Tjenixen!
Jag har snöat in mig på nedgrävda växthus på sistone, och då jag är en riktig nörd har jag nu en fix ide jag inte kan sluta fantisera om.
Som många av er säkert vet så finns det värme under marken, och ju djupare man gräver, desto mer värme finns det att tillgå! Satt och pladdrade med min gamle far över en whisky och han nämnde att det blir tropisk värme i de djupaste schakten i Kiruna.
Det var väl här någonstans som jag började undra vad som skulle hända om man helt sonika byggde sig ett glastak över något gammalt dagbrott. Låt oss anta att man får det tätt, kör trippelglas, kanske murar lite längs "väggarna" på dagbrottet om det behövs.
Jag föreställer mig att man nu har ett litet tropiskt paradis under marken i Sverige! Man behöver nog forsla dit jord om nått ska kunna växa, men låter ju inte oöverkomligt!
Om dagbrottet är stort skulle man ju kunna bygga en hel by därinne, eller varför inte en semesterort?
"Ta tåget till Thailand på bara nån timme!" Typ.
Tänker mig att det skulle bli lite som Tropical Islands utanför Berlin, men mycket billigare i drift eftersom man får lite energi gratis från berget.
Någonstans känner jag på mig att det här är en skitdålig ide, men jag vet inte riktigt varför? Förutom att det blir dyrt att bygga då förståss...
Så vad missar jag? Varför är det här skitdumt? Eller är det inte det?