Jag har odlat i två år nu på 50 m2. Jag har ställt pallkragar runt hela odlingslotten som en ram.
Jag har tre djupgrävda bäddar i mitten.
Jag älskar sparris så det första jag köpte var en påse sparrisfrön som grodde väl och resulterade i 50 små plantor. Jag planterade sparrisarna i mitten av pallkragarna, så de skulle få växa i en rad runt hela lotten, lite som en häck.
På var sida om sparrisarna sådde jag andra små grönsaker, bland annat palsternackor.
Palsternackan stod först och stampade hela försommaren, men mot sensommaren och hösten fick den fart med enorma blast som täckte det mesta och låg långt ut i gången. Jag visste inte att palsternackor blev såå yviga! Palsternackorna, en del 30 cm långa var dessutom väldigt svåra att gräva upp. Palsternacka var alltså inte det bästa att odla bredvid sparrisen. Men jag älskar ju palsternacka…
Jag odlar också potatis i en av bäddarna i mitten. Den växte med stor kraft och fina blast under försommaren men vissnade den sedan ner och jag skördade allt. Efter det låg potatislandet tomt och tråkigt med bar jord hela hösten. Jag sneglade på palsternackorna och önskade att jag kunde flytta dem till potatisbädden.
Jag hade bara ca 70 cm bredd på den djupgrävda bädden och fick plats med två rader potatis. Vad tror ni om att jag breddar bädden till 90 och klämmer in en rad med palsternacka i mitten? Kan palsternacka klara att växa med en rad potatis på var sida? (flera palsternackor hade hamnat väldigt inklämda bredvid några vildsådda ringblommor och ändå växt sig stora)
Vågar jag prova palsternacka ihop med potatis?
Någon som testat det före mig?
Jag måste såklart vara försiktig med de små palsternackorna. Jag kupade inte potatisen förra året, la bara på gammalt ensilage. Om jag lyckas vara varsam när jag gräver upp min potatis och inte skadar palsternackorna får de ju sedan gott om utrymme att bre ut sig hela hösten och vintern och jag behöver inte vara rädd för att störa mina kära sparrisplantors rötter.
Jag vill gärna odla både potatis och palsternacka, och i samma bädd om det är möjligt.
Jag har jordärtskocka i den andra bädden och den tredje måste jag använda till löken för jag läste ju nu att sparris tyvärr inte heller trivs ihop med lök. Jag tror inte på att samodla palsternacka med varken lök eller jordärtskockor.
Tacksam för både synpunkter och tips 🤗