Okej, så jag försöker få klarhet i saker och ting.
Kortfattat:
Köpt en mindre avstyckad gård, klassad som typkod 120. Ska bo där permanent. ~5ha mestadels åkermark med lite skog, sly, osv.
Har även redan en registrerad enskild firma, dock inte lantbruks/skogsverksamhet i nuläget. Nystartad, ännu rätt inaktiv.
Har även vanligt heltidsarbete.
Jag har förstått det som att man automatiskt blir företagare om man äger fastighet med typkod 120. Men hur går det till sen? Har "lantbruket" ett eget orgnummer eller går det på mitt personnummer också ?
Hur fungerar det om jag vill investera i lite maskiner på gården eller tex laga ladubyggnader. Är detta sånt som skrivs på gårdens verksamhet, och hur går det då till rent praktiskt?
Framöver tänker jag ev bedriva lite sidoverksamhet på gården. Jag kan inte bli riktigt klok dock på om gården blir ett eget "företag" eller annars hur det fungerar i kombination med den enskilda firma jag redan har reggad på mitt persnr, så att säga..
Har läst på om vad som gäller med in/ut-moms osv men känner att jag inte förstår hela kedjan och hur man går tillväga..