Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skillnad på electrolux assistenter  (läst 96725 gånger)

Love Lundin

SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #320 skrivet: 03 apr-23 kl 20:58 »
Hej!
Jag har en assistent modell n21 som luktar bränd plast när den går. Maskinen går och varvtalsjustering/timer funkar. Möjligen går motorn lite ojämnt men det är i så fall väldigt lite. Vid låg fart slår det lite gnistor i motorn men när jag kör maskinen med botten av verkar lukten komma från kretskortet, även om inget där ser bränt ut. Vad kan det vara för komponenter som är skyldiga, någon som har tips på hur jag kan felsöka?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #321 skrivet: 03 apr-23 kl 21:32 »
Kolla om några av de där ökända Rifa-kondensatorerna som är omnämnda tidigare i tråden ser skumma ut (t ex sprickor i plasten eller om de ser uppsvällda ut). Det är lika bra att byta dem först av allt.  Men de brukar inte direkt lukta bränd plast utan mer som bränt papper.
Kolla också efter ev spruckna lödställen där det kan bli gnistbildning och varmgång.
Hittar du inget på annat sätt, kör maskinen en stund tills det börjar lukta, stäng av och dra ur sladden och känn omedelbart efter om något på kretskortet är varmt.

Love Lundin

« Svar #322 skrivet: 04 apr-23 kl 12:35 »
Tack för hjälpen Torbjörn!

jag följde dina tips och tror att jag hittat något: På kretskortet finns en lång grå resistor (tror jag det är) som löper från långsida till långsida. Med texten 8w5% 4k7 på. Den syns på bilden på kretskortet i den här tråden https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=96154

När maskinen varit på några sekunder blir den 50+ grader varm och lukten verkar komma därifrån också.

Torbjörn, du som som är kunnig: kan resistorn vara problemet, och vet du i så fall vart man beställer en ny?

Hittar en Rifa-kondensator i anslutning till motorn som ser halvbra ut, inte svullen men lite mikroskopiska sprickor. Rifa-kondensatorn i min maskin är betydligt finare än den som finns att se i den länkade tråden.

Igen, tack för hjälpen och insatserna i den här tråden!

torbjorn

• Medelpad
« Svar #323 skrivet: 04 apr-23 kl 23:02 »
Det där stora trådlindade motståndet är gjort för att tåla att bli varmt, konstruktören hade inte satt dit ett så stort motstånd som tål 8 W om det inte förväntades bli en del effektutveckling i det. Gissningsvis sitter det som seriemotstånd för matningen till IC:n i motorstyrningen, jag har för mig att det finns länk till datablad för den tidigare i denna tråd.

Så jag skulle tro att det inte är något att oroa sig för. Möjligen kan man kontrollmäta motståndet för att försäkra sig om att det inte har ändrat värde (men den där sortens grå motstånd brukar vara mycket pålitliga). Om det luktar pga matos eller smuts som har kletat fast på motståndet kan man ju prova att tvätta av det noga.

Dela detta:

* Inloggade just nu

362 gäster, 3 användare
von tratt, enigma77, kickan1971

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser