Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  plastskiva som extra lager på englasfönster -insida eller utsida?  (läst 203 gånger)

Dre

• Gotland
Hej!

På en träbod sitter två små  englasfönster utan karm. De är liksom inkilade/fastskruvade. Fick tack i billiga Polykarbonat-skivor 8 mm jag vill skruva på innanför/utanför fönstrarna för att nöd-isolera lite. Ett av glasen har dessutom spruckit lite, förmodligen när det sattes in, så vill få bort draget från sprickan också.

Vad tror ni, Sätter jag plastskivan på insidan eller utsidan av fönstret? Det bor höns i boden, och det sitter galler på insidan som är lätt att flytta på.

Eftersom det inte finns någon karm tänker jag mig att jag skruvar direkt i träpanelen/väggen. Ska jag sätta någon drev emellan vägg och plastskiva? Gör jag annorlunda beroende på om plastskivan sätts på insidan eller utsidan av boden?

Läste i en annan tråd här att denna typ av plast inte var så UV beständig, så det blir kanske bara en lösning för denna vinter tills jag kan styra upp fönstersituationen bättre. Behöver samla mod  och kunskap för projekt såga upp väggarna :D

von tratt

• Skåne
Polykarbonat är inte det sämsta i solen, men ingen (typ) plast håller i längden. Det talar för montering på insidan - glaset kapar UVB-strålningen som torde vara värst för plasten. Och då slipper du fundera på regn bakom plasten. Det finns nog argument för att sätta på utsidan, men jag kommer inte på något!

Kanske vill du använda de tillfälliga extrarutorna sen till eventuella nya fönster? Planera i så fall för det innan du kapar till dem! Det är inte heller särskilt kritiskt att de sitter berghårt, så kanske behöver du inte göra hål utan kan spänna rutorna på plats med träklossar eller liknande (för bättre återanvändning).
« Senast ändrad: 30 sep-24 kl 22:54 av von tratt »
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Dre

• Gotland
tack, det låter klokt!

Jag hade varit kvickt fram med kap och borrmaskin annars :D

Jag har inte lyckats ladda upp bilder på forumet än, men en fundering ang. insidan är att eftersom fönstret är "fastkilat" så sitter det lite brädbitar hej hopp på insidan som jag antar alla har någon hållande funktion för rutan.

Jag har antagit att plastskivan måste ligga dickt an hela vägen runt för att få köld/drag-dämpande effekt, där det är hål mellan träkilarna, kan jag pilla in lite lindrev jag har liggandes eller andra små träklossar eller hur 100% tight bör det vara?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
Det är egentligen inte så noga med tätheten i ett uthus, men det är bra om innerfönstret är tätare än det yttre. Kan du inte lägga drev mellan polykarbonatskivan och väggen, och sedan klämma fast skivan med fyra lister?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Om huset är tätt i övrigt så funkar det.
Tänk vanliga fönster med lösa innerfönster.
Det viktiga är att det är tätt mellan rummet och utrymmet mellan glasen och att utomhus luft kan cirkulera lite försiktig i utrymmet.
Då håller du värmen inne.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 5 användare (2 dolda)
skräptanten, Miramis, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser