Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Trodde jag dödat drottning  (läst 1050 gånger)

Urban Larsson

  • Inlägg: 10
    • Västergötland
Trodde jag dödat drottning
« skrivet: 05 jun-23 kl 09:49 »
Jag skulle märka en ny drottning i en avläggare
Och jag använder ett glas avsett för märkning och tog det väldigt försiktigt.

Så fort jag låste fast henne lätt så dog hon plötsligt.

Hon var till synes stendöd och låg på rygg och inga ben eller antenner rörde sig alls.

Jag kom ihåg en youtubefilm där samma sak hände
och där vaknade hon ca 15 senare.

Jag la henne på rygg på en ram och direkt klotade sig bina över henne och bar henne ned mellan ramarna.

Jag väntade i en timma och öppnade på nytt kupan
Och där gick hon som vanligt och tittade i celler.

Jag är övertygad om att det är försvarsgrej att spela död, då inget kan ha skadat henne.

Det är första gången jag själv har upplevt detta
Och undrar hur vanligt beteendet är.

Har någon här varit med om detta?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Trodde jag dödat drottning
« Svar #1 skrivet: 05 jun-23 kl 13:58 »
Fenomenet är förekommande, men i ytterst sällsynta fall, och främst hos bin som har temperament eller är ilskna.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Urban Larsson

  • Inlägg: 10
    • Västergötland
SV: Trodde jag dödat drottning
« Svar #2 skrivet: 05 jun-23 kl 15:46 »
Fenomenet är förekommande, men i ytterst sällsynta fall, och främst hos bin som har temperament eller är ilskna.

Mina är hypersnälla/dumsnälla men det är en avläggare där drottningen är i sina första dagar äggläggande.

Kanske blir ilskna bin efter henne, får se.

Niklas Nyström

  • Inlägg: 24
    • Södermanland
SV: Trodde jag dödat drottning
« Svar #3 skrivet: 06 jun-23 kl 08:44 »
Jag har varit med om samma sak. Jag trodde att jag klämt ihjäl henne vid märkning, fast jag förstod inte riktigt hur det var möjligt eftersom jag var väldigt försiktig och kunde inte se några skador.
Det var från ett av mina lugnare samhällen som gjort still byte. Jag bestämde mig dock för att lägga tillbaka henne i kupan och nästa gång jag kom tillbaka gick hon där och gjorde sitt jobb.

Urban Larsson

  • Inlägg: 10
    • Västergötland
SV: Trodde jag dödat drottning
« Svar #4 skrivet: 29 jun-23 kl 15:15 »
Jag har varit med om samma sak. Jag trodde att jag klämt ihjäl henne vid märkning, fast jag förstod inte riktigt hur det var möjligt eftersom jag var väldigt försiktig och kunde inte se några skador.
Det var från ett av mina lugnare samhällen som gjort still byte. Jag bestämde mig dock för att lägga tillbaka henne i kupan och nästa gång jag kom tillbaka gick hon där och gjorde sitt jobb.
[/.quote]



Jag har talat med andra och vi har en teori om detta beteende.

När drottningarna är unga så är det en försvarsmekanism som kan ha till syfte att
Drottningen inte skall dödas av den gamla drottningen.
Alltså när en drottning kläcks så är det möjligen så att den gamla drottningen inte vill ge upp och går till strid,
Naturen har gett den nya drottningen ett försvar om den hamnar i underläge nämligen att spela död.

En biodlare jag talade med använder inget märkningsglas utan duttar direkt på drottningen och hon stendog för att senare återuppstå.


En teori bara! Skydd mot aggresiv drottning.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 2 användare
von tratt, Homestead_Hustler

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser