Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frukt-träd och liknande på Lidl  (läst 5204 gånger)

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Frukt-träd och liknande på Lidl
« Svar #40 skrivet: 29 mar-23 kl 22:40 »
I det här fallet är det först och främst fruktträden jag bråkat om.
Jag gissar att det är samma pris på Lidls butiker i södra Sverige. De som handlar där får också vad de betalar för, med den skillnaden att där kan nog träden överleva och ge frukt.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Frukt-träd och liknande på Lidl
« Svar #41 skrivet: 25 maj-23 kl 16:48 »
 Nästa vecka tar tydligen Lidl in fruktträd i sortimentet igen. Lika knapphändig information nu också.
Jag har lärt mig min läxa och tänker inte köpa något utan att veta vad det är.  >:(
Någon nämnde tidigare "lockvaror". Eftersom träden inte lockar mig får de heller inte sälja något annat till mig.
Jag tänker inte göra av med bränsle för ca 140 kr för att kanske få reda på att de inte inte är härdiga här.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Frukt-träd och liknande på Lidl
« Svar #42 skrivet: 30 maj-23 kl 22:29 »
Jag skrev och frågade vilken sorts fruktträd det var och om de var lämpade i Jämtland. Länkade till aktuell vara.
Som svar på det fick jag detta:
Citera
Vi har tagit del av ditt ärende men behöver kompletterande information för att kunna se över detta

- En skärmbild på trädet (pga säkerhetsskäl öppnar vi ej länkar)
Jag tog ingen skärmbild, utan kopierade bilden från deras hemsida och skickade in.
Det resulterade i ett ganska skrattretande svar.
Citera
Av att se på bilderna på dessa fruktträden så är det gröna äpplen, päron, körsbär och röda äpplen. Hoppas detta svar var till hjälp. Har du fler frågor är du välkommen att återkomma i vändande mail.
Min nästa fråga blev då:
"Färgen på frukterna säger inget om de är härdiga och kan ge frukt i Jämtlands klimat.
Vilka svenska växtzoner är de lämpade för?
"

De har även något de kallar "Balkonggrönsaker".
Jag tyckte det här var lite skoj, så nu har jag skrivit dit och undrar vad det är.
Det lär väl komma följdfrågor från mig om dem.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Frukt-träd och liknande på Lidl
« Svar #43 skrivet: 31 maj-23 kl 10:19 »
Hmm.. svaren du har fått låter som en maskin som hade svarat eller gissningsvis en människa som hade blivit en maskin! Endel sådana människor har jag stött på sistone faktiskt. Nu lever vi ett samhälle där vi ibland inte vet om man ska skratta eller gråta..

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Frukt-träd och liknande på Lidl
« Svar #44 skrivet: 31 maj-23 kl 11:20 »
Det är kanske så att hissen inte går ända upp till Kundcenter, därför måste de anlita någon AI chatrobot.

Min nästa fråga dit kommer att handla om den här varan:
8/6 - 11/6
Grönsaksplantor
    • Höjd 28 cm / Ø 12 cm
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Frukt-träd och liknande på Lidl
« Svar #45 skrivet: 31 maj-23 kl 11:40 »
Angående Balkonggrönsakerna blev svaret som väntat:
Citera
Av bilderna du bifogar så finns det en bild av vilka grönsaker detta är som man kan plantera på sin balkong. Som du finner på bilden så är detta Chili, paprika och tomat.
Följdfrågan blir då:
"Är det höga eller låga tomatplantor, busktomater, körsbärstomater eller vad är det?
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Tångräkan

  • Inlägg: 1963
    • Åland
SV: Frukt-träd och liknande på Lidl
« Svar #46 skrivet: 31 maj-23 kl 17:33 »
Även om jag måste beundra din ihärdighet och din känsla för humor kan jag inte låta bli att undra om du (och alla andra som ev. köper växter på nämnda firma) skulle gynnas bättre av att du satte samma tid på att ge dem lite fakta om odling, om att växter av samma art finns i olika sorter och att sortnamn samt rekommenderad odlingszon är det viktigaste att känna till om man vill lyckas med sin odling. Du behöver säkert förklara det här med härdighet och olika växters växtkrav också.

Det du gör nu är kul för oss som fattar grejen men det kommer knappast att "landa i god jord" eller göra nämnda firmas kundtjänst välvillig till odlingsrelaterade frågor i framtiden. Bara en fundering.  ::)
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

 

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Frukt-träd och liknande på Lidl
« Svar #47 skrivet: 31 maj-23 kl 18:04 »
Nu blev det tydligen för svårt för chattroboten. Den känner kanske inte till att det finns olika tomater.
Citera
Gällande din fråga om Balkonggrönsaker, så har vi vidarebefordrat denna fråga till vår kvalitetsav-delning som kommer återkoppla till dig med svar.

Jag tycker inte det är min sak att utbilda en affärskedja om vad de säljer. Sådana självklarheter som odlingszoner och att det finns olika sorter av samma art tycker man att den Lidl köper sina växter av borde känna till.
Om informationen finns på varan behöver jag inte ställa petiga frågor.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Frukt-träd och liknande på Lidl
« Svar #48 skrivet: 13 jun-23 kl 22:03 »
LIDLs kvalitetsavdelning verkar inte vara av så hög kvalitet.
Två veckor har gått utan något svar.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Frukt-träd och liknande på Lidl
« Svar #49 skrivet: 14 jun-23 kl 19:56 »
De har tydligen ett centrallager i Örebro, dit levereras merparten av deras sortiment från "kontinenten" och därifrån levereras sedan vidare till olika butiker i landet runt, norr som söder. Enligt media har de i det där centrallagret haft problem med möss sedan ett tag och mössen har till och med hunnit snål åka runt till vissa butiker gömda i leveranser. Kunderna har sett möss i butiker, sett spilning, råkat att röra vid söder tuggade varor osv. har alltså råkat för sedvanliga möss rutiner i vissa butiker. Så antar jag att kvalitetsavdelningen är överbelastade sedan ett tag och ditt ärende antar jag att ligger längst ner i listan ;D         

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Frukt-träd och liknande på Lidl
« Svar #50 skrivet: 15 jun-23 kl 10:19 »
Nu har det kommit ett svar från den så kallade Kvalitetsavdelningen:
Citera
Gällande balkonggrönsaker har vi dubbelkollat med leverantören och fått uppgifter om att det är paprika, chili, peperoni och tomat.

Tomaterna har vi inget sortnamn på och eftersom det är en balkongväxt så är det troligen en busktomat som blir cirka 40-50cm hög. Busktomater är till största del körsbärstomat bärare. Hoppas du blir positivt överraskad när du för skörda! Kom ihåg att vattna plantorna i den här värmen. Lycka till!
Frågan är om det är LIDL som inte förstår vad de ska fråga leverantören, eller om leverantören är lika ovetande.

Mitt kritiska svar blev:
Citera
Eftersom LIDL inte tillhandahåller sortnamn eller annan odlingsinformation om varken grönsaker eller fruktträd på hemsidan har jag inga tankar på att köpa något från denna typ av varor. Det innebär att jag inte besöker en LIDLbutik och därför inte heller köper någon annan vara därifrån.
Angående tomatplantorna är det rena gissningar jag nu fått som information. Gissa kan jag göra själv, kanske jag till och med gissar bättre än LIDLs kvalitetsavdelning.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Tångräkan

  • Inlägg: 1963
    • Åland
SV: Frukt-träd och liknande på Lidl
« Svar #51 skrivet: 15 jun-23 kl 14:08 »
Intressant. Det är som att de skulle namnge alla andra varor som "mjöl", "saft", "kryddor" etc. Har de ingen självrespekt?
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Frukt-träd och liknande på Lidl
« Svar #52 skrivet: 16 jun-23 kl 13:39 »

Faktiskt har det kommit lite vettig information nu:

Citera
Fruktträden du undrar över är av sorterna:

Päron: Conference
Äpple: Rode Jonagold
Äpple: Braeburn
Äpple: Golden delicious
Äpple: Summerred
Plommon: ontario
Körsbär: Melkes

Inget av dessa fruktträd verkar vara härdiga i högre zon än 3. Jag har inte kontrollerat riktigt alla, någon anges inom parentes till zon 4.
Då känner jag att jag måste fråga om varför de säljs i Norrlands butiker.
Lite på pin kiv kan jag ju fråga om vilka grundstammar de är inympade på. Om de ens är ympade på något.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

korren

  • Inlägg: 230
SV: Frukt-träd och liknande på Lidl
« Svar #53 skrivet: 01 nov-23 kl 15:40 »
För de som gillar Lidl så är det halva priset på Parkside-verktyg på Lidl Kungsgatan i Göteborg, bland annat en batteridriven motorsåg "PKSA 20-Li B2" för 449 kronor. Någon som sett liknande priser på andra ställen?

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Frukt-träd och liknande på Lidl
« Svar #54 skrivet: 01 nov-23 kl 23:33 »
Faktiskt har det kommit lite vettig information nu:

Inget av dessa fruktträd verkar vara härdiga i högre zon än 3. Jag har inte kontrollerat riktigt alla, någon anges inom parentes till zon 4.
Då känner jag att jag måste fråga om varför de säljs i Norrlands butiker.
Lite på pin kiv kan jag ju fråga om vilka grundstammar de är inympade på. Om de ens är ympade på något.
Du tycks inte förstå hur modern handel är uppbyggd. Lidl är en global kedja som främst är inriktad på livsmedel. Deras produkter tillverkas över hela världen . Där ingår också svensktillverkade produkter men i svenska affärer mycket från Tyskland,Holland,Frankrike då dessa länder har stor livsmedelsindustri. Svenska kedjor som ICA,Willys,Hemköp och även COOP köper också från dessa länder,oftast från samma tillverkare men förpackade under eget namn . Willys har t.ex Garant,ICA ICAs egna m.m . Sedan har Lidl lockvaror olika från vecka till vecka. kläder,leksaker,heminredning och blommor/växter beroende på säsong. Ett väldigt begränsat urval och med få exemplar/antal. Används för att locka in folk i affären. Netto hade samma strategi innan de blev uppköpta av COOP. Mycket vanligt koncept i europa,inte så vanligt hos helsvenska kedjor i mindre butiker. Men vi har svenska stormarknader typ ICA som har samma koncept dvs man säljer allt möjligt vid sidan av livsmedel.
Vad gäller växtmaterialet så kommer med stor sannolikhet det mesta från Holland. Har sett en del tyska uteväxter men gemensamt är att de är avsedda för europeiskt klimat . Det mesta klarar sig i södra Sverige dvs zon 3-4. Fruktträd bör inte köpas i lågprisaffärer då de oftast inte vet vad de säljer och egentligen inte bryr sig.Lidl är ju inte ensamt,Byggmax säljer växter,likaså Jem o Fix,Bauhaus samt de flesta stormarknader på vår o höst. Inköpen kommer oftast från Holland då det är europas största växtodlare.  Där är en välrenommerad plantskola bättre som exakt vet vad de säljer samt har svenska träd i sortimentet s.k E-plantor.
Jag handlar det mesta på Lidl,gillar deras internationella koncept med olika smaker. Prisnivån  är ju också attraktiv. Dock brukar jag undvika deras växter då det mesta är av sämre kvalitet,ympar m.m brukar vara bristfälliga. Och ser man prisnivån förstår man snabbt att säljer man ett fruktträd för lite över hundralappen som är dåligt ympad,felbeskuren och rotsystemet stympat o förpackat i en liten påse  så är det inte högsta kvalitet.  jämför med ett svenskt träd i ett gardencenter som kostar 600-1000 ,välväxt med rejäl jordklump och dagligt skött med vattning m.m så förstår man vilket träd som har störst möjlighet att klara sig.
Lidl vattnar t.ex aldrig sina plantor då det är meningen att de skall ut samma vecka de kom in. Rest nästa vecka säljs ut med rabatt eller slängs. De har inte heller någon växtavdelning med möjlighet att kunna vattna eller ens erbjuda ljus till plantorna. Och som du märkt vet de oftast inte namnet på plantan om det inte finns en etikett med. Personalen har sällan varken intresse eller kunskap om växter. Det är inte heller säkert odlaren heller vet då det handlar om billiga volymplantor där det bara handlar om att kunna sälja massor till lågt pris. Har sett fälten i holland där det står hundratusentals plantor och vitsen är just stora volymer.Man säljer per lastbilslass och inte efter namn,sort.  Namn bryr man sig inte om då den vanlige konsumenten oftast "bara" är ute efter ett rött äpple eller ett gult äpple. Den som vet vad den vill ha går istället direkt till ett gardencenter som har högre kvalitet och har koll på sorter, zoner,odlingskrav m.m Och visst,priset skiljer. Kvalitet kostar alltid. Du får troligen samma svar från övriga lågprisaktörer på marknaden hos deras kundtjänster. inköparen beställer hos odlaren ett antal pallar med växter lämpliga till vår respektive höst. Priset avgör vad som skickas och på vad som finns volym på hos odlaren. Nu är det ju inte bara växter som behandlas så här. Alla lockvaror köps ju in med främsta kravet att pris skall vara lågt. det skiljer sig inte åt mellan de olika kedjorna.

korren

  • Inlägg: 230
SV: Frukt-träd och liknande på Lidl
« Svar #55 skrivet: 02 nov-23 kl 11:24 »
Jag svarar mig själv, det verkar vara en mycket tillfällig rensning av lagren, i hela Göteborg, kanske även på andra orter. För den som gillar att meka med bilen, vill komma undan billigt och har 16A eller mer i proppskåpet, finns invertersvets, plasmaskärare etc för halva priset. Stor vinkelslip till 1/3 av normalpris.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Frukt-träd och liknande på Lidl
« Svar #56 skrivet: 02 nov-23 kl 11:59 »
En sak har jag förstått.
Det är att i mina trakter gör man inte resan till närmaste Lidlbutik om man är ute efter plantor som är tänkt att sättas utomhus.
De andra lockvarorna du nämner är inte lika beroende av klimatet för om de ska anses värt att köpa.
Om Lidl har t.ex. verktyg som lockvara kan jag tänka mig att titta närmare på det, om det är något jag kan behöva. Livsmedel kan jag köpa lika väl på Lidl, om jag nu ändå är inne i butiken, som på någon av de andra kedjorna du nämner.
Byggvaruhus besöker jag om jag behöver något inom den branschen. Om det råkar finnas plantor i den butiken kan jag mycket väl tänka mig att titta på dem. Men då vill jag att det ska finnas information om plantorna är något som har en chans att klara klimatet. Det ska inte vara min uppgift att gå ut på internet för att söka den informationen när jag befinner mig i butiken.
Jag är inte den som alltid har mobiltelefonen med mig. Det kanske beror på att jag är uppväxt på den tid när det endast fanns fast telefon i hemmet. Det gick utmärkt att leva även då. När min farfar växte upp är det osäkert om det ens fanns en enda telefon i byn. Det gick bra det också. Det var bara det att det kunde ta två veckor i stället för två minuter innan man fick den information man sökte.

Jag skiter fullständigt i hur modern handel är uppbyggd. Om jag vill veta mer om en vara ska den informationen tillhandahållas i den butik som säljer varan.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Frukt-träd och liknande på Lidl
« Svar #57 skrivet: 02 nov-23 kl 15:07 »
I princip håller jag med dej. Men märkning av volymväxter är lika bristfällig överallt. Och en holländsk odlare ger fan i svenska växtzoner utan där får man googla på namnet. Saknas det går det alltså inte . Därför bör man ta dessa växter som med tvekan härdiga över zon 3. Bättre då att gå till fackhandel. Billiga växter överlag är oftast volymväxter dvs inköpta till ett väldigt billigt pris för att säljas som lockvaror. Kvaliten är oftast väldigt låg. Visst kan man ställa krav på att en kundtjänst skall kunna svara på sitt sortiment men då krävs att den vet vad som köpts in. Detta vet man sällan när det gäller växter utan det förutsättes att kunden vet.Inköparen köper storpack i bulk dvs där kan ingå det som odlaren har till hands snarare än specifika krav och sorter.Det är alltså ingen som helst prioritet på att växterna skall vara någon speciell sort annat än "äpplaträd" eller Päron. Varje vår säljs rosor i dessa kedjor. Hittills har jag bara hittat ett fåtal som klarar över zon 2. Funkar utmärkt i Skåne,Danmark o nordtyskland men knappast i inre småland. Likväl säljs de över hela landet.  Finns alltså ingen anledning att köpa dessa om man inte bor i zon 2. Bor man i Jämtland bör man ha kunskap om vilka växter som normalt överlever.Fruktträd bör man leta lokalt då dessa normalt är härdiga där. Växter från Holland är inte gjorda för svenskt klimat annat än i södra sverige . Då är det bättre att söka i lokala plantskolor som vet härdigheten på sitt sortiment och vilken odlare som dragit fram växten och på vilket material. Det finns säkert koloniföreningar i Jämtland eller trädgårdssällskap som vet vilka sorter o växter som klarar sig i den zonen. Jag var själv medlem i Trädgårdsamatörerna när jag startade trädgård vilket gjorde att många misstag undveks. Det handlar alltid om en kunskapsresa där man själv vet ,inte lita på någon etikett . Och oavsett namnet på äpplet är det knappast troligt att ett träd framdraget i Holland klarar sig i Jämtland . Det krävs istället att trädet är framdraget och odlat i den växtzon det skall planteras i. Jag har samma problem,ett träd från Holland är ju tveksamt härdigt i zon 4 vilket är min trädgård utan man får leta i Sverige efter odlare på svenskt material eller närliggande länder med samma klimat. Finland har t.ex många växter för nordiska förhållanden. I min trädgård står t.ex rhododendron från Finland härdiga upp till zon 5-6. Samma namn från Holland klarar knappt zon 3. Finns något som heter proviniens dvs vad växtmaterialet man förökar upp kommer ifrån. ett frö från zon 6 har lärt sig det som ett frö från zon 1 inte vet. sexan klarar sig,ettan dör.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Frukt-träd och liknande på Lidl
« Svar #58 skrivet: 02 nov-23 kl 15:35 »
Det är intressant att modern handel är uppbyggd på så sätt att när konsumenterna upptäcker att de flesta plantorna är värdelösa i hela Sverige, förutom en del längst söderut, så ska detta system fortsätta.
Huvudsaken verkar vara att ha värdelösa saker i butiken. Som måste kastas efter en tid, eftersom upplysta kunder inte köper dem. Grossisten lär ju inte efterskänka några slantar.

För min del behövs inga långa förklaringar om varför det förekommer värdelösa plantor i butiker. Jag får föröka de de växter som tål detta och handla på en lokal plantskola om det är något jag verkligen vill ha.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

352 gäster, 6 användare
xaelanar, Gröfre Slissing, ärt, Ylven, Be, tangloppen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser