Tricket med en gammal Klippo är ett par cl rätt ner i förgasaren, dra igång, skruva på luftfiltret, köra.
Körs det stopp tar man paus, för de är svårstartade i varmkört skick.
Sånt där hänger snarare ihop med vad det är för fabrikat och typ på motorn än med märket på gräsklipparen.
Ett enklare knep för Briggs&Stratton-motorer med bränsletank under förgasaren är att tippa upp gräsklipparen (om motorn är vänd med tändstiftet mot gräsklipparens handtag är det bara att trycka ner handtaget några sekunder), då får man in en extra skvätt bränsle i förgasaren utan att behöva skruva loss luftfiltret och ha sig.
Ett annat knep är att ställa gasreglaget på tomgång vid start och sedan dra på gasen mycket sakta och försiktigt när motorn väl har kommit igång.
Men om en sådan motor är svårstartad när den är varm så brukar det oftast bero på otäta ventiler eller stort glapp i ventilstyrningarna. Det brukar hända om det är fullt med gräsklipp och skräp bland kylflänsarna som har satt igen så att det inte har blivit någon kylning alls runt ventilerna, man slipper sådant om man tar av fläktkåpan och blåser rent med tryckluft minst en gång om året. Ibland kan det också hända att någon ventil kärvar fast i styrningen, speciellt om motorn har stått fuktigt till under vinterförvaringen eller om det har gått alldeles för lång tid sedan senaste oljebytet.
Just ja, brytaravstånd var det. 0,5 mm på Briggs & Stratton, 0,4 mm på Aspera och Tecumseh. På Briggs & Stratton är kondensatorn förbrukningsvara, eftersom den fasta brytarkontakten sitter på kondensatorn och den så att säga hamras sönder av brytararmen med tiden. Om en sådan motor är svårstartad eller verkar ha tändningsproblem ska man inte tveka att byta kondensator.
Det är fullt normalt på alla gamla gräsklipparmotorer med brytarspetsar att man måste putsa av dem om motorn har stått oanvänd i mer än ett år, ibland oftare om det är dåligt med vevaxeltätningen så det ständigt är fullt med oljedimma runt brytarna.