Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elkostnader..  (läst 1166 gånger)

fri

• "den som är satt i skuld är inte FRI"
    • Östergötland
SV: Elkostnader..
« Svar #20 skrivet: 16 jul-21 kl 00:26 »
då en enklare pump då en motsvarande pump som i huset hade kostat runt 18-20 enligt de offerter jag tog in. Och pumpen kan vid behov hålla 20 grader inne även om det är 30+ ute. Det klarar ingen vedspis.....
I nuvarande väder (>30° på eftermiddagarna) kan jag faktiskt fundera på att lägga de där 20" på en värmepump till nästa sommar, kyla kan vara värt pengarna även om skogen och ekonomin mår bättre av att uppvärmningen sker med ved.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #21 skrivet: 16 jul-21 kl 11:30 »
Det rummet vi har värmepumpen i håller vi så gott det går stängt och har värmepumpen ställd på 24 grader i kyl-läge. Rätt skönt att ha ett svalt rum att gå in i ibland. Tänk vad relativt det är, 24 grader känns svalt nu, men i vintras kändes det övervarmt...

Värmepumpen har gått 2, kanske 3 veckor den här sommaren och skulle jag gissa på förbrukningen så stannar den nog på 200-300 W. Klart värt det när pumpen ändå sitter där.

malarmaster

• Småland
« Svar #22 skrivet: 16 jul-21 kl 13:34 »
jag har i stort 20 grader inne året runt. pumpen har varit avstängd några veckor hittills i år men går nu på kyla. normalt är den inställd på auto vilket innebär att kyla går på själv om tempen överstiger 20,likaså går värmen igång om den understiger 20. detta får man tänka på vintertid om man skulle tända ljus eller i kaminen. då måste den vara inställd på värmeläge. Jag är supernöjd med min pump och den har tjänats in flera gånger om jämfört med vanliga elelement men även om man jämför med köpt ved. samtidigt slipper man vedhanteringen,askan,sotningen samt bärandet i ur o skur. den absolut bästa och nästan mest arbetsinsparande investering jag gjort. Tvättmaskinen är dock snäppet vassare när det gäller arbetssparande. Har fan hade de tid förr?

fri

• "den som är satt i skuld är inte FRI"
    • Östergötland
« Svar #23 skrivet: 16 jul-21 kl 21:17 »
Har fan hade de tid förr?
Ingen tv och framför allt inget internet

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser