Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Naturligt foder  (läst 2752 gånger)

mindlea

  • Inlägg: 8
    • Närke
Naturligt foder
« skrivet: 20 mar-21 kl 20:47 »
Om man vill mata sina höns med sån mat dom äter i det vilda, vad kan man ge dom då? Jag vill helt undvika spannmål, soja och majs.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Naturligt foder
« Svar #1 skrivet: 21 mar-21 kl 18:37 »
Frystorkade bär, mask, allt möjligt grönt som går att hitta. Bara att samla på sig!
Det är aldrig för sent att ge upp.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Naturligt foder
« Svar #2 skrivet: 21 mar-21 kl 21:09 »
Kålblad och gräs var dag. Mask från maskkomposten. Matrester. skal mm. Allt ruttet och dåligt frän odlingarna. Det dom inte vill äta tages tillbaka till komposten där det ger mer mask åt dom pluss näring tillodlingarna.
kretslopp

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Naturligt foder
« Svar #3 skrivet: 21 mar-21 kl 23:23 »
Höns lever inte vilda så det är en hypotetisk tanke.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Naturligt foder
« Svar #4 skrivet: 22 mar-21 kl 08:59 »
Höns lever inte vilda så det är en hypotetisk tanke.

Min tanke också. Dessutom lägger de inte ägg i den utsträckningen i det vilda som de gör som domesticerade. Spannmål (eller färdigblandat hönsfoder) är ju avgörande för att hålla djuren vid liv under vintern. Jag skulle säga att det är en utopi.

Jag tänker att om man ska hinna spara mat under sommaren till sina fåglar under sommarhalvåret kommer man ha att göra väldigt länge.

De energihöga saker (som inte är spannmål) jag kan tänka mig är nötter och vilda frön och till ca 7 hönor torde det ligga på runt 50-100 kg för ett vinterhalvår beroende på var man bor. Tänker att det inte är rimligt att tänka sig att man ska samla ihop.

Även durum, hirs och liknande klassas ju som spannmål.

Varför är spannmål dåligt kan man ju också fråga sig?
Alla olika spannmål har sina fina egenskaper och kan med rätt blandning vara både nyttigt, energirikt och bra mat till djur.


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Naturligt foder
« Svar #5 skrivet: 22 mar-21 kl 09:06 »
Rapphöns kanske...

Om man har hönsen i ett växthus, och inte för många, så kan man nog klara dem på det som växer och kryper där.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Naturligt foder
« Svar #6 skrivet: 22 mar-21 kl 09:11 »
Du kan ju alltid grodda till hönsen under vintern då de inte kan beta utomhus. Ärtskott kan du göra av vanliga gula ärter, vetegräs älskar dem, ganska enkelt att göra men kräver plats och tar lite tid.
Hönsen älskar det i alla fall. Ett litet avbrott i vardagen när man inte kan gå utomhus. Nu måste ju alla höns vara inne pga fågelinfluensan.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Naturligt foder
« Svar #7 skrivet: 22 mar-21 kl 10:25 »
Du kan ju alltid grodda till hönsen under vintern då de inte kan beta utomhus. Ärtskott kan du göra av vanliga gula ärter, vetegräs älskar dem, ganska enkelt att göra men kräver plats och tar lite tid.
Hönsen älskar det i alla fall. Ett litet avbrott i vardagen när man inte kan gå utomhus. Nu måste ju alla höns vara inne pga fågelinfluensan.

Jättebra idé!
Dock är allt det du skriver spannmål men jag antar att även du anser att spannmål är en viktig del i hönsens överlevnad, vilket jag tror att majoriteten är.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Naturligt foder
« Svar #8 skrivet: 22 mar-21 kl 19:53 »
Spannmål är ju egentligen ett gräsfrö. Så då borde det inte vara så farligt. Är man rädd för att det är för förädlat kan man ju söka efter oförädlade sorter som ex svarthavre eller enkornsvete osv. Alla andra gräsfrön man kan samla under sommaren funkar ju också som timotej eller klöver samt många andra gräsfrön och frön från blommor som solrosor.

Men hönsen kommer inte från våra breddgrader så vill man ge det som är naturligt får man flytta till varmare länder med lite mer regnskog och helt andra växter och djur.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Naturligt foder
« Svar #9 skrivet: 23 mar-21 kl 16:09 »
När jag var liten kokades det potatis till hönsen.
kretslopp

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Naturligt foder
« Svar #10 skrivet: 24 mar-21 kl 23:31 »
När jag var liten kokades det potatis till hönsen.
Inte många vilda höns som gör det bara...
Det är aldrig för sent att ge upp.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Naturligt foder
« Svar #11 skrivet: 25 mar-21 kl 10:07 »
Inte många vilda höns som gör det bara...

Tänkte exakt samma sak.  ;D

Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Naturligt foder
« Svar #12 skrivet: 26 mar-21 kl 16:50 »
Om man vill mata sina höns med sån mat dom äter i det vilda, vad kan man ge dom då? Jag vill helt undvika spannmål, soja och majs.

Du får helt enkelt odla de xtwr som ger det dom föredrar i det vilda. I princip är det alla frögivande, dom äter en hel del späda rötter och mindre insekter, maskar, kadaver är poppis.
Nackdelen med allt detta är att det är ett väldigt arbetsintensiva sätt att föda sina höns på då det mesta måste skördas för hand.

En kompromiss är att skippa majs och soja i huvudsak och satsa på närodlad säd.
Du kan odla fodermajs med gott resultat i Sverige om du känner för det. Soja är på gränsen.

Och tyvärr. Skulle du samla mat så lär det vara väldigt tunna höns efter vintern.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Prillis

  • Inlägg: 69
    • Västergötland
SV: Naturligt foder
« Svar #13 skrivet: 26 mar-21 kl 17:18 »
Nässlor och nässelfrön, torkar jag till både oss och hönsen men det är ju bara som lite extra tillskott. Nyttigt och bra.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

482 gäster, 5 användare (1 dolda)
Manimals90, peterm, ärt, torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser