Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Potatis och palsternacka  (läst 541 gånger)

Nilla Johansson

Potatis och palsternacka
« skrivet: 31 dec-24 kl 13:05 »
Jag har odlat i två år nu på 50 m2. Jag har ställt pallkragar runt hela odlingslotten som en ram.
Jag har tre djupgrävda bäddar i mitten.
Jag älskar sparris så det första jag köpte var en påse sparrisfrön som grodde väl och resulterade i 50 små plantor. Jag planterade sparrisarna i mitten av pallkragarna, så de skulle få växa i en rad runt hela lotten, lite som en häck.
På var sida om sparrisarna sådde jag andra små grönsaker, bland annat palsternackor.

Palsternackan stod först och stampade hela försommaren, men mot sensommaren och hösten fick den fart med enorma blast som täckte det mesta och låg långt ut i gången. Jag visste inte att palsternackor blev såå yviga! Palsternackorna, en del 30 cm långa var dessutom väldigt svåra att gräva upp. Palsternacka var alltså inte det bästa att odla bredvid sparrisen. Men jag älskar ju palsternacka…

Jag odlar också potatis i en av bäddarna i mitten. Den växte med stor kraft och fina blast under försommaren men vissnade den sedan ner och jag skördade allt. Efter det låg potatislandet tomt och tråkigt med bar jord hela hösten. Jag sneglade på palsternackorna och önskade att jag kunde flytta dem till potatisbädden.
Jag hade bara ca 70 cm bredd på den djupgrävda bädden och fick plats med två rader potatis. Vad tror ni om att jag breddar bädden till 90 och klämmer in en rad med palsternacka i mitten? Kan palsternacka klara att växa med en rad potatis på var sida? (flera palsternackor hade hamnat väldigt inklämda bredvid några vildsådda ringblommor och ändå växt sig stora)
Vågar jag prova palsternacka ihop med potatis?
Någon som testat det före mig?
Jag måste såklart vara försiktig med de små palsternackorna. Jag kupade inte potatisen förra året, la bara på gammalt ensilage. Om jag lyckas vara varsam när jag gräver upp min potatis och inte skadar palsternackorna får de ju sedan gott om utrymme att bre ut sig hela hösten och vintern och jag behöver inte vara rädd för att störa mina kära sparrisplantors rötter.
Jag vill gärna odla både potatis och palsternacka, och i samma bädd om det är möjligt.
Jag har jordärtskocka i den andra bädden och den tredje måste jag använda till löken för jag läste ju nu att sparris tyvärr inte heller trivs ihop med lök. Jag tror inte på att samodla palsternacka med varken lök eller jordärtskockor.
Tacksam för både synpunkter och tips 🤗

Berberis

• Närke
SV: Potatis och palsternacka
« Svar #1 skrivet: 31 dec-24 kl 20:14 »
För såvitt jag minns (det är rätt längesedan): Palsternacka och potatis trivs inte så bra med varandra,
men palsternackan trivs utmärkt att odlas tillsammans med många andra grönsaker.

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 02 jan-25 kl 10:08 »
Hos oss  står palsternackorna kvar i landet. För dom växer och blir grövre så länge blasten är grön. Vilket i år (2024) var 15 december. Så hos oss har dom och dom morötter  som står kvar i jorden över vintern  en egen hörna.
kretslopp

Nilla Johansson

« Svar #3 skrivet: 03 jan-25 kl 08:10 »
Ja ni har rätt. Nu har jag läst på flera ställen att potatis och palsternacka inte är en bra kombination i landet.
Suck
Tack för hjälpen

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 04 jan-25 kl 23:24 »
Jag har odlat i två år nu på 50 m2. Jag har ställt pallkragar runt hela odlingslotten som en ram.
Jag har tre djupgrävda bäddar i mitten.
Jag älskar sparris så det första jag köpte var en påse sparrisfrön som grodde väl och resulterade i 50 små plantor. Jag planterade sparrisarna i mitten av pallkragarna, så de skulle få växa i en rad runt hela lotten, lite som en häck.
På var sida om sparrisarna sådde jag andra små grönsaker, bland annat palsternackor.

Palsternackan stod först och stampade hela försommaren, men mot sensommaren och hösten fick den fart med enorma blast som täckte det mesta och låg långt ut i gången. Jag visste inte att palsternackor blev såå yviga! Palsternackorna, en del 30 cm långa var dessutom väldigt svåra att gräva upp. Palsternacka var alltså inte det bästa att odla bredvid sparrisen. Men jag älskar ju palsternacka…

Jag odlar också potatis i en av bäddarna i mitten. Den växte med stor kraft och fina blast under försommaren men vissnade den sedan ner och jag skördade allt. Efter det låg potatislandet tomt och tråkigt med bar jord hela hösten. Jag sneglade på palsternackorna och önskade att jag kunde flytta dem till potatisbädden.
Jag hade bara ca 70 cm bredd på den djupgrävda bädden och fick plats med två rader potatis. Vad tror ni om att jag breddar bädden till 90 och klämmer in en rad med palsternacka i mitten? Kan palsternacka klara att växa med en rad potatis på var sida? (flera palsternackor hade hamnat väldigt inklämda bredvid några vildsådda ringblommor och ändå växt sig stora)
Vågar jag prova palsternacka ihop med potatis?
Någon som testat det före mig?
Jag måste såklart vara försiktig med de små palsternackorna. Jag kupade inte potatisen förra året, la bara på gammalt ensilage. Om jag lyckas vara varsam när jag gräver upp min potatis och inte skadar palsternackorna får de ju sedan gott om utrymme att bre ut sig hela hösten och vintern och jag behöver inte vara rädd för att störa mina kära sparrisplantors rötter.
Jag vill gärna odla både potatis och palsternacka, och i samma bädd om det är möjligt.
Jag har jordärtskocka i den andra bädden och den tredje måste jag använda till löken för jag läste ju nu att sparris tyvärr inte heller trivs ihop med lök. Jag tror inte på att samodla palsternacka med varken lök eller jordärtskockor.
Tacksam för både synpunkter och tips 🤗

Skrev det i en annan tråd där du skrev om sparris. Om du har satt sparris som ska ta sig så borde du inte odla något som konkurrerar med den. Du riskerar att döda sparrisen. Läs om radavstånd för sparris och hur nära den kan växa annat. Har själv 700 sparrisplantor :P så jag har läst lite om sparris :P
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 05 jan-25 kl 09:07 »
Ge inte upp! Utan klura ut hur du kan göra nu. Jag önskar dej lycka till.
kretslopp

Dela detta:

* Inloggade just nu

437 gäster, 1 användare
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser