Visst kan du odla majs. Men bara vart 4de år eller så.
Sök en marknad där du kan få bra betalt för dina produkter och jobba utifrån det.
Biodling kanske.
Tanken (nu) är att på stycket ha EN gröda. Det är något i detta som säger mej att det är lättare då det bara handlar om en gröda att sätta sej in i hur få den att fungera. Så "dina produkter" är en produkt som ska avyttras. Den andra odlingen är till för detta hushållet, så som det är nu.
Majs kan ju bytas ut mot något annat som kan brukas i hemmet typ råg då den ju skulle kunna lagras. Men hur tröska? Gå med lie o kärva det skulle nog kunna gå. Men tröskandet.
Morötter o potatis o .... och odlas ju redan av många som har affärskontakter. Sättpotatis till Grata skulle kunna fungera om där är efterfråga. Majsen, om den inte blir såld skulle ju kunna bli foder ?
Enligt min mening är det viktigaste i ekologisk odling en bra och genomtänkt växtföljd kombinerad med en säker tillgång på kompost eller annan lämplig ekogödsel. Med andra anser jag att du kan högst odla en fjärdedel (hellre en femte del av din yta med majs. Vad har du annars för grödor som du tycker är intressanta? Det gäller då också att fundera på att varva näringskrävande grödor med sådana som kräver mindre näring,
Där är mycket att tänka på. Har ingen aning om hur många skottkärror hästgödsel det går åt till att få rätt mängd till stycket och den valda grödan. Kan ju också behövas kalk o annat. Men att få någon granne / maskinstation att köra hit gödsel tycker jag är ok men inte att lägga ut på stycket.
Den avstyckade bondgården som scenariot börjat utspela sej på har 3 stycken. 500, 500, 800 m2 Det jag nu harvar runt på är det första jag gjort iordning för produktion. Alla stycken har varit odlade -78, 79 efter detta har de varit befolkade av två getter. När de så hamnade under jorden, har det mesta legat för fäfot, förutom köksträdgården. Tänker mej att vart år göra i ordning ett stycke i taget.
Den första grödan får ge mej en hint, om jag reder ut odlandet i större omfattning (för mej) och att jag finner det givande kroppsligt o själsligt. Går ju också att krontraktsodla om nån vill ha typ ringblommor för att göra salva....