Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygger uthus/förrådsbod  (läst 38120 gånger)

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #240 skrivet: 02 okt-22 kl 11:42 »
Nu har jag ju redan köpt dessa för ett tag sen så det vill jag ju inte. Går väl istället att köpa ett par till, så får man tre gångjärn per dörr. Tyckte dom verkade bastanta personligen. Var infästningen i dörr och ram som jag mest funderade på hur man skulle få till bäst.
Jag rekommenderar ett hakgångjärn och tror att ett Habo 212B skulle passa till portar som dina.
I dörrens ram fäster du lämpligen med vagnsbult med mutter på insidan.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

sayerbýr

  • Inlägg: 716
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #241 skrivet: 03 okt-22 kl 16:06 »
Med tanke på hur grova stommarna till dörren är så borde de hålla om du tar genomgående bult och lite större bricka på insidan. Så har det varit på alla gamla dörrar jag kommit i kontakt med de senaste fem åren. Och då har jag ändå räddat 4 ödehus från 1600-1800. Plockat ner två bodar från 1800-1900 med en massa påbyggnader.

Alternativet är väl kanske att sätta en extra regel bakom just där gångjärnen sitter om det inte blir rätt med befintlig stomme.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #242 skrivet: 03 okt-22 kl 18:50 »


Oavsett om du ska smida själv eller montera nått färdigköpt visar ju den här bilden rätt bra hur det kan göras och vilken storlek på gångjärn som kan vara aktuellt
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #243 skrivet: 03 okt-22 kl 19:04 »
Jag tycker inte dom där ser varesig tjockare eller starkare än de jag köpt, bom är bara längre på dörrsidan och det gör ju inte så mycket för styrkan då det inte finns nåt strukturellt i dörren att skruva i så långt. Du kanske helt enkelt aldrig hållt i de där gångjärnen så du vet inte deras relativa storlek.

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #244 skrivet: 03 okt-22 kl 19:22 »
Jag tycker inte dom där ser varesig tjockare eller starkare än de jag köpt, bom är bara längre på dörrsidan och det gör ju inte så mycket för styrkan då det inte finns nåt strukturellt i dörren att skruva i så långt. Du kanske helt enkelt aldrig hållt i de där gångjärnen så du vet inte deras relativa storlek.
Jag har aldrig monterat Biltema gångjärnen du köpt.
Jag har däremot erfarenhet av Habos hakgångjärn som är gjorda i 8x40mm stål och tappen är nog halvtum,  det är de minst dimensioner som man önskar om gångjärnen ska hålla någon eller några generationer så man ska slipper byta gångjärn eller renovera portblad.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #245 skrivet: 08 okt-22 kl 16:22 »
Nå jag körde på det jag hade och jag tycker det funkar. Med ett tredje gångjärn kommer det säkert å hålla en lång tid.



Skruvade några träbitar i dörr-ramen och lade dörren mot, gångjärnen färdigt monterade på dörren först. Sen justerade jag tills dörren satt bra emot träbitarna och skruvade fast.




Jag har inte lagt dit all dekoration ännu. Men ville sätta upp dörren innan den blev onödigt tung.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #246 skrivet: 10 okt-22 kl 07:34 »
Nu har jag två dörrar, lite suddig bild men var mörkt i morse. Gjorde en enkel bom att låsa dörren med.



Får se hur det blir med gångjärnen, kanske byts ännu. Helst skulle jag smida själv men tror inte det blir nåt sånt av på ett bra tag.

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #247 skrivet: 10 okt-22 kl 08:45 »
Du fick portarna klara och upphängda, de ser raka och fina ut och du har huset tätt i god tid innan vintern, det är bra jobbat Dennis!
Jag tror gångjärnen håller tills du får tid och möjlighet att göra nya, då kan du kanske passa på att måla hela porten innan gångjärnsmontaget om du inte vill ha inmålade gångjärn i samma färg som dörrarna.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #248 skrivet: 15 okt-22 kl 17:38 »
Inte för att jag vill vara negativ, men jag tycker portarna går för nära marken. Jag har klantat till det en gång och fått tjälhöjning som hållit fast en port, och det blir även lite jobbigt att hålla så snöfritt att det inte kärvar. Jag löste problemet med att man vill ha det tätt men ändå inte så det fastnar genom att skruva en släplist av gummi som svalde 5 cm ojämnhet under porten.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #249 skrivet: 15 okt-22 kl 17:46 »
Har funderat desamma, som det är nu kan jag gräva bort nån cent tänkte jag. Sen ska det bli betong på insidan.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #250 skrivet: 23 okt-22 kl 09:09 »
Igår kände jag mig såpass frisk att jag målade ena dörren. Jag hade innan jag blev sjuk grundat den med olja, tänker det ska hjälpa plywooden att stå emot elementen. Jag grundade den ena dörren med en utelasyr som heter valtti color. Men den tog slut så den andra grundade jag med kokt linolja + terpentin. Sen en oljefärg ovanpå.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #251 skrivet: 23 okt-22 kl 09:24 »
Det borde göra susen.

Skaplig förkylning du åkte på förresten, jag tycker man blir dålig på bara en halv grad nu när man är vuxen.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #252 skrivet: 23 okt-22 kl 09:34 »
Jo alltså det var corona, har mist nästan hela luktsinnet.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #253 skrivet: 25 feb-23 kl 14:02 »
Såhär ser det ut idag:


Jag sitter och funderar om jag ska gjuta ett betonggolv (isolerat). Men också om det vore möjligt att flytta ut mitt snickeri hit och använda hela garaget för metallarbete. Jag skulle få en större yta till övers för snickeriet än jag har i dagsläget då och jag kunde arbeta på bilar och sånt i garaget där jag ändå har svetsarna och gipsväggar och tak.

Jag tänker om jag isolerar väggarna och taket med cellulosa baserad isolering som inte behöver fuktspärr så borde jag få ett tätare skal, kanske man kunde istallera en vedkamin för värme då man är där. Men då undrar jag om det är rena döden för snickerimaskiner att vara i ett utrymmet som inte är uppvärmt, tempen går säkert under fryspunkten på vintern så, inte går man och eldar där varje dag.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #254 skrivet: 25 feb-23 kl 21:56 »
Beror nog lite på hur torrt det är där du bor. Ensamhet, som bor i Norrlands inland, kanske klarar det. Jag har lite problem med tyngre metallmaskiner som är kalla när det blir omslag till varmt och fuktigt.

Men det finns ju tunn olja att spruta på de bara metallytorna.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #255 skrivet: 26 feb-23 kl 08:04 »
Det varierar med vad för sorts vinter man får. Det är nåt som ändras och blir allt mera oförutsägbart. Men vintrarna har traditionellt blivit väldigt torra men det kan vara fuktigt från augusti-december.

Finns många skyddssprayer nuförtiden också jo av alla de slag så det kunde vara en lösning, eller en del av lösningen snarare.

Jag undrar också om jag kunde använda en avfuktare, finns modeller som funkar då det är kallt och jag tänker om luften är torr så är det inte lika farligt om tempen far över och under  fryspunkten. Om byggnaden har ett tätt skal och man inte är där och tillför fukt så borde inte avfuktaren behöva gå utan får stå stilla. Och det vill vara så att på vintern är jag väldigt sällan och snickrar, så maskinerna skulle mest stå stilla under vintermånaderna.

Ett tredje alternativ är att täcka över maskinerna med lakan och lägga en 10w glödlampa där under med dom. Fick jag som tips iaf.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #256 skrivet: 26 feb-23 kl 10:36 »
Vanliga luftavfuktare fungerar ungefär ner till 5 plusgrader utan hjälp, sedan fryser de ihop. Men för att klara lite lägre temp en kortare tid så kan man sätta en timer som kör en värmelampa som man riktat mot den kalla delen i avfuktaren. Avpassar man tidsintervallet emellan och tiden lampan lyser så kan man köra en vanlig kompressoravfuktare även om det är minusgrader ibland. Jag gör så vissa kalla vintrar när det nästan blir nollan i jordkällaren.

En granne köpte en sådan där adsorptionsavfuktare (kiselsyragel som torkas med värme), och den fungerar i låga temperaturer men drar betydligt mer ström än en vanlig, och är inte lika effektiv när större mängder fukt kommer in i lokalen. Och då drar min lösning med en extra värmare mindre ström.

Att hålla hyfsat tätt så de tunga maskinerna hinner komma upp i temp utan att behöva torka ur utomhusluften när det fort blir varmare och fuktigare ute gör mycket. Oftast är det bara min svarv som blir lidande, men den väger 1200 kg. Kommer jag ihåg det så drar jag på värme (men då inte 10 watt) ett par timmar för att ge lokalen en chans att stå emot den fuktiga luften. Vissa år kan det ju fladdra mellan 10 minus och 10 plus ett antal gånger både på höst och vår.

Tänk på att köpa en avfuktare med hygrostat så du kan låta den sköta sig själv. Jag har en lite dyrare i jordkällaren (en Woods som har gått fint i snart 30 år!) och en liten Andersson för en tusenlapp som tuffat på några år för att göra så jag slipper ha onödig värme i en lokal som var varm förr. Nu kan jag ha en frostvakt där så det inte kryper under nollan. Nu på vintern är det väldigt lite fukt de tar bort i liter, men de gör verkligen skillnad i den relativa luftfuktigheten. Jag har dem ställda på 40% för att järn och annat skall må bra.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #257 skrivet: 01 jun-23 kl 07:58 »
Såhär såg det ut igår, fick bilder av sambon:







Glömde sätta haspen på dörren och vi hade ganska stark vind igår, dörren har blåst av. Eller gångjärnen drogs ur väggen. Det är något jag var lite orolig för, dörren sitter egentligen bara fast i dörrfodret, skruvarna går inte in i reglarna, p.g.a. placeringen var det en omöjlighet och jag vet inte hur jag ska lösa det och bibehålla samma utseende.

Jag skruvade loss foderbrädan och vände den upp och ner, skadan vänder nu in istället, sen monterade jag dörren igen på samma vis. I det långa loppet behövs kanske en bättre lösning. Just nu är dörrarna monterad i liv med stenfoten och går in lite i dörröppningen så den är skyddad bättre från regn.

Lösningen vore väl att montera dörrarna i liv med fasaden, då kunde jag skruva fast gångjärnen på väggen hela vägen genom fasaden till reglarna. Då kunde det sitta bättre.

 

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #258 skrivet: 01 jun-23 kl 08:02 »
Börjar känna mig stressad annars. Har inte ens börjat men ska behöva flytta ut allt ur förrådet som står på golvet, samt bygga vägghyllor så jag kan flytta upp allt. Så jag kan börja gräva ut golvet och förbereda för gjutning av golv. Jag tänkte då också gjuta en platta utanför förrådet samt en platta under garagetaket.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #259 skrivet: 28 jun-23 kl 08:54 »
Allt är ute och jag har grävt och grävt och grävt och börjar bli riktigt trött, men golvet är 15cm under marknivå nu. Ska lägga isolering och jag tänker jag lägger 15cm så får plattan komma ovanför marknivån. Blir då 10cm.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

311 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser