Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rengöra oring/ givare ABS hur?  (läst 1486 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14318
    • Östergötland
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #20 skrivet: 09 feb-24 kl 11:17 »
Jag har märkt genom åren att de dyra AGM och gelbatterierna är betydligt känsligare för att vara dåligt laddade än de vanliga. Glömda parkeringsljus eller något litet som drar i bakgrunden på en bil som står länge har knäckt flera sådana både här och i bekantskapskretsen. Och då de varit dyra och fina har jag försökt återuppliva dem med pulsmetoden som Torbjörn beskrev för några år sedan, men den har inte fungerat på sådana batterier. Har också bra erfarenhet av Biltemas vanliga batterier.

När det gäller ABS-problemet tror jag inte på batteriet.

torbjorn

  • Inlägg: 13684
    • Medelpad
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #21 skrivet: 09 feb-24 kl 14:35 »
Om man misstänker att dåligt batteri och spänningsdippar vid start är orsaken till elektronikproblem, så kan man - under förutsättning att bilen har manuell växellåda och går att rulla igång - prova att helt och hållet låta bli att använda startmotorn och istället rulla igång bilen under någon vecka. Om felet aldrig visar sig när man låter bli startmotorn, så är saken klar! Och så får man ju se till att parkera där det sluttar lite utför.

Leva mer

  • Inlägg: 169
    • Jämtland
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #22 skrivet: 09 feb-24 kl 15:06 »
Vad tror ni om att bara ladda upp batteriet ordentligt, eller är det bättre att köpa nytt?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14318
    • Östergötland
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #23 skrivet: 09 feb-24 kl 15:34 »
Om du bara kör korta sträckor, eller har dålig laddning i bilen, så kan det vara en lösning. Batteriet kan ju vara ok, bara att det inte hunnit laddas tillräckligt. Och det kostar ju inget, så gör ett försök. Men förmodligen kommer du nog få lägga en tusing på ett nytt.

Om bilen fått stå med laddare och du testar att starta när det är 15-20 minus utan motorvärmare så ger det sig.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16779
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #24 skrivet: 09 feb-24 kl 22:05 »
Om du bara kör korta sträckor, eller har dålig laddning i bilen, så kan det vara en lösning. Batteriet kan ju vara ok, bara att det inte hunnit laddas tillräckligt. Och det kostar ju inget, så gör ett försök. Men förmodligen kommer du nog få lägga en tusing på ett nytt.

Om bilen fått stå med laddare och du testar att starta när det är 15-20 minus utan motorvärmare så ger det sig.
Håller verkligen med att köra lite underhållslsddning är bra och om man har tillgång till en laddare som är byggd för underhåll så är det perfekt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Leva mer

  • Inlägg: 169
    • Jämtland
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #25 skrivet: 10 feb-24 kl 00:42 »
Det står att det kan ta upp till 22 timmar att ladda mitt batteri. En fundering är det ok att ladda 6 timmar idag, 10 imorgon och 10 på söndag. Mellan laddningarna står bilen tyvärr kallt, minus 30 nu. Men motorvärmare några timmar innan start. Eller är det bättre att ladda 22 timmar i ett sträck! Då får jag vänta till mildare väder, har inget garage hemma.

torbjorn

  • Inlägg: 13684
    • Medelpad
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #26 skrivet: 10 feb-24 kl 09:49 »
Om du använder en "intelligent" laddare så beror det helt och hållet på hur dess programvara är gjord, om det är lämpligt att dela upp laddningen eller inte.  Är det en gammaldags "ointelligent" laddare så är det definitivt inga problem att dela upp laddningen på flera tillfällen.

Det är inga problem att ladda utomhus i kyla om bara inte batteriet är bottenfruset.  Skulle batteriet vara fruset bör du varken försöka ladda det eller försöka ta ut ström ur det (t ex försöka starta bilen) innan det är upptinat.  Tina upp ett fruset batteri gör man lämpligen genom att ta loss det ur bilen och ställa det i en balja med kallvatten som når nästan upp till locket på batteriet. Lägg ett par pinnar under det så att vattnet når även botten. Om batteriet var riktigt kallt så kommer vatten att frysa på batteriets sidor, vänta tills den isen har smält innan batteriet kan anses tinat.

Man bör dock aldrig skjuta upp en batteriladdning i onödan, varje timme batteriet står dåligt laddat innebär en försämring av det genom sulfatering mm.

Leva mer

  • Inlägg: 169
    • Jämtland
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #27 skrivet: 10 feb-24 kl 12:07 »
Det är en ctek laddare. Laddade i går 6 timmar och stod att det var halvskadat. Men jag upplevde bilen piggare, den startade nu på morgonen utan problem men när jag körde hem i 30 minus så började ABS lampan lysa.
En fundering är kan batteriet ladda ur under pågående körning?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16779
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #28 skrivet: 10 feb-24 kl 13:23 »
Det är en ctek laddare. Laddade i går 6 timmar och stod att det var halvskadat. Men jag upplevde bilen piggare, den startade nu på morgonen utan problem men när jag körde hem i 30 minus så började ABS lampan lysa.
En fundering är kan batteriet ladda ur under pågående körning?
Om det laddar ur under färd ger generatorn för dåligt och/eller har man väldigt stora förbrukare i gång.

Man får börja med att mäta laddströmmen som ska ligga på/över 13 volt.
Sedan har vi frågan om hur stor generatorn är, jag hade en bil med en generator på 35w med tre extraljus i fronten sög jag ur batteriet på ett par timmar nattetid.
Det blev en ny generator.

Moderna bilar har i bland elektriskt styrservo och elektriska element till vindrutan/kupevärme dessa kan sörpla i sig enorma mängder och kan även "sno ström"
Många av dessa fel kan man dels gnista sig fram till genom att med motorn igång ta ut säkring för säkring och se om dom gnistrar till när man sätter tillbaka dom.
Man kan även mäta med värmekamera på säkringen och söka efter andra onormala värmepunkter i bilen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14318
    • Östergötland
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #29 skrivet: 10 feb-24 kl 15:37 »
Din ABS beter sig likadadant som mina gjort innan en givare tagit helt slut. Det skulle ju kunna vara något glapp i sladdarna, men jag gissar på att det är givaren.

Om batteriet laddar ut under körning så märker man det på smålampor som tänds i instrumentbrädan och att strålkastarna börjar lysa svagare, och till slut lägger bilen av :(

Skogsvilde

  • Inlägg: 16779
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #30 skrivet: 10 feb-24 kl 16:21 »
Din ABS beter sig likadadant som mina gjort innan en givare tagit helt slut. Det skulle ju kunna vara något glapp i sladdarna, men jag gissar på att det är givaren.

Om batteriet laddar ut under körning så märker man det på smålampor som tänds i instrumentbrädan och att strålkastarna börjar lysa svagare, och till slut lägger bilen av :(
Hag har varit med om att hjullager varit på väg att rasa när det kommer och går på abs.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Leva mer

  • Inlägg: 169
    • Jämtland
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #31 skrivet: 10 feb-24 kl 16:46 »
Fast hjullager låter väl hiskeligt om det är dåligt?
Jag har mätt batteriet å det visade 12,4 efter 40 min körning.
 
Hag har varit med om att hjullager varit på väg att rasa när det kommer och går på abs.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16779
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #32 skrivet: 10 feb-24 kl 17:13 »
Fast hjullager låter väl hiskeligt om det är dåligt?
Jag har mätt batteriet å det visade 12,4 efter 40 min körning.
Det behöver inte låta något speciellt.
Främst inte i början.

12,4 är lågt och tyder på att batteriet inte är  friskt.
Mätte du hur mycket ström du har med motorn i gång?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13684
    • Medelpad
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #33 skrivet: 10 feb-24 kl 17:32 »
Det är spänning och inte ström som ska mätas när man övervakar vad batteri och generator har för sig.  Några riktvärden:
Ett fulladdat batteri som nyss har laddats (t ex om bilen har varit igång och generatorn laddat någon timme) bör ligga på 12,8 - 13 V.
Om batteriet är fulladdat men har stått orört en vecka så bör man kunna vänta sig minst 12,7 V om det är i bra skick.
Med motorn igång och på driftvarvtal bör man ha ca 13,8 - 14,5 V , högre spänning direkt efter kallstart och/eller vid kallt väder , lägre spänning vid varmt väder och/eller då bilen har gått flera timmar så att motorrummet är genomvarmt.
Vid tomgång kan spänningen få sjunka lite mer, ner till kanske 13,4 V eller så, men den ska stiga så snart man ökar motorvarvet.

Tänk på att laddningsproblem ofta inte orsakas av generatorn utan av spänningsfall på vägen mellan generator och batteri.
Prova att slå på ett antal stora strömförbrukare (elbakruta, värmesitsar, helljus, värmefläkt mm) för fullt , håll motorn på ca 2000 r/min och mät spänningen mellan batteriets pluspol och generatorns grova plusanslutning, däremellan kan man tillåta en spänningsskillnad på max 0,3 V.  Mät sedan i alla kombinationer mellan batteriets minuspol, chassijord, motorblock och generatorns stomme, oavsett mellan vilka av de punkterna man mäter bör man inte få högre spänning än 0,2 V.

Jämför gärna mätinstrumentet med några andra för att verifiera att det visar rätt, i synnerhet om det brukar förvaras kallt eller fuktigt till. Tänk på att många billiga digitalmultimetrar visar för mycket när multimeterns eget batteri börjar bli dåligt, ibland börjar felvisningen långt innan multimetern har tänt symbolen för dåligt batteri.

torbjorn

  • Inlägg: 13684
    • Medelpad
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #34 skrivet: 10 feb-24 kl 21:00 »
Förresten, har det lästs av felkoder för ABS-systemet än? Och vilka felkoder blev det i så fall?

Leva mer

  • Inlägg: 169
    • Jämtland
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #35 skrivet: 11 feb-24 kl 21:16 »
Jag har inte läst av felkoderna. Har ingen mätare och har inte haft tid att åka in och betala för det. Nu är batteriet fulladdat, enligt ctek laddaren. Det tog över 24 timmar. Innan laddningen mätte batteriet 12.4 efter 40 minuters körning. Då var bilen inte igång.
Jag var ute och körde bilen idag och ja, så länge jag kör stadskörning så lyser inte ABS lampan men så fort jag kör ut på någon större väg, så tänds lampan efter en stund.
Så det har trodligtvis inget med batteriet och göra eller vad tror ni?
Vi får väl se kommande dagar om bilen startar i kylan, med eller utan motorvärmare.
Ett batteri ska väl klara att kallstarta i 10 minus iallafall utan motorvärmare?

torbjorn

  • Inlägg: 13684
    • Medelpad
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #36 skrivet: 11 feb-24 kl 22:21 »
Som jag nämnde i inlägg #8 i tråden, så bör det inte vara vare sig svårt eller dyrt att få tag på en begagnad OBD-läsare som klarar att läsa alla system i din bil. Det var ju omkring 2010 som det började dyka upp billiga kinatillverkade kloner av de dyra fina märkes-OBD-läsarna, och de flesta som köpte sådana på den tiden har numera skaffat sig modernare utrustning för att klara av nyare bilar, de gamla läsarna ligger antingen och skräpar eller också kan man hitta dem till salu på olika begagnatsiter på nätet.

Det är för den delen inte omöjligt att någon alternativare i din närhet har en lämplig läsare.

 

Leva mer

  • Inlägg: 169
    • Jämtland
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #37 skrivet: 12 feb-24 kl 00:47 »
Jag känner en som kanske kan läsa av bilen. Det märkliga är att lampan tänds när jag får upp fart på bilen, och jag har upptäckt att om jag då stannar startar om, så tar det kanske fem min så lyser lampan igen, stänger av startar om, två gånger till. Sen kan jag köra i en oändlighet utan att lampan tänds!

Leva mer

  • Inlägg: 169
    • Jämtland
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #38 skrivet: 18 feb-24 kl 12:01 »
Nu startar inte bilen igen, trots att jag laddade upp batteriet helt förra heögen. Glömde sätta på motorladdare imorse och der är 10 minus,. Efter att startat bilen med batteristartare och kört iväg så kommer det ingen varmluft heller.
Tror ni det kan vara batteriet eller något annat fel?
« Senast ändrad: 18 feb-24 kl 12:09 av Leva mer »

Skogsvilde

  • Inlägg: 16779
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #39 skrivet: 18 feb-24 kl 18:33 »
Du har inte tillräckligt med kräm i batteriet trots att du laddat, för att glömma motorvärmaren.
Byt batteri så blir du av med större delen av problemen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

333 gäster, 5 användare
xaelanar, Jon.b, von tratt, LimJans, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser