Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Använda Dieselkanon för att värma vatten  (läst 336 gånger)

Använda Dieselkanon för att värma vatten
« skrivet: 01 okt-24 kl 09:23 »
Hej,

jag ska få en dieselkanon av en kompis som han inte behöver längre. Det är en med direkt förbränning som blåser ut avgaser och varm luft. Jag funderar på om man inte kunde använda varma luften för att värma upp en vattentank för att sedan värma upp min lada för att mecka på vintern eller hålla lite värme när man vistas där. Eller finns det någon typ värmeväxlare man kan sätta på dieselvärmaren?

Det är en sån som på bilden.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Använda Dieselkanon för att värma vatten
« Svar #1 skrivet: 01 okt-24 kl 10:12 »
Du skall nog undvika att blanda in vatten, för då måste du alltid bränna diesel när det är kallt.

Billigaste värmeväxlaren/radiatorn borde vara ett långt spirorör så avgaserna hinner kallna innan du släpper ut dem ur ladan. Om du tar ett grövre rör så kan du ju komplettera med en tunnare inuti där du blåser in uteluft eller luft från lokalen. Vet inte hur stark fläkten är i en sådan där brännare, om den orkar att trycka någon längre sträcka.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #2 skrivet: 01 okt-24 kl 10:13 »
Dieselkanonen är ju optimerad just för att värma luft. Den blåser på så högt luftflöde att temperaturen inte blir särskilt hög, och det blir knappast effektivt att värma vatten med den - det skulle behövas mycket stor värmeöverförande yta, det blir mycket energi kvar i rökgaserna även om de håller låg temperatur osv.

Ska du värma vatten med hjälp av diesel (eller kanske gasol), så se till att få tag i en gammal utslängd villaoljepanna med brännare och allt istället. Eller det kan såklart också fungera med en vattenvärmande Webasto- eller Eberspächervärmare från en skrotad dieselbil, eller gasolpannan från en husvagn.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #3 skrivet: 01 okt-24 kl 11:00 »
Det går...

Men......   Det är ett dyrt sätt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 01 okt-24 kl 13:00 »
Eller det kan såklart också fungera med en vattenvärmande Webasto- eller Eberspächervärmare från en skrotad dieselbil.

Eller hela motorn ;D

I en lada eller stor verkstad kan ju en dieselmotor, gärna kopplad till ett elverk, stå och stånka i ett hörn. Den orkar ju också trycka ut sina avgaser genom ett så långt rör att man får behålla så gott som all värme i lokalen.

Jag ser ofta dessa dieselkanoner säljas till folk som ett uppvärmningsalternativ till verkstäder, men jag har aldrig förstått charmen med att vistas i avgaserna.

Anders G.

• -
« Svar #5 skrivet: 01 okt-24 kl 18:51 »
Jo, det är ju i dagens läge alternativt att elda dieselolja.
Ett brännfat med ved?

Man behöver inte gå till att elda eteriska oljor med växtfärgade ullvekar, men dieselolja...

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #6 skrivet: 01 okt-24 kl 22:28 »
Jo, det är ju i dagens läge alternativt att elda dieselolja.
Ett brännfat med ved?

Man behöver inte gå till att elda eteriska oljor med växtfärgade ullvekar, men dieselolja...

Nu finns det ju iofs solsrosolja att köpa för klart under 20kr litern så en diesel kanon eller annan oljebrännare behöver ju inte nödvändigtvis gå på fossil olja.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #7 skrivet: 02 okt-24 kl 10:03 »
Eller hela motorn ;D

I en lada eller stor verkstad kan ju en dieselmotor, gärna kopplad till ett elverk, stå och stånka i ett hörn. Den orkar ju också trycka ut sina avgaser genom ett så långt rör att man får behålla så gott som all värme i lokalen.

Jag ser ofta dessa dieselkanoner säljas till folk som ett uppvärmningsalternativ till verkstäder, men jag har aldrig förstått charmen med att vistas i avgaserna.

Har en också.
Men den dånar så in i helskotta att den bara kommer till nytta när det ska tinas motorer.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

563 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser