Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Glimtändare  (läst 462 gånger)

Berberis

• Närke
Glimtändare
« skrivet: 17 mar-25 kl 20:17 »
Jag undrar lite angående gammaldags glimtändare, fast det börjar klarna litegrand.

I garaget har jag en 60 cm lång armatur med 2 lysrör. Den är av den gamla sorten, används ganska sällan och den har fungerat i nästan 25 år. Men nu blev det mörkt. Förbrukningen är alltså minimal och jag skruvade dit ett par gammaldags lysrör som jag hade liggande. Sen kom jag på tanken att byta ut glimtändarna också, men då blev det mörkt. Alltså satte jag tillbaks de gamla glimtändarna, som var märkta med S2, och se! då lyste det igen!
Bör jag byta ut glimtändarna också? Och hur skall de vara märkta? Butiken har 2 sorter: single och serie. Jag gissar på serie (=seriekoppling?) - blir det rätt?

torbjorn

• Medelpad
SV: Glimtändare
« Svar #1 skrivet: 18 mar-25 kl 00:31 »
Armaturer med två 45 eller 60 cm långa lysrör av den grövre sorten (kallas T8 eller, om de är riktigt gamla och ännu grövre, T12) brukar ha rören seriekopplade och matade via en enda drossel. De kräver specialglimtändare som ska vara märkta för seriekoppling eller något liknande. Jag känner igen att en del av dem kallas S2, men beteckningarna är olika beroende på tillverkare. Osram märker dem på ett sätt, Philips på ett annat sätt osv osv.
För att en sådan armatur ska fungera bra bör båda lysrören vara exakt likadana (samma märke, lika gamla osv), och samma sak med glimtändarna också.

Glimtändarna slits bara för varje gång armaturen tänds, så om den tänds sällan och får lysa långa tider varje gång, kan glimtändarna överleva många lysrörsbyten. Enda gången det kan finnas anledning att byta glimtändare som fortfarande fungerar är om man t ex måste ta in en skylift och leja in dyr avlönad arbetskraft för att komma åt armaturerna i en idrottshall, då är det säkert billigast att byta alla rör och glimtändare på en gång.

Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 1 användare
bränn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser