Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lösdrift året runt  (läst 1324 gånger)

Markus-103

  • Inlägg: 12
    • -
Lösdrift året runt
« skrivet: 13 jul-22 kl 17:46 »
Någon som vet om getter och får går att ha på lösdrift året runt, även under betäckning/lammning/killning eller måste det separeras get/får, hanar och honor under stora delar av året?
Frågan ställs pga stora naturbeten så fint hade det varit om alla djur kunde gå med varandra så mycket som möjligt.

Tack

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Lösdrift året runt
« Svar #1 skrivet: 13 jul-22 kl 18:07 »
De kan gå ihop på sommaren. De kommer inte umgås så mycket. Mina går ihop och getterna och tackorna är på samma ställe och getterna bryr sig om tackorna. Däremot så verkar inte mina bockar se att det finns baggar ihagen. De är totalt uppdelade.
På vintern blir det problem när du utfodrar grovfoder för getter/bockar kommer inte låta fåren få äta något.
Jag har dem aldrig tillsammans på vintern.

Markus-103

  • Inlägg: 12
    • -
SV: Lösdrift året runt
« Svar #2 skrivet: 13 jul-22 kl 21:00 »
De kan gå ihop på sommaren. De kommer inte umgås så mycket. Mina går ihop och getterna och tackorna är på samma ställe och getterna bryr sig om tackorna. Däremot så verkar inte mina bockar se att det finns baggar ihagen. De är totalt uppdelade.
På vintern blir det problem när du utfodrar grovfoder för getter/bockar kommer inte låta fåren få äta något.
Jag har dem aldrig tillsammans på vintern.

Tack för ditt svar igen,
Nä på vintern är det byggt så att får o getter är skilda åt. Men på sommarn och lösdriften så vill ja ha dom Allehopa tillsammans för naturbeten ska bli fina utan mycket stängsel. Jag misstänker bara att det är bockar och baggar som kan bli problemet om dom är våldsamma mot lamm killingar, samt att det kanske bli en extra eller oregelbunden brunst om dom går ihop hela vår sommar och höst.
Någon som vet...

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Lösdrift året runt
« Svar #3 skrivet: 14 jul-22 kl 18:27 »
Tack för ditt svar igen,
Nä på vintern är det byggt så att får o getter är skilda åt. Men på sommarn och lösdriften så vill ja ha dom Allehopa tillsammans för naturbeten ska bli fina utan mycket stängsel. Jag misstänker bara att det är bockar och baggar som kan bli problemet om dom är våldsamma mot lamm killingar, samt att det kanske bli en extra eller oregelbunden brunst om dom går ihop hela vår sommar och höst.
Någon som vet...
Du behöver ha könsseparerat på betet, alltså bockar och baggar för sig, samt getter och tackor för sig. Inte för att bockarna är våldsamma mot killingarna, utan för att getter (och kanske vissa fårraser) saknar årstidsbunden brunst och alltså kan brunsta lite när som helst, inklusive direkt efter att de fött sina killingar. Finns det då en bock i hagen, kommer getterna killa 2 ggr per år, och det är alldeles för slitsamt för dem. Dessutom kan getkillingar ha sin första brunst redan vid 3 månaders ålder, och då är de alldeles för små för att få egen killing 5 månader senare. Risk att både den lilla geten och killingen dör!

Bockkillingar ska skiljas från sina mammor och systrar vid 3 månaders ålder (pga ovanstående), och då placeras de lämpligtvis i bockhagen.

Det är bra att ha flera hagar att växla mellan, det gör problemen mindre med inälvsparasiter.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Lösdrift året runt
« Svar #4 skrivet: 14 jul-22 kl 19:58 »
Ja viktigt att ha många beteshagar att rotera mellan för att minska parasittrycket så det är ingen fördel att bara ha en stor hage. Köp eller låna boken Får av Erik Sjödin. I denna fårbibel hittar du det mesta du behöver veta innan du skaffar får.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Markus-103

  • Inlägg: 12
    • -
SV: Lösdrift året runt
« Svar #5 skrivet: 15 jul-22 kl 09:58 »
Okej, det verkar finnas delade meningar huruvida dom ska gå könseparerade eller ej, kanske beror på individerna och raserna...
Det med växla mellan olika hagar förstår jag, men gör man som förr och har stora marker dom kan gå i fritt så känns det som att djuren ska spridas ut väldigt mycket under hela sommarn. Pratar om en 5-10 djur på 4 hektar.

Markus-103

  • Inlägg: 12
    • -
SV: Lösdrift året runt
« Svar #6 skrivet: 15 jul-22 kl 09:59 »
Ja viktigt att ha många beteshagar att rotera mellan för att minska parasittrycket så det är ingen fördel att bara ha en stor hage. Köp eller låna boken Får av Erik Sjödin. I denna fårbibel hittar du det mesta du behöver veta innan du skaffar får.

Tack för info

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Lösdrift året runt
« Svar #7 skrivet: 15 jul-22 kl 14:55 »
Det blir bättre betat om de får flera hagar eftersom de då inte bara kan plocka russinen ur kakan. Sedan kan man förstås inte låta dem gå kvar tills de äter rötterna (eller byter hage själva).

Gutar kan man ha baggen ihop med tackorna året runt med tanke på att tackorna bara släpper till lagom för att få lamm på våren. Men har man otur kan tacklamm bli betäckta. Lamning fungerar om du har stort utrymme så tackan kan gå undan, här har baggarna inte varit till besvär, men det finns risk att någon tacka stjäl en förstföderskas lamm. Vi har haft baggarna för sig de senaste åren för att frun tycker de är otäcka när hon pysslar med lammen. Lamning i betet går bra om vädret är ok och korpen håller sig undan. Efter den stora korpinvasionen för några år sedan lammar våra bara inne.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 3 användare (1 dolda)
pingu544, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser