn går dåligt. Om sugsilen i tanken är igensatt så hör man ofta att pumpen låter illa - gurglande, malande eller jamande ljud. Det hörs bäst när man har ganska lite bränsle i tanken, eventuellt kan man behöva öppna tanklocket och lyssna där om bränslepumpen är monterad i tanken.
Om det är stopp i tankventilationen märks det på att det är undertryck i tanken när man öppnar tanklocket efter att nyss ha kört, och i så fall bör motorn gå bra om man kör med öppet tanklock.