Om man kaenner sej snygg saa maaste man ju utforska karlarna paa bygden
1 om du inget har emot att faa valpar av blandis med grannen saa ta kontakt foerst med grannen och fraaga om hon vart daer och var deras hund varit.
hon kan ha gaatt en bit om hon kaenner sej vaeldigt snygg
2 ta henne till vet,, det finns ju dagen efter piller aeven foer hundar har jag hoert.
3 om du vill ha en kull saa fraaga vet om vad han tycker om hennes haelsa,,det aer oftast inget farligt att ta en foersta kull vid den aaldern om det aer en frisk tik och inte alltfoer stor hanhund hon hittat.
om tiken blir i valp saa aer det naturligt foer henne att faa en kull,,jag tror naturen aer smartare aen en 6 aars regel
6 aar aer ok om det aer en frisk tik.
6 aars regeln aer uppsatt foer att kort sagt ha en regel.
samma regler som saejer att en tik bara kan ha en kull om aaret,,fast dom i vilt tillstaand kan ha 2 per aar.
samma som saejer att tikar inte ska ha valpar foer tidigt.
jag vet om uppfoedare som faatt valpar foer tidigt foer att tiken smitit ut, jag vet uppfoedare som faatt 2 kullar samma aar foer att tiken smitit ut, jag vet tikar som faatt valpar i hoegre aalder aen 6 aar foer att hon smitit ut,, ibland vill naturen fast vi maennsikor foersoeker saetta regler
(nu saejer jag inte at man ska ha 2 kullar per aar och para sina gamla tikar men att naturen vet ibland baettre)
bara fraaga veterinaeren foer bistaand vad du aen vaeljer