Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur förena rädd hönsflock  (läst 677 gånger)

Dre

• Gotland
hur förena rädd hönsflock
« skrivet: 07 sep-24 kl 08:49 »
Min flock på 5 blev fyra igår efter att en hök (?) slagit en av hönorna när de var ute fritt.  bara en stor hög med fjädrar kvar (precis mellan boningshuset och hönshuset, det är många lundar/buskage emellan)

Tuppen och en höna hittade vi samma dag, de håller sig nu i hassellundarna kring boningshuset. Det är tydligt att tuppen letar efter resten av flocken där. De äter när jag ställer ut fat med god mat, men har blivit extremt skygga och jag har inte kunnat komma nära dem/fånga in dem. När natten kom var de fortfarande ute, jag hade hoppats kunna hitta vart de sov och ta in dem till hönshuset, men hittade dem inte.

Under kvällen kom de två andra överlevande hönorna ut från sitt gömsle och sprang direkt till hönshuset (ca 50 m från boningshuset). Där är de nu, rädda, men trygga, och äter och vilar och lyssnar efter resten av sin flock.

Idag, dagen efter, undrar jag hur sjutton jag ska övertyga tuppen om att han ska leta efter de kvarvarande hönorna vid hönshuset? har provat att ställa mattallrikarna till utesovarna fortfarande tryggt under lite busk men närmare hönshuset, så att de ska jobba sig hemåt, men tuppen vill verkligen vara i busken närmast boningshuset.

Min intention är att få alla till hönshuset och hålla dem där ett par dagar tills höken tror att snabbmatsrestaurangen har stängt.

Men om jag inte kan fånga in dem, och de inte vågar sig ur sitt snår, vad gör jag? Att släppa ut hönshus-hönorna så tuppen slutar leta känns dumt, de är ju rädda och nu i tryggt förvar?

Eftersom de gömmer sig i buskagen känns det svårt att fösa dem åt rätt håll genom vallning, misstänker att vi lätt kan stressa dem in i panik istället.

Såklart är det de två skyggaste i flocken som är ute och gömmer sig, så om jag ska försöka  fånga dem måste det vara en vattentät plan, jag får nog inte en andra chans. 

Jag har också provat att spela upp ljudklipp där hönsen går och småpratar i hopp om att tuppen ska få upp modet och gå och leta, men det har inte fungerat hittills..

Vi har tur och har bara rovfågel och räv härute och inga andra rovdjur, men hade varit så skönt att återförena dem och veta att de kan vila ut tryggt inne ett tag.

Tills vidare är vi ute på gårdsplanen och ställer ut mat ofta så de ska minnas att människor är snälla och kanske bli lite distraherade från sin rädsla.

Har plöjt forumet om visa förslag på håvar, mat-spår och fällor och tålamod. Alla kloka ord är nog redan sagda, men det känns skönt att sätta ord på min oro.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: hur förena rädd hönsflock
« Svar #1 skrivet: 07 sep-24 kl 11:36 »
Locka dom med mat i en hink.
Och när dom kommer fram så in med dom i hönshuset.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tiomilaskogen

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 07 sep-24 kl 12:35 »
Prova med ljud från en annan tupp som gal. De brukar inte acceptera nykomlingar i sitt revir.
Vänj dem inte vid att få mat ute för då stannar de troligtvis ute.

Dre

• Gotland
« Svar #3 skrivet: 07 sep-24 kl 14:49 »
Prova med ljud från en annan tupp som gal. De brukar inte acceptera nykomlingar i sitt revir.
Vänj dem inte vid att få mat ute för då stannar de troligtvis ute.

tack för era svar och förslag! tiomila, menar du att jag spelar upp ljud av "låtsastuppen" vid hönshuset så att tuppen vill springa dit och kontrollera?

Tiomilaskogen

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 07 sep-24 kl 16:49 »
Troligen blir han förbannad och kommer luffande.
När jag härmande en tupp försökte en av mina ungtuppar gå till anfall. Släpade vingen och började cirkulera runt mig.

Dre

• Gotland
« Svar #5 skrivet: 07 sep-24 kl 20:27 »
gänget är återförenat i hönshuset.

matade lite längre och längre bort från deras gömsle inför varje matning, och en timma innan deras vanliga läggdags jobbade vi oss långsamt tillbaka hela vägen till hönshuset via alla buskage vi kunde. Hönsen pekade ut vart höken suttit för att ha perfekt överblick över en glänta där den slog hönan genom att snegla uppåt och verkligen inte vilja vara i närheten. sedan flög de 30 meter hem till hönshuset och firade med havregrynsgröt.

nu andas vi ut och planerar att plantera ännu mer buskigheter. tror dom sover gott efter dessa dagar och hoppas modet återvänder!

Tiomilaskogen

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 08 sep-24 kl 10:24 »
Sätt ner pinnar i gläntan så törs/kan inte höken slå då den riskerar att förstöra vingarna.
Buskar tar ju tid på sig men pinnarna kan du sätta ut direkt. Spänner du upp trådar med plastband på mellan pinnarna och hänger upp gamla CD-skivor på lämpliga platser blir det ännu besvärligare att vara hök.
Mitt gäng bor i hönshus på hjul och när tuppen varnar samlas alla under huset. Vagnen står alltid mot buskage så att hönsen slipper gå över öppna ytor när de kommer ut.

Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 1 användare
Karl P

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser