Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plisse’gardin mot kallras?  (läst 439 gånger)

Haga

• Skåne
Plisse’gardin mot kallras?
« skrivet: 29 dec-24 kl 09:38 »
Bor i en torpstuga med englas- + innerfönster.
Något jag inte vill byta ut. Läser på nätet att kallras kan motverkas något om man sätter upp tjocka gardiner eller plisse-gardiner intill rutan (finns dubbel så det blir extra luftspalt i den).
Är det någon som testat?

Mina fönster sitter i en nisch på ca 20 cm.

Under den kalla årstiden blir luften vid rutan nerkyld och faller mot golvet medan varmare luft tar dess plats. Du får rundgång i luften, en kall luftström utefter golvet som kyler. Som ett  golvdrag, vilket det ibland förväxlas med.

Har värmepump i rummet och vill inte sätta in element under fönstren vilket jag vet är ett annat allternativ.

Tack för din hjälp!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Plisse’gardin mot kallras?
« Svar #1 skrivet: 29 dec-24 kl 10:19 »
Vi har rullgardiner i vissa rum som vi drar ner framför våra fönster som har innanfönster. Det märks skillnad. Framför vår gamla inte helt täta dörr ut till verandan har vi ett fodrat draperi. Det gör stor skillnad, men om det är riktigt kallt (hos oss flera minusgrader flera dagar i följd) kompletterar vi det med en ullfilt.

Våra fönster sitter inte så djupt som dina, men rullgardinerna sitter utanför själva smygen. Jag hade provat med tjocka fodrade gardiner utanför smygen och ha de fördragna nattetid eller när det är riktigt kallt. Då kan man välja något snyggt gardintyg som funkar med resten av inredningen. Om det inte skulle fungera hade jag provat med plissegardiner. Men spontant känns det lite omständigt och kanske dyrt? Har inte koll på vad sådana kostar.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Tiomilaskogen

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 01 jan-25 kl 06:42 »
Jag har dubbla gardiner på vintern. Gardinstängerna är utbytta mot kornischer i alla rum utom köket. Kornischerna har dubbla skenor. På sommaren utnyttjar jag bara den yttre.
När innanfönstren satts in så  blir det två gardiner. Kornischer tål tunga gardiner. Närmast glaset har jag en vit tätvävd gardin. In mot rummet sitter tjocka sammetsgardiner. Det tyget var förmodligen tänkt som möbeltyg.
För några år sedan hade vi - 30 en period. Det syntes att isoleringen från gardinerna var god för under natten hade det bildats lite is på nedersta fönsterrutan trots att det var + 18 rummet.
Om man tittar på bilder från gamla slott och herrgårdar med stora fönster så syns det vilka bastanta gardinuppsättningar de hade och det var nog inte bara till prydnad.

Berberis

• Närke
« Svar #3 skrivet: 01 jan-25 kl 14:47 »
Skulle det kanske gå att rikta den varma luften från pumpen lite mer neråt? Det skulle ge lite varmare golv.
(Fast det beror ju på vart varmluften blåser nu - och det har jag ingen aning om.)

Haga

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 03 jan-25 kl 02:01 »
Supertack för era rader!! Jag har nu satt upp extra gardiner, draperier för fönstren som jag drar ihop när kvällen kommer. Det verkar hjälpa! 👍

Mycket intressant det här med upplevd kyla inomhus. Har lärt mig massor sedan jag flyttade ut till torpet. Läste en väldigt bra tanke för en tid sedan, att varje hus har sin egen själ. Vad som funkar på ena stället kan funka sämre på ett annat. Och det man tyckte var självklart visade sig vara tvärtom..

Ett par saker som fått mig att handla annorlunda:
Golvdrag är ibland inte golvdrag utan kallras från fönster/spis eller annat. Kall luft är tyngre än varm. Innanför ex fönstret blir luften kall och faller till golvet i en ström, trycker då undan den något varmare luft som hunnit bli där. Det blir en luftström som far ut över golvet och det upplevs som drag. Det är därför element sitter just under fönstren för att minska detta fall. Förr hängde man tjockt tyg för fönstren så den kalla luften inte kom in och kunde orsaka så mycket ”golvdrag”.

Kallt möter varmt. Då är det som att det kalla pressar undan det varma. Det riktigt ”blåser” ibland, som exempelvis under diskbänken. Jag tätade under bänkskåpet och då blev det ännu kallare där! Nu får det vara lite öppet vid listen inunder, det funkar bättre. Det blir inte blås/drag på samma sätt när jag öppnat lite mer, istället för att försöka täta med blåsiga småspringor till följd. (Jag märker inte att det går åt mer värme. )

Håller på att bygga badrum och där var 15 grader samtidigt som det drog genom den stängda dörrens springor, ut i hallen där det var 20 grader. Jag låter dörren stå lite öppen istället, nu är det 18 grader i badrummet och inget drag.

Hemligheten kan kanske vara lägre temperaturskillnad.
I mitt fall verkar det bli bättre om jag låter det kalla och varma blanda sig för att minska luftströmmar som i sin tur upplevs som kallt drag. Det handlar nog om att finna ut hur det är just i sin egen stuga.  Ibland är det faktiskt kallt drag och ibland något annat som ställer till det.

När det gäller luft-luften får vi lära oss att värmen ska riktas nedåt. Sedan stiger den. Men på grund av kallras hos mig så blir det ännu mer ” drag”, dvs luftströmmar som virvlar runt när mer varm luft skickas ner mot gilvet. Och drag upplevs kallt. Många med mig har upplevt detsamma och har därför fläktens luftflöde riktat rakt fram. Hos mig upplevs detta mer behagligt och varmare.

Det blev ett långt inlägg, det är med nyfikenhet man upptäcker mer och mer.

Tack för era tankar och God fortsättning på nya året!🎇

Dela detta:

* Inloggade just nu

430 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser