Jag har knoppat av ett par svar hit i från Medicintråden http://www.alternativ.nu/index.php?topic=128924.msg1196696#msg1196696Med tanke på att 6o pers har läst det o bara en har svarat så är det tydligen ett ganska okänt preparat.
Vi ska köra vår bock i hästtransport till ett slakteri så småningom, det var därför jag undrade om lugnande droppar.
Och varför ska vi det?
Jo- han är mycket revirtänkande och ska jämt gå i närkamp med hornen först. Har pratat med veterinär som säger att det inte hjälper att kastrera honom då han börjar närma sig året. Och jag vill inte riskera att ge honom till någon som han kan skada. Tänk om ett barn kom i vägen för honom.
Han har skadat mig flera gånger nu så jag vet vad jag talar om. Blåmärke, skadat knä....Han är snäll när man kommer med mat, övriga tiden försvarar han fru o barn så jag inte kommer i närheten av dem. Killingen blir ju inte van vid folk som han håller på.
Så veterinären sa att han gör bäst nytta i frysboxen.
Svar från
SkräptantenHmm, är det inte ett bättre alternativ att slakta honom hemma? Det borde finnas någon alternativare i närheten av där du bor som kan slakta, om du känner dig osäker. Det är minst stressande för honom, tror jag, då är det bara en vanlig dag hemma, och han hinner inte börja ana oråd förrän han är död.
Ska du ändå transportera honom är nog bakluckan på en kombibil lugnare än en hästtransport. En ensam liten bock i en stor hästtransport blir liksom väldigt mycket yta, och det kan vara en stressfaktor.
Vi har transporterat våra getter både i bil och hästtransport, och det har iofs inte varit något bekymmer med något av det, det har bara varit att leda in djuren i hästtransporten mha lite godis. (Det är inte samma dramatik med transport som det kan vara för endel stirriga hästar.) Ensamma djur har dock alltid fått åka bil. Gettjejerna har fått åka i vår specialgjorda måttanpassade getbur, men när jag skulle hämta vår store bock gick inte det, eftersom han har 80 cm mellan hornspetsarna och kunde inte komma in i buren. Han och hans fru fick åka i bakluckan, tjudrade vid varsin lastögla
Svar getalina
Vår kombi är avställd.
Har velat mellan hemslakt o detta
http://www.bassholmaslakteri.se/De har avtal med skinnberedare och man vet att de kan det där med avlivning.
Hade jag kunnat kombinera avlivning hemma och att slakteriet skötte det andra så hade det varit det bästa. Jag är inte riktigt kry just nu och gubben vill inte ha mä det å göra.