Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plötsligt död höna  (läst 425 gånger)

TindraTyra

• Blekinge
Plötsligt död höna
« skrivet: 26 dec-24 kl 20:06 »
Hej! Är ny på höns och vill gärna ha hjälp. Har 6 st hönor kläckta i april. Dom går ”fritt” under uppsikt (när vi är ute alltså, då jag annars är rädd att något tar dom) men annars bara i inhägnad. Hade alla ute igår och allt var som vanligt. Idag när jag går ut så ligger en höna död i hönshuset. Hon hade mycket spån i munnen så antar att hon haft något krampanfall eller inte kunnat lyfta huvudet? Vad kan ha hänt? Ett par av hönsen har börjat värpa och tror att denna är en av dom (dom är i princip identiska så svårt att se skillnad..)
Kan ett ägg fastnat och att det gick så fort att den blev dålig? Stopp i krävan (kunde inte känna då den redan blivit likstel och låg så konstigt…)
Vad kan ha hänt och vad ska jag göra för att skydda dom andra? Behöver jag vara orolig för alla eller är det bara sånt som händer när man har höns?

Nina W

• Värmland
SV: Plötsligt död höna
« Svar #1 skrivet: 31 dec-24 kl 16:15 »
Om en höna har äggledarinflammation så brukar hon inte vara ren i gumpen. För övrigt så vet jag inte vad det kan vara.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 04 jan-25 kl 23:03 »
Höns är små djur och kan dö av mycket. Vi har några som dör varje år, vissa av klar anledning och ibland inte. Vi har 30 höns och 2 tuppar. Vi brukar se till att avliva sjuka hönor om de inte repar sig och bara blir sämre. Bort med kroppen så fort som möjligt. Har funkat i 14 år. Bara att hoppas att det inte är något smittsamt. Lycka till!
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 05 jan-25 kl 01:20 »
Vi har höns i samma nivå som MickeMård, och det finns oförklarliga dödsfall här också trots att vi haft höns länge och frun är biolog och intresserad av höns. Men stopp i krävan är min gissning. Händer oftare på maskinkläckta djur.

En älling som dog oförklarigt hade ätit en geting...

Dela detta:

* Inloggade just nu

361 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser