Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka sorters får ger varma, sköna fällar att sova på?  (läst 706 gånger)

Monoix

Jag funderar lite på hur de fällar olika raser har är att ligga på. Det är lätt att hitta information om vad olika raser ger för kvaliteter av ull, vilka användningsområden de är lämpliga till. Men hur själva fällen är, har väl inte varit så värst intressant, och det hittar jag ingenting om.

Den ursprungliga iden var att jag mest skulle ha dem till att sova med i hängmatta, men jag kommer ju att sitta och ligga på dem inne också. Utan att ha någon större erfarenhet tänker jag mig att man vill ha en tät och kompakt fäll för att vara så varm och "fjädrande" som möjlig? Det borde ju finnas skillnader där mellan olika raser tycker jag?

I alla fall, jag var i kontakt med en polsk firma som säljer olika sorters fällar, och de här är vad de hade:

- "Holländska" får.
Låter vagt, men det kanske finns en sort som heter så? Det de själva rekommenderade, eftersom de var mjuka. Mjukt är väl bra, men som sagt, hur kompakta och täta de är borde väl spela större roll? Jag kommer ju ha kläder på mig när jag ligger på dem.

- Gotländska får.

- Melerade.

- Heidschnucke.

- "Svenska" får.
Låter också vagt...

- Relugan
Hade inte hört om det innan, men det verkar vara någon speciell och extra snäll garvningsmetod? De här tyckte de också var bra. Ger dock artificiellt vita och ljusa skinn vilket jag helst inte vill ha, men det spelar inte någon jättestor roll, prioritet är att de är varma och sköna.

- Isländska får.

Möjligen har de två sorter också som heter Spelsau och Meliert också, men de kanske inte fanns tillgängliga nu.

Hoppas någon kan ge lite input här... Om jag bara spekulerar borde väl främst de nordiska raserna ha tjock tät ull, eller?

Lite kuriosa som kanske inte alla känner till, är att samerna sov med fårskinn under och runt sig. Det visste i alla fall inte min kompis som är den enda jag känner som haft får. Han föreslog att sova på renskinn. Där är det ett skarpt nej. Renskinn i all ära, men h-e vad de hårar.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Vilka sorters får ger varma, sköna fällar att sova på?
« Svar #1 skrivet: 20 dec-24 kl 20:55 »
De får vi har, Gutefår, ger lite raggiga fällar som visserligen är varma men kanske inte perfekta. De får jag haft som har haft härlig tät ull är Texel. Sådana får slaktade i rätt tid borde ge fina fällar, som du dessutom kan ligga på med bar hud. Gutarna är lite mer som en tagelskjorta ;D

De gotländska pälsfår jag haft, bara några stycken, har haft lite klen ulltäthet, men det kan ha varit de individerna.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 20 dec-24 kl 20:57 »
Renfällars hårsläpp, är den generellt hög eller kan det vara dålig beredning? Renar har ju annars bra päls.

von tratt

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 20 dec-24 kl 21:17 »
Texel verkar anses bra och robusta. Fråga om deras holländska är Texel. Grönländska ska vara lite speciella, men de kanske är lite ovanligare i handeln.

Jag minns ett renskinn vi hade när jag var liten, det fällde definitivt. Gör de alltid det? De nämns ofta i sammanhanget.

Det som på engelska kallas Shearling tas från klippta får, det verkar kunna bli bra liggskinn (även användbara på andra hållet, när det passar bättre).

Alpacka kanske? Tänk så mycket man inte vet. (Bäver?)
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

skogaliten

• -
« Svar #4 skrivet: 20 dec-24 kl 22:22 »
Köp svenskt!

Stöd svenskt jordbruk, det öppna landskapet, och inte minst alla småskaliga fåruppfödare, som låter bereda skinnen från sina får.

Skinn beredda av Svenska lamm och får bereds huvudsakligen av två berederier. Det ena har hela beredningsprocessen i Sverige, det andra tar emot skinnen i Sverige, och sorterar skinnen, för att sedan bereda i Bosnien.

Bägge berederierna gör skinn som när de är färdigberedda är tvättbara i maskin, om olyckan skulle vara framme.

Tänk också på, att om du köper skinn från en sajt som har ett hopkok av skinn från olika håll, så har du ingen aning om hur eller var skinnen beretts, och om det finns rester av giftigt krom kvar i skinnen. Skinn beredda i Sverige har inga giftiga rester.

Sannolikheten att importerade skinn är tvättbara är också liten. Processen för tvättbara skinn togs fram i Sverige. Skulle jag använda skinn till att sova på, så skulle jag vilja ha tvättbara.

Du vet inte heller något om hur fåren som gett skinnen har har hållits när de levde om du köper importskinn. Sverige har hårda regler runt djurhållning.

Men, och det här är viktigt:

Skinn kan egentligen inte säljas alls via internet. Varje skinn är unikt vad avser känslan i hur ullen fungerar på just det fåret, även gällande skinn från samma ras.

Visserligen så kan man generalisera om hur skinn från den ena eller andra rasen blir som färdigberedda, men det går inte att säga tvärsäkert hur skinnen blir.

För att generalisera om en ras: Om du vill ha ett skinn att ligga på så blir skinnen från Gotlandsfår, med sin iofs vackra glänsande gråa lockighet, tämligen stumma. Men skinn som tagits sent på säsongen, när djuren satt vinterull blir betydligt mjukare.

Jag säljer skinn på marknader från mina får, och det blir allt vanligare att kunder kommer och efterfrågar skinn att ligga och sova på i sängen.
De flesta av dessa väljer ett skinn som är relativt "rakhårigt" mjukt och silkigt i känslan när man tar på det.

Dessa vill dessutom ha ett skinn som är klippt på 35 mm, inte "långhåriga" skinn, eller de kortklippta på 18 mm.

Skinn som innehåller någon andel "märghår" (luftfyllda hårda hårstrån) och mycket "dödhår" (hår som inte sitter ordentligt fast, utan som lossnar superlätt, så skinnet fäller) är mindre lämpliga. Ovan nämnda Gutefår har en varierande andel av märghår och dödhår.

Gå på marknader och känn på skinn, eller sök efter fårhållare i din närhet som låter bereda skinn som säljer hemma/i gårdsbutik, känn på skinnen och strunta i färgen och rasen. Sök efter det som helt enkelt verkar skönt att ligga på.

De två svenska berederierna säljer också skinn direkt till slutkund i viss utsträckning, så kontakta dem. De kanske kan ge "bra pris" om man köper flera skinn.

Det kostar ca 800-900 kronor att bereda ett skinn för fårägaren, om man ser till beredningsföretagets pris för beredning, + extrakostnaden man får betala till slakteriet för särskild hantering av skinnet, saltning och transport till berederiet, + transportkostnaden tillbaka från berederiet.

Räkna därför med att skinn från ett svenskt lamm/får kostar absolut minst 1500 kronor att köpa, oftast mera, för fårägaren ska ju ha betalt för jobb med att föda upp fåret också.

« Senast ändrad: 20 dec-24 kl 22:27 av skogaliten »

Sjaunja

• -
« Svar #5 skrivet: 20 dec-24 kl 23:39 »

Lite kuriosa som kanske inte alla känner till, är att samerna sov med fårskinn under och runt sig. Det visste i alla fall inte min kompis som är den enda jag känner som haft får. Han föreslog att sova på renskinn. Där är det ett skarpt nej. Renskinn i all ära, men h-e vad de hårar.
Sarvskinn från höstslakten sägs vara bäst. Jag har ett sådant som jag skurit till i liggunderlagsstorlek. Bara torkat uppspikat på vägg på gammalt vis. Hårar inte alls.
Intressant det du skriver om fårskinn. Var har du fått den uppgiften? Låter lite konstigt att samer som är självförsörjande på renskinn undviker att använda renskinn. De kåtor jag varit in i har björkris och renskinn på golvet.
« Senast ändrad: 21 dec-24 kl 07:38 av Sjaunja »

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 21 dec-24 kl 00:45 »
När jag var riktigt liten hade jag ett ryafårskinn som var färgat rosa. Jag hade det i barnvagnen och på bobben eller i pulkan. Det skinnet följde mig sedan när jag växte upp och mina båda söner har även de haft skinnet i barnvagn osv. Jag tvättade det i maskin på ullprogrammet då och då men inte ofta. Med åren så kom det lite hårlösa fläckar efter slitage men inte mycket. Pälsen höll sig fluffig och luftig utan att tova sig.
Så jag säger svensk rya

Monoix

« Svar #7 skrivet: 21 dec-24 kl 11:35 »
Jag tror några missade att det är de här raserna jag har att välja på:

- "Holländska" får.
- Gotländska får.
- Melerade.
- Heidschnucke.
- "Svenska" får. (Så står det.)
- Relugan (garvningsmetod, men ändå)
- Isländska får.

(Möjligen Spelsau och Meliert, men osäkert)

Tack för info om Texel och att det Holländska kan vara det. Det var ett användbart svar, och jag ska fråga dem. Det hade ju varit kul med åtminstone något annat omdöme härifrån forumet, men det kanske inte är så vanligt att man har erfarenhet av flera raser. Tack till skogaliten också för ingående allmän info, det är alltid intressant.

Vad gäller renskinn önskar jag att jag inte skrivit om det, det är ju fullständigt orelevant men verkar väcka mer intresse än det jag faktiskt frågar om... :D
« Senast ändrad: 21 dec-24 kl 11:58 av Monoix »

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 21 dec-24 kl 17:08 »
Du kan ju ta vilket svar som helst, om det är Svenska får du beställer skinn av ;D

Melerade är ju också en kul sort... Det har jag haft med varierande ullkvalitet.

Dre

• Gotland
« Svar #9 skrivet: 21 dec-24 kl 18:00 »
Mitt svar är nog inte det du vill ha, men skriver verkligen under på skogalitens utmärkta inlägg: köp svenskt så vet du att du får ett giftskitt skinn.

Alla skinn är unika, och handlar inte bara om ras, utan också om tillfälle vid slakt, längd på ull, djurets egen "hårkvalité" och beredningsskills. (svensk skinnberedning är fantastiskt bra, skinnen blir mjuka, tvättbara och ullockarna håller sig. detta är vi bortskämda med i sverige, men går du och kollar lammskinn i inredningsbutiker eller marknader runt om i europa är verkligen inte all gosiga att ha som täcke eller filt, utan kan vara stela, hårda och lukta skumt, alternativt helt dränkta i kemikalier, tänk typ ikeas kritvita rakpermanentade lammskinn, hua)

Personligen skulle jag aldrig köpa ett skinn online och särskilt inte utomlands ifrån, då jag själv är känslig för "stickiga" textilier, och en del lammskinn är underbara för mig, och andra är en pina, och de kan vara från samma gård!

Har du möjlighet rekommenderar jag varmt att du "provklappar" skinnet innan köp, fårskinn kan man ju hitta på marknader, inredningsbutiker, ibland byggnadsvårdsbutiker odyl. Eller, om du inte har något sådant i närheten, maila berederiet eller en lammskinnsproducent i sverige och berätta vad du eftersöker. ibland annonserar de på blocket, eller har onlinebutiker Många av producenterna är mycket kunniga inom ull och skinn och kan hjälpa dig hitta rätt!

(ett fint lammskinn kan ofta vara bra mycket dyrare än 1500, men med tanke på dess enormt långa hållbarhet är det en spottstyver för det hantverk skinnberedning innebär, och den tid och energi fårbonden lagt på att ta fram bra djur för de egenskaper du önskar förutom den basala skötseln och mat vatten osv.)

Hoppas du hittar ett skinn som passar dig!

skogaliten

• -
« Svar #10 skrivet: 21 dec-24 kl 19:43 »
Jag tror några missade att det är de här raserna jag har att välja på:

- "Holländska" får.
- Gotländska får.
- Melerade.
- Heidschnucke.
- "Svenska" får. (Så står det.)
- Relugan (garvningsmetod, men ändå)
- Isländska får.

(Möjligen Spelsau och Meliert, men osäkert)

Tack för info om Texel och att det Holländska kan vara det. Det var ett användbart svar, och jag ska fråga dem. Det hade ju varit kul med åtminstone något annat omdöme härifrån forumet, men det kanske inte är så vanligt att man har erfarenhet av flera raser. Tack till skogaliten också för ingående allmän info, det är alltid intressant.

Vad gäller renskinn önskar jag att jag inte skrivit om det, det är ju fullständigt orelevant men verkar väcka mer intresse än det jag faktiskt frågar om... :D

Du har en lång rad raser att välja på om du köper svenska skinn.

Du kan också få träffa den som föder upp fåren.

Vi här vet inget om de skinn du hittat på en polsk sajt.

Vissa namn på raser är kända för flera av oss, men det säger inte skvatt om skinnens kvalitéer.

Som flera sagt, det är en lång rad med saker som avgör hur skinn är, och fungerar.

Kontakta något av berederierna i Tranås, och hör dig för.

Eller kontakta någon som har får nära dig.

Monoix

« Svar #11 skrivet: 22 dec-24 kl 02:26 »
Jag hade gärna köpt svenska skinn beredda i Sverige, men de jag hittat är för dyra för mig just nu. Och om jag hade haft råd hade jag velat känna på dem innan jag köpt dem. Och hade jag bara bott 100 mil söderut hade det säkert funnits möjlighet att känna på olika skinn. Vad jag vet är det först nere i Västerbotten, kring 50 mil söderut från där jag bor som det börjar finnas fårbesättningar att tala om. Även om det finns några tappra som har ett mindre antal längre norrut. Jag har inte mer koll på de här polska skinnen än att de säger att det är 100% fritt från kemikalier, att de använder sågspån och salt i garvningsprocessen (inte enbart måste väl vara klart), och att det inte finns något i skinnen som gör att det skulle vara problem med att sova med dem. Utan att själv ha koll på några detaljer måste jag säga att jag tycker det låter fördomsfullt att utgå ifrån att garverier i andra länder inte kan göra bra skinn och att de svenska är överlägsna.

Givetvis förstår jag att det finns skillnader mellan enskilda djur och fällar. Att varje djur är unikt. Och jag tycker det är självklart att man inte kan veta helt säkert vad det är man får om man köper på distans. Så självklart att det är lite svårt att förstå att någon ens påpekar det. Men det borde väl vara ungefär lika stora skillnader mellan hela fällar som det är skillnad mellan olika typer av ull hos olika raser? Även om det kan vara skillnader mellan enstaka individer så har väl några raser övervägande ull av en viss typ som lämpar sig till ett visst användningsområde?

Jag förstår att en del gärna vill dela med sig av sina ideologier och värderingar, speciellt på den här sajten. Det är svårt för vissa att inte breda ut sig. Och jag har själv ibland gjort mig skyldig till att skriva inlägg om det jag trott att en tråd handlar om utan att läsa ordentligt. Men jag hade ju hoppats på att det skulle finnas några fler som kunde vara hjälpsamma med att ge helt generella och allmänna omdömen kring några fler raser på listan. Går inte det så är det väl inget mer med det, och jag är tacksam över vad jag har fått höra om Gutefår och Texel till exempel, det var bra.

Sjaunja

• -
« Svar #12 skrivet: 22 dec-24 kl 12:06 »

Halloj igen! Ja det väckte intresse hos en enda person, mig :-[
Jag gillar att lära mig nya saker och det du sa om att samer sover på fårskinn var nåt jag inte visste sedan innan. Hur har du fått reda på att det är så? Min fråga är inte kritik utan jag gillar att samla på mig kunskap.

von tratt

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 22 dec-24 kl 13:21 »
Hehe, det är verkligen en klassiker i forumvärldens vett och etikett. Det är irriterande att få "svar" som helt missar frågan man ställer. Men det är roligt och i långa loppet hälsosamt att det "svaras" med lite fri association. Men det är verkligen irriterande ibland.

A - Svart eller vitt?
B - Alltid fyrkantigt!
A - jo,
C - En kul sak med fyrkanter är ...
A - ...

Men om det inte går för långt är det bäst att vi försöker tåla det. Tycker jag.

Och hoppas du hittar något bra att ligga på! Ikea har billiga fårskinn ;D.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #14 skrivet: 22 dec-24 kl 13:27 »
Jag håller det inte som otroligt att samer sov på fårfällar.
Men samtidigt är det en produkt som man behövt importera eller åtminstone köpa/byta sig till.
Att byta ut fullt fungerande renskinn låg antagligen långt ifrån väldigt många.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Monoix

« Svar #15 skrivet: 22 dec-24 kl 15:47 »
Ja, om vi går över till frågan om samernas sängkläder så är det här med att sova med fårskinn någonting jag fått lära mig i skolan typ, sedan jag var barn. I boken Eld av Yngve Ryd har jag bestämt för mig att det finns ett stycke där det nämns i förbifarten, men jag kan inte ge några direkta litteraturhänvisningar. Jag hittar då ingenting på internet, vare sig bu eller bä.

Men om jag bara tänker rent praktiskt så är det för mig ganska självklart att man i första hand ville ha annat än renskinn att svepa runt sig. Fårskinn är mjuka, följsamma, varma och hållbara. Jag har absolut inga ingående kunskaper om hur tekniker för skinnberedning såg ut hos samerna för hundra år sedan, men dagens mjukgarvade renskinn är bara för prydnad. Håren bryts av i mängder allt eftersom man försöker ligga på dem. Den andra sortens renskinn som används idag och där håren sitter kvar ganska bra i några år, är ogarvade skinn som man använder utomhus. De är styva som kartong i princip. Och luktar hemskt om de inte får torka noggrant mellan man använder dem.

Jag tror helt säkert att man hade väl rengjorda och skrapade renskinn som underlag att sova på, där är de fantastiska. Var det riktig kallt lade man säkert några (kartongflexibla) renfällar över sig, ovanpå de fårskinn och filtar man hade omkring sig. Precis allting jag vet om renskinn säjer mig att de skulle vara direkt jobbiga att ha runt sig och att fårskinn är ett förstahandsval. Men fårskinn är alltså helt enkelt det jag har fått lära mig att man hade, och jag ser inget som säger att man inte använde det. Men det betyder ju inte att det inte finns några alternativ. Jag har för mig att renkalvskinn från riktigt unga djur både är mjuka och håller håren bra till exempel. Jag hörde på ett historieprogram på radion att man hade använt skinnet från ofödda kalvar som plagg närmast kroppen med hårsidan inåt, att det var det allra varmaste och skönaste. Det har dock ingen same jag har pratat om det med, vetat något om. Och det låter väl lite groteskt för många.

Jag tror Tjukter i Ryssland och Inuiter i Kanada använde "sovsäckar" helt i renskinn. Där finns det som inget annat att välja på. Och skulle det inte finnas något att välja på så löste väl samerna det på liknande vis, självklart. Men de senaste tusen åren eller så har det varit handel med allt möjligt - smycken, mat, skinn, redskap, husgeråd, filtar, tyg, osv över hela Skandinavien, och samer hade full tillgång till fårskinn. Men jag ska försöka komma ihåg det här och kolla upp det närmare nästa gång jag besöker Ajtte, samemuseet. Det måste ju finnas en stor variation på hur man gjorde under olika tidsepoker också. Jag har till exempel hört att nuförtiden sover samer enbart på bäddmadrasser av naturlatex.
« Senast ändrad: 22 dec-24 kl 15:53 av Monoix »

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #16 skrivet: 22 dec-24 kl 16:17 »
Ja, om vi går över till frågan om samernas sängkläder så är det här med att sova med fårskinn någonting jag fått lära mig i skolan typ, sedan jag var barn. I boken Eld av Yngve Ryd har jag bestämt för mig att det finns ett stycke där det nämns i förbifarten, men jag kan inte ge några direkta litteraturhänvisningar. Jag hittar då ingenting på internet, vare sig bu eller bä.

Men om jag bara tänker rent praktiskt så är det för mig ganska självklart att man i första hand ville ha annat än renskinn att svepa runt sig. Fårskinn är mjuka, följsamma, varma och hållbara. Jag har absolut inga ingående kunskaper om hur tekniker för skinnberedning såg ut hos samerna för hundra år sedan, men dagens mjukgarvade renskinn är bara för prydnad. Håren bryts av i mängder allt eftersom man försöker ligga på dem. Den andra sortens renskinn som används idag och där håren sitter kvar ganska bra i några år, är ogarvade skinn som man använder utomhus. De är styva som kartong i princip. Och luktar hemskt om de inte får torka noggrant mellan man använder dem.

Jag tror helt säkert att man hade väl rengjorda och skrapade renskinn som underlag att sova på, där är de fantastiska. Var det riktig kallt lade man säkert några (kartongflexibla) renfällar över sig, ovanpå de fårskinn och filtar man hade omkring sig. Precis allting jag vet om renskinn säjer mig att de skulle vara direkt jobbiga att ha runt sig och att fårskinn är ett förstahandsval. Men fårskinn är alltså helt enkelt det jag har fått lära mig att man hade, och jag ser inget som säger att man inte använde det. Men det betyder ju inte att det inte finns några alternativ. Jag har för mig att renkalvskinn från riktigt unga djur både är mjuka och håller håren bra till exempel. Jag hörde på ett historieprogram på radion att man hade använt skinnet från ofödda kalvar som plagg närmast kroppen med hårsidan inåt, att det var det allra varmaste och skönaste. Det har dock ingen same jag har pratat om det med, vetat något om. Och det låter väl lite groteskt för många.

Jag tror Tjukter i Ryssland och Inuiter i Kanada använde "sovsäckar" helt i renskinn. Där finns det som inget annat att välja på. Och skulle det inte finnas något att välja på så löste väl samerna det på liknande vis, självklart. Men de senaste tusen åren eller så har det varit handel med allt möjligt - smycken, mat, skinn, redskap, husgeråd, filtar, tyg, osv över hela Skandinavien, och samer hade full tillgång till fårskinn. Men jag ska försöka komma ihåg det här och kolla upp det närmare nästa gång jag besöker Ajtte, samemuseet. Det måste ju finnas en stor variation på hur man gjorde under olika tidsepoker också. Jag har till exempel hört att nuförtiden sover samer enbart på bäddmadrasser av naturlatex.

Och med det inlägget sänkte du tråden... ;D

Människan är bekväm av sig och gör det så lätt som möjligt för sig. Rent generellt.

Alla folk har i alla tider handlar och fixat saker som gör livet enklare.
Samerna levde och lever delvis forfarande ett nomad liv.
Det innebär att allt som man äger måste med vid var förflyttning i dag tar man med det som behövs.
Det du gjorde tidigare var att fastslå att det var det normala att man använder fårfäll till att bädda med.
Jag googlade påståendet och fick inte ett enda svar om att det var vanligt.
Eller ens att det förekom.
Därför står jag vid att visst kan det förekommit att man använder fårfällar om man var tillräckligt stadd i kassa.
Medan det normala var att använda det som fanns till hands och då i första hand renen.
Även bytesdjur uppe i norr har varm och behaglig päls som man kunde använda som varma täcken.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 22 dec-24 kl 18:28 »
Absolut. Vargskinnspälsen var inte dålig, räv är väldigt varm och lokatten har en underbar päls. Björnskinn borde det väl blivit en del också, en del lappar var riktigt tuffa jägare. Att skida ifatt en björn och avliva den med endast ett spjut är något man skulle tänka sig för länge innan man gjorde.

Men renen borde vara det naturliga valet där uppe. Hårstråna kan ju inte sitta löst året om, och lapparna har väl kunnat garva på traditionellt sätt med fett, hjärna och bark även om de liksom jag låter talgoxarna bereda de skinn som bara skall ligga platta utomhus. Undrar förresten om talgoxarna jobbar där uppe ???

Tyvärr känner jag inga gamla lappar längre, och ingen på Tranås skinnberedning, så det får väl bli till att googla...

Dre

• Gotland
« Svar #18 skrivet: 23 dec-24 kl 13:02 »
Utan att själv ha koll på några detaljer måste jag säga att jag tycker det låter fördomsfullt att utgå ifrån att garverier i andra länder inte kan göra bra skinn och att de svenska är överlägsna.

Jag antar att du syftar på mitt svar här. Jag gav dig en heads up på att utförande och kvalité kan skifta beroende på vem som gör det - har du bara träffat på svenska skinn foch förväntar dig exakt ett sådant utförande (där alla skinn hanteras på samma plats) kan du bli förvånad över att arbetet kan vara annorlunda utfört. Självklart både för det bättre eller sämre. Men annorlunda. En erfarenhet jag själv haft och delade med mig av i all välmening.

Dela detta:

* Inloggade just nu

405 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser