Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 ... 10
1
Uppvärmning / SV: Tätning till rökrör
« Senaste inlägg av kretslopp skrivet Idag kl. 19:53 »
Jag tror inte det ska vara tätat med någonting särskilt. Jag mins aldrig det var något problem med att det var otätt. Jag mins att det förekom att det virades en trasa runt rökröret tätt mot skorstensmuren när skorstenen sotades och att det lades en tidning på golvet under.
2
Meka / SV: Golf 4 1999 årsmodell
« Senaste inlägg av torbjorn skrivet Idag kl. 09:21 »
Det kan vara en spricka som har börjat i en gängbotten som har fungerat som brottanvisning. Antingen har den kommit till genom materialutmattning eller genom någon enstaka överbelastning, t ex för hård åtdragning någon gång i forntiden. En annan möjlighet är vätesprödhet, i synnerhet på galvaniskt ytbehandlade (t ex förnicklade eller elförzinkade) skruvar med hög hållfasthetsklass. Sådant kan undvikas om den som ursprungligen specar och köper in skruven, kräver att tillverkaren ska göra väteutdrivning på den. Men eftersom det är en långsam och dyr process, blir en väteutdriven och pålitligare skruv lite dyrare än en motsvarande som kan ha väte kvar i materialet och därmed lite suspekta utmattningsegenskaper.
Ett typiskt exempel på skruvar som blir spröda pga väte är billiga kromade hjulbultar som kan gå av utan förvarning.

3
Jobb och tjänster / Intresserad av Doula?
« Senaste inlägg av curma skrivet Idag kl. 08:54 »
Hej!
Jag heter Maria och är nyutbildad Doula och vill gärna erbjuda dig som är gravid mitt stöd till dig (och ev. partner).
En Doula är en kunnig stödperson och medmänniska ,under din/er resa mot ert barns födelse.
Skulle du ska ha barn väldigt snart, och vill ha en Doula ,i så fall kan jag med kort varsel rycka in direkt på förlossningen.

Jag värnar om att du som födande ska känna dig trygg och att du har en tilltro till dig och din kropps förmåga att föda fram ditt barn på det sättet du önskar och var du önskar föda.
Som Doula är jag med dig (och din partner) som stöd före och under hela förlossningen och har därefter ett uppföljningssamtal.
Exempel på vad en Doula kan göra:
erbjuder kontinuerligt emotionellt, fysiskt & informativt stöd
stöttar dig på din unika väg mot din och ditt barns födelse, inför och under förlossning.
kan visa på olika metoder som ökar lugn och ro före och under förlossning
kan vara ett stort stöd för din partner
kan vi behov föra din talan mot vårdpersonal.
doulastöd kan bidra till att förlossningstiden kortas ner
kan vara ett stöd om något oväntat inträffar
obs en Doula ger inga medicinska råd eller lägger sig i beslut som vården fattar.
En Doula tar inte heller över partnerns roll (om det finns en partner med) - ni är ett team

Är du nyfiken och vill veta mer? Kontakta mig så kan vi ses på ett förutsättningslöst möte live eller digitalt för ett "hej-vem-är-du -samtal" - det är såklart viktigt
att kemin stämmer! om man vill gå vidare. kontakta mig här på alternativ.nu eller  m.curtis@hotmail.se
Kostar det något? Jag erbjuder mina 3 första uppdrag mot en symbolisk summa om 1000 kr./Doulauppdrag.( församtal ca 3 st, jour och stöd under hela förlossningen, uppföljningssamtal). Alternativ att vi kan byta tjänst/vara med varandra :-)
Var kan jag ta uppdrag? Stockholm, Södermanland, Västerås,Östergötland och Skaraborg (det går bra att fråga om andra orter),

4
Meka / SV: Golf 4 1999 årsmodell
« Senaste inlägg av Carolus skrivet Igår kl. 22:58 »
På de här motorerna sitter insugningsröret med 8 st M8 insexskruvar mot toppen samt ett par självgängande torx mot andra halvan av insugningsröret som inte behöver tas loss. Ingen risk att någondera rostar fast. Beroende på utförande av bil kan man få ta bort lite andra saker, t ex luftpump för avgasrening eller en kabelhållare som sitter ovanför generatorn.

-----------------------------


Att muttrar går av behöver inte enbart bero på rost. De kan komma att sitta väldigt hårt i komponenter som återkommande värms upp rejält. Huvudet, i det här fallet insex, kan förbli helt i lossningsförsöken medan gängdelen går av längre ner i bulten. Jag vet inte vad man tillskriver orsaken till detta, materialutmattning genom ålder?
5
Meka / SV: Golf 4 1999 årsmodell
« Senaste inlägg av torbjorn skrivet Igår kl. 22:08 »
På de här motorerna sitter insugningsröret med 8 st M8 insexskruvar mot toppen samt ett par självgängande torx mot andra halvan av insugningsröret som inte behöver tas loss. Ingen risk att någondera rostar fast. Beroende på utförande av bil kan man få ta bort lite andra saker, t ex luftpump för avgasrening eller en kabelhållare som sitter ovanför generatorn.

De där "icke-crossflow" -motorerna är direkta arvtagare till den ursprungliga Golf/Passat-motorn från 70-talet. De sista åren förekom den i stort sett enbart i 1,8 l 66 kW (90 hk) -utförande, som regel med centralinsprutning och motorkoder som t ex RP eller ADZ. Tidigare fanns även 1,5 och 1,6 litersmodeller av den grundkonstruktionen men de ersattes i mitten av 90-talet av nyutvecklade crossflowmotorer.
VAG hade även tidigare en liten crossflowmotor  som ursprungligen satt i VW Polo/Derby och den kortlivade Audi 50, den fanns med cylindervolymer från 0,8 till 1,3 liter, de sista åren med katalysator även 1,4 l.  Den är så att säga spegelvänd jämfört med 90-talets crossflowmotorer, i och med att den äldre motorn har insugningsportarna på baksidan av toppen, avgasportarna på framsidan. Den äldre motorn lutar rätt kraftigt framåt i motorrummet medan den nyare i likhet med "icke-crossflow" lutar något bakåt.
6
Meka / SV: Golf 4 1999 årsmodell
« Senaste inlägg av Carolus skrivet Igår kl. 20:37 »
Jag däremot tycker det är fint att även drygt 20 år gamla vardagsbilar från VAG fortfarande är i funktion och  minns min Golf IV Tdi - 99 för dess goda ekonomi, tillförlitlighet och långa serviceintervall
I dag är ju däremot bränsle ekonomin på sånna dieslar inte så imponerande när många små bensinare går fint att köra under halvlitern.

Risken när man råkar ut för samma problem som TS är att det blir tvärstopp på 20 år gamla vardagsbilen.

För det är långtifrån säkert att det går på en kafferast att få av muttrar som suttit länge på en motor- i sämsta fall kan det behövas specialverktyg för att komma åt - har du då inte dessa kan du råka ut för att behöva demontera annat kring motorn som i sin tur kräver specialverktyg. Vet att VAG på ca 1990tal hade motorer med överliggande kam men inte sk crossflow, vilket innebar att insug och avgas satt ihop.
Vet själv att den kombinationen kan kräva lösningar som att svetsa på xtra verktyg på muttrar. Förusätter att du äger svets samt kan använda den.

7
Meka / SV: Golf 4 1999 årsmodell
« Senaste inlägg av fri skrivet Igår kl. 19:02 »
Intressant information.

Av den lär jag mig att undvika bilmärken som har dessa /VAG-motorer (mest 1,4 och 1,6 l , motorkoder AKL, BFQ m fl)/
Jag däremot tycker det är fint att även drygt 20 år gamla vardagsbilar från VAG fortfarande är i funktion och  minns min Golf IV Tdi - 99 för dess goda ekonomi, tillförlitlighet och långa serviceintervall
I dag är ju däremot bränsle ekonomin på sånna dieslar inte så imponerande när många små bensinare går fint att köra under halvlitern.
8
Meka / SV: Golf 4 1999 årsmodell
« Senaste inlägg av Carolus skrivet Igår kl. 18:32 »
Intressant information.

Av den lär jag mig att undvika bilmärken som har dessa /VAG-motorer (mest 1,4 och 1,6 l , motorkoder AKL, BFQ m fl)/

. . . finns det fler bilmärken som har liknande upplägg på sina motorer för byte av tändstift?
9
Meka / SV: Golf 4 1999 årsmodell
« Senaste inlägg av torbjorn skrivet Igår kl. 11:25 »
Några tillägg till en gammal tråd:

1) På de där VAG-motorerna (mest 1,4 och 1,6 l , motorkoder AKL, BFQ m fl) är det lätt att ta loss hela insugningsröret, och det är meningen att det ska tas loss när man byter tändstift i cyl 2 och 3, se verkstadshandbok (t ex Elsawin som går att ladda ner från fildelningssajter). Packningarna brukar klara sig, men det skadar såklart inte att ha köpt hem nya i förväg. Och det är viktigt att göra ren anliggningsytorna innan man sätter ihop igen. Om det är mycket lortigt i motorrummet, bör man göra en noggrann motortvätt innan man ens tänker på att ta loss insugningsröret.

2) Om motorn har fått gå mycket länge med dåliga tändstift så att det har krävts onormalt hög tändspänning, så kan det ge följdfel i tändsystemet - t ex är det vanligt att tändspolen går sönder av den anledningen, eller att det blir överslag i skärmkåporna på tändkablarna. Man ska alltså inte slarva med tändstiftsbyten! Överslag i tändkablarna brukar först märkas som misständningar vid segdragning med lågt varvtal och stort gaspådrag.

3) Det verkar som om VAG införde den standardiserade OBD-kontakten långt innan den blev lagkrav ens i USA. Jag har sett en Seat Cordoba '94 som hade 16-polig OBD! Men mjukvarumässigt gäller fortfarande att VAG-bilar inte började stödja standardiserad EOBD förrän omkring 2002-2003 års modeller på bilar för europeiska marknaden.
10
Uppvärmning / SV: Tätning till rökrör
« Senaste inlägg av ärt skrivet 28 nov-22 kl 07:54 »
 Här är övergången mellan kökspannan och stosen i murstocken tätad med nått lämpligt. som ett snöre, ej brännbart. Anledningen var inte att det drog tjuvluft och gav sämre förbränning utan att där blev så mycket sot i rummet då sotaren drar skorstenen.
 Nu lägger sotaren ett täcke över hela pannan för att förhindra sot spridning.
 Där finns inget spjäll mellan skorsten och panna och man kan se utifrån om det brinner i pannan.
 En Wamsler
Sidor: [1] 2 ... 10

Dela detta:

* Inloggade just nu

251 gäster, 4 användare (1 dolda)
127, bergh, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser