Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sätta glastak på ett dagbrott?  (läst 512 gånger)

Anders Martini

• -
Sätta glastak på ett dagbrott?
« skrivet: 25 sep-24 kl 23:15 »
Tjenixen!

Jag har snöat in mig på nedgrävda växthus på sistone, och då jag är en riktig nörd har jag nu en fix ide jag inte kan sluta fantisera om.

Som många av er säkert vet så finns det värme under marken, och ju djupare man gräver, desto mer värme finns det att tillgå! Satt och pladdrade med min gamle far över en whisky och han nämnde att det blir tropisk värme i de djupaste schakten i Kiruna.

Det var väl här någonstans som jag började undra vad som skulle hända om man helt sonika byggde sig ett glastak över något gammalt dagbrott. Låt oss anta att man får det tätt, kör trippelglas, kanske murar lite längs "väggarna" på dagbrottet om det behövs.

Jag föreställer mig att man nu har ett litet tropiskt paradis under marken i Sverige! Man behöver nog forsla dit jord om nått ska kunna växa, men låter ju inte oöverkomligt!

Om dagbrottet är stort skulle man ju kunna bygga en hel by därinne, eller varför inte en semesterort?

"Ta tåget till Thailand på bara nån timme!" Typ.

Tänker mig att det skulle bli lite som Tropical Islands utanför Berlin, men mycket billigare i drift eftersom man får lite energi gratis från berget.

Någonstans känner jag på mig att det här är en skitdålig ide, men jag vet inte riktigt varför? Förutom att det blir dyrt att bygga då förståss...

Så vad missar jag? Varför är det här skitdumt? Eller är det inte det?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Sätta glastak på ett dagbrott?
« Svar #1 skrivet: 26 sep-24 kl 07:47 »
Det finns ställen som får ett annat klimat, annan odlingszon, för att de ligger i en dal riktad mot söder. Ett dagbrott skulle ju kunna vara skapat som en perfekt sådan plats, men oftast blir det nog mest ett mörkt hål.

Dagbrott kallnar oftast efter ett tag, eftersom det isolerande berget tas bort.

Men visst är det kul med okonventionella sätt att bo.

Berberis

• Närke
« Svar #2 skrivet: 26 sep-24 kl 21:09 »
På flera ställen runtom i världen använder man nedlagda kolgruvor för värme. Där pumpar man i vatten i gruvgångarna och pumpar upp vattnet igen och då har temperaturen ökat med några grader, till exempel. Sen använder man värmepumpsteknik för att få ännu varmare vatten, som kan användas till uppvärmning av till exempel bostäder! Finns redan i England, Tyskland, Holland.

Läste om detta på BBC för något år sedan. Det går att googla på det, vilket jag inte hinner just nu.
Om tak över dagbrott inte fungerar, är det inte dumt, men det finns fler spännande idéer.

Berberis

• Närke
« Svar #3 skrivet: 26 sep-24 kl 21:21 »
Letade lite ändå, och hittade nästan genast en BBC-notis om värme från gamla gruvor:
https://www.bbc.com/news/science-environment-52963645

sayerbýr

• sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
« Svar #4 skrivet: 02 okt-24 kl 10:59 »
Fränt!
En lite udda idé som skulle kunna komma från mig :)
Har lekt med tanken att gräva ner min 40fots container. Tydligen får en inte gräva hur som helst ens på egen mark.

Tillbaka till din tanke. Kan det inte bli lite väl lång spännvid över hålet ner till dagbrottet?
När jag läser ordet får jag en bild av typ kalkbrott/gruvhål med grönt öppet vatten i huvudet. Som folk gillar att bada i.

Spännvidden skulle isåfall göra att det kan bli väldigt dyrt med takstolarna. Men globen har ju en störd spännvid så det går ju rent praktiskt.

Har du kollat på något ställe som är mindre där det ev kan vara genomförbart?
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser