Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Tupp som piper/hickar  (läst 821 gånger)

ChristmasJones

  • Inlägg: 1
    • Uppland
Tupp som piper/hickar
« skrivet: 13 aug-22 kl 10:41 »
Hej, har ett litet gäng Skånsk Blommehöna, 4 höns och en tupp. En av hönorna har just börjat värpa men ej ruva, förstås, eftersom Blommehöns verkar nedprioritera detta ganska rejält. Tuppen däremot har ett konstigt läte, han låter som när man släpper ut luften ur en ballong, alternativt piper jäkligt högt eller har hicka lite då & då. Kanske en gång i veckan. Han kan hålla på så i kanske 10 minuter, sedan återgår han till sina vanliga läten, kukckelikuar och skäller på hönsen när de inte gör som han vill. Har läst i tidigare trådar om det där pinandet och en del säger att det är en sjukdom och att tuppen dör inom en vecka och är typ rutten invändigt - men vår tupp låter såhär iböand, ungefär som att han har hicka - känner någon igen detta? De är (på dagarna) frigående i enorm inhängad uppvuxen gammal trädgård. Tror mig ha noterat att han låter såhär när hönan lägger sitt ägg, eller så inbillar jag mig bara det?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

337 gäster, 4 användare
xaelanar, alternaiv, Alicia.johansson, Henrik Karlsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser