Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dålig isolering på taket/ snön smälter/ blir en kal fläck på taket?  (läst 7707 gånger)

Leva mer

• Jämtland
Det är rätt bra att ha ett gäng och gärna jämföra dom med varandra i ett rum då och då.
10 stycken borde inte visa lika fel.
jag har tre stycken! Två manuella och en digital och de visar samma alla tre :)

Leva mer

• Jämtland
Tänk på att billiga hygrometrar (obs att det heter HYGROmeter, inte HYDROmeter, hydrometer är en anordning för att mäta vätskors densitet), sådana som man har råd att köpa för hemmabruk, inte alls har någon vidare noggrannhet. De kan mycket väl visa ± 20 % fel även om de har en digital display som visar tiondels procent, och man ska inte hänga upp sig alltför mycket på vad en enda sådan visar eller vad en enda luftfuktare med fuktgivare påstår.

Beträffande takproblemet så är det väl bara att plocka isär takkonstruktionen framåt vårkanten för att felsöka och åtgärda?
Om man är händig som du ja :) då är det bara att klättra upp på taket och kika under. Men jag har inte kunskapen och vågar inte greja ifall jag skulle göra det värre, kanske otätare mm. Och då blir det dyrt istället för då måste jag ta hit nån besiktningsman som jag litar på och inte bara vill lägga om hela taket.
Hur är det, måste man lägga om hela taket om det är en öcka? Det borde väl gå att lappa ihop? Eller åtminstone minska kostnaderna med att bara lägga om framsidan- de problemet är. Och låta gamla taket vara kvar på baksidan och därmed tjäna en bra slant?

torbjorn

• Medelpad
Nu vet jag ju inte hur ditt tak är gjort, men rimligtvis finns det ingen anledning att lägga om hela annat än om det är i mycket dåligt skick.

Om budgeten är ett problem, så är ett tips att långt i förväg hålla utkik efter begagnat takmaterial av rätt sort (taktegel eller plåt osv osv). Och sätt igång jobbet vid en årstid då erfarenhetsmässigt risken för svårartat regn eller oväder inte är så stor.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Om man är händig som du ja :) då är det bara att klättra upp på taket och kika under. Men jag har inte kunskapen och vågar inte greja ifall jag skulle göra det värre, kanske otätare mm. Och då blir det dyrt istället för då måste jag ta hit nån besiktningsman som jag litar på och inte bara vill lägga om hela taket.
Hur är det, måste man lägga om hela taket om det är en öcka? Det borde väl gå att lappa ihop? Eller åtminstone minska kostnaderna med att bara lägga om framsidan- de problemet är. Och låta gamla taket vara kvar på baksidan och därmed tjäna en bra slant?

Jag skulle ta dit en kunnig person som får inspektera inifrån och utifrån.
Kalfläcken räknar jag med att den beror på att det läcker värme från just skorstenen.
Är det så enkelt så lättad din oro snabbt och enkelt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
Och sätt igång jobbet vid en årstid då erfarenhetsmässigt risken för svårartat regn eller oväder inte är så stor.
Jag skulle dessutom rekomendera att göra färdigt takreparationen före midsommar då risken för sommarregn brukar öka betydligt i juli..
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Leva mer

• Jämtland
Jag skulle ta dit en kunnig person som får inspektera inifrån och utifrån.
Kalfläcken räknar jag med att den beror på att det läcker värme från just skorstenen.
Är det så enkelt så lättad din oro snabbt och enkelt.
Jao, det är bara när det är mindre snö och inte jättekallt som kalfläcken kommer fram fortare. Vid 10 minus och kallare ser taket jämt ut med snö och även nu när det r 5-10 cm snö uppepå och plusgrader.
Idag töar det och jag blir som inte riktigt klok på de suddiga fläckarna i snedtaket på övervåningen. De har ju varit där i många år, och jag tycker att om det hade varit ett stort läckage så borde det väl blivit så uppblött att det blivit gula fläckar och börjat droppa igenom. Och inte som nu inte hända något alls.
De syns bara nu på vintern när det är mörk och jag går med ficklampa inte i dagsljus.men ja, jag ska undersöka taket ordentligt i vår när snön tinar bort.

Leva mer

• Jämtland
Om det inte är gamla fuktfläckar, finns det något annat det skulle kunna vara?
Kondens fläckar? Är väl iofs också fuktfläckar.
Häxsot?

Leva mer

• Jämtland
Idag gjorde jag ett ryck och tog en trasa, tvål och vatten och började skrubbad del av taket. Till min förvåning försvinner fläckarna? Går det att skrubba bort fuktfläckar? Är inte de permanenta?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
Beror väl lite på vad som givit upphov till färgen i en fuktfläck, men oftast sitter de djupare så de inte går att tvätta bort.

Leva mer

• Jämtland
Ja de jag tvättade försvann iallafall. De är mer grå smutsiga fläckar, men jag märker också att det blir blankare där jag tvättar så borde nog måla taket med någon täckande färg istället

Dela detta:

* Inloggade just nu

362 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser