Välkommen, kul att du hittat hit!
Lång tråd; jag svara vartefter jag läser:
Även jag blir lite bekymrad för de kvarvarane stackarna hos säljaren. 200 kvadratmeter åt 16 djur, det blir bara 12,5 kvadratmeter per skalle, inte mycket för en rastfålla. Kanske därför hän ville minska antalet?
Liksom olivia.k blir jag ängslig för dina fina obesmittade fyra hektar. Var ännu mera rädd om marken än om getterna! Håll dem inne tills du hunnit avmaska dem ordentligt!!!
En fyra månaders killing behöver inte dia längre, men om geten stöter bort den, så skulle jag ändå undra om det verkligen är hennes. Öronmärken hit och dit, om djurhållaren har dålig koll, så kan väl öronmärken hamna lite hur som helst. Men GETTERNA brukar ha 200% koll på vem som är vilkens killng. Läge att kolla med säljaren om någon av de kvarvarande bräker och "m-p-f-ar" efter en förlorad killing, och om någon kvarvarande killing verkar stå ensam i ett hörn. (Öronmärken kan för övrigt orsaka både akut handskygghet och senare infektioner.)
Om juvret är tomt eller ömt, så kan det vara orsaken till att geten stöter bort killingen. Kolla juverhälsan!
Oavsett orsak, så blir en bortstött killing rädd för all kroppskontakt. Du kan nog tämja även en rädd killng, men då måste du först skydda den från ytterligare bryskheter från den vuxna (som väl antagligen är mamman, men vi är inte säkra). Försök göra många ställen där en liten killing kan krypa under men en vuxen inte kommer igenom.
Om du är nybörjare på getter, så behöver du nog inte skaffa flera. Blir bara ytterligare problem att handskas med så här i början! Vägen är ju en ständig fara!
Om du går mot dem, så uppfattar de dig som någon sorts förföljare. Om de går åt vägen till, måste du leka vallhund och ta en stor omväg så att du kommer mellan dem och vägen. Därifrån kan du sakta driva dem åt rätt håll. Tills de har hunnit lära sig en signal som alltid betyder "Skynda kom! Godis serverat! Den som kommer först får mest!!"
Men om du kan, så stäng genast in dem i en box (med skrymslen där killingen kan ta skydd), tills du hunnit både avmaska dem och vänja dem vid att du inte stångar dem utan tvärtom ger godis och mjuka smekar. Vatten och gräs eller hö, kvistar med god bark och glöm inte salt och mineral.
En get trivs kanske bäst med en riktig flock med bock och stora strövmarken, men instängd på 200 kvm är nog ingen höjdare. Många möjligheter till konflikter. Jag tror hon kommer att stortrivas hos dig. Getter accepterar lätt andra arter som flockmedlemmar, inte som får. Får kräver får för att känna sig väl till mods. Getter kräver vänligt sällskap, av vilket slag som helst!
Ojdå, bening och stor mage ... Läge för en bekymrad min ...
Jag skulle gissa att hon är mager pga dels parasiter, dels stor konkurrens om maten på förra stället. Om hon snart ska föda igen, så lär hon inte ha någon mjölk åt dottern, om hon nu är hennes egen. I värsta fall blev hon betäckt i princip samma dag hon födde, och de är dräktiga 148 dagar. Mera exakt hur gammal är killingen ...
(Och de kvarvarande, är de också dräktiga allihop ... Läge att hjälpa den ägaren att kraftigt minska sin grupp? Hän kanske inte är mentalt mogen för att slakta en av sina älsklingar, sånt förekommer mycket ofta.)
Att könsbestämma en killing är lätt, om du får tag på den. Könsorganen sitter synliga, ettdera under svansen eller under magen och mellan bakbenen. Om den är skygg, så kan de se det när den kissar. Om det är en bock, så är risken att han betäcker även sin mamma, så fort han når upp.
Killingar behöver dia för fullt ungefär 3 månader, plus en månads nedtrappning. Det är mamma som bestämmer detaljerna och tidpunkten. Ofta ser man nästan vuxna killingar som får ta sig en liten slurk för vänskaps skull. Det är INTE normalt att en get stångar sin egen killing, om det är gott om mat och utrymme.
Aha, inte i Sverige? Då gäller även andra kulturella regler, Sverige hör till de mera djurvänliga länderna. Inte i Sverige, då finns det säkert andra parasiter också, som vi här på forumet inte är lika välbekanta med. Aha, älgar, då är det iaf inte Medelhavet eller Afrika! *gissar nu vilt!*
Stora magmasken kan ta livet av en get hur lätt som helst, om den får tid på sig. Den suger blod, och ingen näring blir kvar åt värddjuret. (Vilket ord, va! Som om någon frivilligt skulle ge sitt blod till sådana små mördare!)
Om du vill hålla dina djur fria från parasiter, så är det allra viktigaste att betet är parasitfritt. Om betet är fullt av parasitlarver som villigt låter sig ätas upp, då kan man avmaska hur ofta som helst utan någon som helst effekt. Rädda din betesmark, stäng in dina nyförvärv tills du hunnit avmaska dem! Varje smittad bajspärla som faller på marken försämrar betet för lång tid framåt. Det GÅR att "avmaska" även betet, men det är MYCKET mera arbetskrävande!
Nu ser jag att skräptanten har svarat. Läs hennes råd noga, hon har en mjölkbesättning och kan mycket!
I Sverige föreslår jag att ett träckprov sänds till SVA. Jag har hittills inte blivit avkrävd någon registrering där. Kanske SVA begriper att parasiter och epizootier inte bryr sig ett dugg om ifall deras offer har ett märke i örat eller ej!
Du får kolla vart du kan skicka ditt prov.
Om det är 2 timmars resa för att ta reda på om det blev rätt eller fel killing, så tycker även jag att det är värt det. Sparar mycket mentalt lidande för alla fyra! Och kanske ger mannen en tankeställare, vem vet.
Smutsen i baken kan bero på mycket. Det första som jag tänkte på var tvekönthet! I så fall har du en lite speciell upplevelse framför dig, en killing som själv anser sig vara pojke, men som en bock anser vara en brunstig get, och som inte kan få egna små. Och som alltid behåller sitt kladd där bak.
Men om det är diarré, så kan det mycket väl bero på mag-tarmparasiter. Åter till träckprovet!
Slidöppningen ligger i farozonen att få del av tarmbakterier om dessa ligger kvar i området.
Sly är bra, men se upp för de få trädslag som är giftiga! Hur är det, SussiloII m fl, vilka är det nu igen? Idegran, plommon, ek ... Sly är bra även ur den synpunkten att det är i stort sett omöjligt för parasitlarver att krypa upp ända dit!
Detta blev ett långt inlägg, och en del blev upprepat. Men till sist ändå ett stort LYCKA TILL med dina nya keldjur/buskröjare!!! En get som vet att människan är snäll kan bli mycket gosig.
@ Trynetill knorr: Välkommen!
Ta och starta en egen tråd, så blir det lättare att läsa sen!