Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur fräschar jag upp utedasset?  (läst 2901 gånger)

Fiskartorpet

  • Inlägg: 45
    • Södermanland
Hur fräschar jag upp utedasset?
« skrivet: 12 aug-22 kl 15:48 »
Har ett torp som sommarstuga, ingen indragen el eller vatten och avlopp.
Den enda lyxen är en liten solpanel för att kunna få belysning när vi lagar mat.

De förra ägarna byggde om utedasset med urinseparation ner på backen och det fasta hamnar i en plastlåda.
Grejen är att det ändå luktar och vi har en massa flugor.
Jag har kollar andra inlägg men inget verkar träffa rätt i vårt fall.

Vi ska börja kalka och varva med torv men behöver ändå göra mera.
Tänker skaffa en tunna med lock, eller 2 så en får gotta sig innan man byter och ger näringen till rosorna.
Samt en såndär komposterbar påse, smart.

MEN, vad mer?
Hur får man tätt och ändå lagom ventilation?
Hur högt ska det vara mellan sitsen och tunnan? Just nu sitter vi som på en tron!

-Alltså, jag känner lukten från dasset när jag skriver detta, i stan!

karsan

  • Inlägg: 1895
    • Södermanland
SV: Hur fräschar jag upp utedasset?
« Svar #1 skrivet: 13 aug-22 kl 09:12 »
Vi kissar ute.  Dasset är endast för ren skit.  Då luktar det inte mycket.  Torv, sågspån också är bra.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Hur fräschar jag upp utedasset?
« Svar #2 skrivet: 13 aug-22 kl 10:38 »
Nu förväntar jag mig ju inte att det skall lukta nygräddade bullar eller kaprifol på dasset, så jag har aldrig blivit störd av lukterna där, men det är ju rätt bra om det ventileras rätt rejält där tunnan eller högen är. Och om man har urinseparering kan man ju gräva ner ett dräneringsrör så pisset leds bort några meter, om man nu inte tänker ta tillvara näringen.

 

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Hur fräschar jag upp utedasset?
« Svar #3 skrivet: 13 aug-22 kl 16:06 »
Och om man har urinseparering kan man ju gräva ner ett dräneringsrör så pisset leds bort några meter, om man nu inte tänker ta tillvara näringen.
En utmärkt arbetsbesparande lösning, men det går ju aldrig att få tillstånd till något sådant och man kanske inte ens behöver dokumentera det med bilder här på alternativ om någon kommunal byråkrat eller rentav granne skulle vakna på fel sida eller bli kinkig av annan anledning....
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Hur fräschar jag upp utedasset?
« Svar #4 skrivet: 13 aug-22 kl 20:36 »
Om dasset är väl ventilerat, och om man separerar urin, och om inget vatten inte hamnar varken på separerade urinet eller på fekalier, och om man har ett tjock lager aska på botten vid första toabesöket och om man täcker fekalier och toalettpapper med aska vid varje besök kommer det garanterat inte att lukta alls. Och inga problem med några som helst insekter heller.

Om man använder strö/torv medel kan det vara lika bra resultat, en gång köpte jag nåt lyxig medel (tog för givet då priset var högt) som jag inte kommer ihåg namnet på från Granngården för att använda inför ett special gäst besök och det var så bra att det faktiskt luktade gott i dasset.

Om man ändå vill ha ett tätt dass kan man kopiera Separett villa ventilering röret och en 12v fläkt också. I vilket fall som helst ska man inte låta fekalier samla sig på dasset utan man ska rengöra fekalier samlingen när den bli tillräckligt hög för att en person kan lyfta och hantera påsen enkelt på en hand och sedan ska man flytta den till kompostering stället eller till ett annat lämpligt ställe i väntan på förbränning. Då är det värt att tänka på möss också, så att man förvarar fekalier påsarna i någon tillräcklig hårt behållare som de inte kan gnaga hål på, tyvärr äter de allt och inte ens fekalier är ett undantag. En annan fördel med att man rengör dasset ofta är att inga insekter eller sådana typer hinner bygga bo och stadga sig där.           

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hur fräschar jag upp utedasset?
« Svar #5 skrivet: 14 aug-22 kl 08:41 »
De förra ägarna byggde om utedasset med urinseparation ner på backen och det fasta hamnar i en plastlåda.
Grejen är att det ändå luktar och vi har en massa flugor.
Jag tror att det är urinsepareringen ner på backen som är luktproblemet. Rinner det ner på backen inne i utedasset, eller leds det utanför dasset och rinner ut på marken där?
Urin luktar väldigt starkt, så jag tror det bästa är att dra en slang från en pissetratt ner i ett uppsamlingskärl (typ dunk) om ni tänker använda urinen som gödning, späd med vatten innan användning. Vill ni inte det bör urinen ledas ut i en stenkista eller motsvarande, och inte öppet på marken.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Fiskartorpet

  • Inlägg: 45
    • Södermanland
SV: Hur fräschar jag upp utedasset?
« Svar #6 skrivet: 14 aug-22 kl 08:50 »
Vi kissar ute.  Dasset är endast för ren skit.  Då luktar det inte mycket.  Torv, sågspån också är bra.
Jo vi vuxna går ute i buskarna.
Det kommer inte mycket urin på dasset, och det som kommer får en "spolning" av regnvatten efter besöket.

Fiskartorpet

  • Inlägg: 45
    • Södermanland
SV: Hur fräschar jag upp utedasset?
« Svar #7 skrivet: 14 aug-22 kl 08:51 »
Nu förväntar jag mig ju inte att det skall lukta nygräddade bullar eller kaprifol på dasset, så jag har aldrig blivit störd av lukterna där, men det är ju rätt bra om det ventileras rätt rejält där tunnan eller högen är. Och om man har urinseparering kan man ju gräva ner ett dräneringsrör så pisset leds bort några meter, om man nu inte tänker ta tillvara näringen.
Problemet är nog ändå att skiten hamnar som i en för öppen behållare tänker jag mig.

Fiskartorpet

  • Inlägg: 45
    • Södermanland
SV: Hur fräschar jag upp utedasset?
« Svar #8 skrivet: 14 aug-22 kl 08:52 »
Om dasset är väl ventilerat, och om man separerar urin, och om inget vatten inte hamnar varken på separerade urinet eller på fekalier, och om man har ett tjock lager aska på botten vid första toabesöket och om man täcker fekalier och toalettpapper med aska vid varje besök kommer det garanterat inte att lukta alls. Och inga problem med några som helst insekter heller.

Om man använder strö/torv medel kan det vara lika bra resultat, en gång köpte jag nåt lyxig medel (tog för givet då priset var högt) som jag inte kommer ihåg namnet på från Granngården för att använda inför ett special gäst besök och det var så bra att det faktiskt luktade gott i dasset.

Om man ändå vill ha ett tätt dass kan man kopiera Separett villa ventilering röret och en 12v fläkt också. I vilket fall som helst ska man inte låta fekalier samla sig på dasset utan man ska rengöra fekalier samlingen när den bli tillräckligt hög för att en person kan lyfta och hantera påsen enkelt på en hand och sedan ska man flytta den till kompostering stället eller till ett annat lämpligt ställe i väntan på förbränning. Då är det värt att tänka på möss också, så att man förvarar fekalier påsarna i någon tillräcklig hårt behållare som de inte kan gnaga hål på, tyvärr äter de allt och inte ens fekalier är ett undantag. En annan fördel med att man rengör dasset ofta är att inga insekter eller sådana typer hinner bygga bo och stadga sig där.           
Möss ja, det måste jag åtgärda, de lever gott här, nu anar jag varför!

Fiskartorpet

  • Inlägg: 45
    • Södermanland
SV: Hur fräschar jag upp utedasset?
« Svar #9 skrivet: 14 aug-22 kl 08:54 »
Jag tror att det är urinsepareringen ner på backen som är luktproblemet. Rinner det ner på backen inne i utedasset, eller leds det utanför dasset och rinner ut på marken där?
Urin luktar väldigt starkt, så jag tror det bästa är att dra en slang från en pissetratt ner i ett uppsamlingskärl (typ dunk) om ni tänker använda urinen som gödning, späd med vatten innan användning. Vill ni inte det bör urinen ledas ut i en stenkista eller motsvarande, och inte öppet på marken.
Slangen ligger bara på backen under dasset.
Får titta på hur en stenkista ska kunna ordnas.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Hur fräschar jag upp utedasset?
« Svar #10 skrivet: 14 aug-22 kl 09:24 »
Problemet är nog ändå att skiten hamnar som i en för öppen behållare tänker jag mig.

Visst kan du minska lukten om du fixar det helt tätt och sätter skorsten eller annan ventilation på skitavdelningen, men genom att ha det öppet så kommer luften åt och det blir inte så otäcka dofter. Och som skräptanten skriver, pisset bidrar mer än man tror, speciellt om man stänger in det. Vill man ha det trevligare så kan man ju ha en hink med sågspån eller torv att ta en näve vid behov ur.

Själva locket på sitsen är ju bra om den tätar hyfsat, för det är ju meningen att det skall vara som två rum i ett dass, ett där skiten vistas (med mycket ventilation) och ett där den nödige vistas (med lite ventilation). Och avståndet till tunnan eller högen är ju bra om den är så stor att du åtminstone inte behöver slå av toppen vintertid för att kunna sätta dig ;D

Fiskartorpet

  • Inlägg: 45
    • Södermanland
SV: Hur fräschar jag upp utedasset?
« Svar #11 skrivet: 14 aug-22 kl 19:59 »
Visst kan du minska lukten om du fixar det helt tätt och sätter skorsten eller annan ventilation på skitavdelningen, men genom att ha det öppet så kommer luften åt och det blir inte så otäcka dofter. Och som skräptanten skriver, pisset bidrar mer än man tror, speciellt om man stänger in det. Vill man ha det trevligare så kan man ju ha en hink med sågspån eller torv att ta en näve vid behov ur.

Själva locket på sitsen är ju bra om den tätar hyfsat, för det är ju meningen att det skall vara som två rum i ett dass, ett där skiten vistas (med mycket ventilation) och ett där den nödige vistas (med lite ventilation). Och avståndet till tunnan eller högen är ju bra om den är så stor att du åtminstone inte behöver slå av toppen vintertid för att kunna sätta dig ;D
Mja, den enda ventilationen är just nu nertill bak och upp genom sitsen.
Om jag ordnar med ventilation upp på utsidan kanske jag både uppnår bättre lukt och kan täta lite bak...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Hur fräschar jag upp utedasset?
« Svar #12 skrivet: 14 aug-22 kl 22:39 »
Ja, man skall inte ha utrymmet man sitter i som den plats skitlukten måste förbi.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hur fräschar jag upp utedasset?
« Svar #13 skrivet: 15 aug-22 kl 08:50 »
Vårat utedass luktar nästan inget alls. Vi skiter direkt på betongplattan under dasshålet, efter behov, strör vi på träspån eller träpellets.
kretslopp

Fiskartorpet

  • Inlägg: 45
    • Södermanland
SV: Hur fräschar jag upp utedasset?
« Svar #14 skrivet: 15 aug-22 kl 17:32 »
Ja, man skall inte ha utrymmet man sitter i som den plats skitlukten måste förbi.
Om jag förstår din korta mening rätt menar du att man måste ordna så luften cirkulerar rätt!

Fiskartorpet

  • Inlägg: 45
    • Södermanland
SV: Hur fräschar jag upp utedasset?
« Svar #15 skrivet: 15 aug-22 kl 17:33 »
Vårat utedass luktar nästan inget alls. Vi skiter direkt på betongplattan under dasshålet, efter behov, strör vi på träspån eller träpellets.
Aha, kanske ska köpa en säck pellets.

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Hur fräschar jag upp utedasset?
« Svar #16 skrivet: 15 aug-22 kl 19:24 »
Aha, kanske ska köpa en säck pellets.
Du vill inte hämta 1m3 torrt sågspån?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Fiskartorpet

  • Inlägg: 45
    • Södermanland
SV: Hur fräschar jag upp utedasset?
« Svar #17 skrivet: 15 aug-22 kl 22:11 »
Du vill inte hämta 1m3 torrt sågspån?
Ungefär vart?

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hur fräschar jag upp utedasset?
« Svar #18 skrivet: 16 aug-22 kl 15:16 »
Träpellets är drygt och effektivt, prova med det.
kretslopp

Fiskartorpet

  • Inlägg: 45
    • Södermanland
SV: Hur fräschar jag upp utedasset?
« Svar #19 skrivet: 16 aug-22 kl 22:13 »
Träpellets är drygt och effektivt, prova med det.
Ja, ska prova något sånt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

330 gäster, 2 användare
xaelanar, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser