Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  använda hasselstammar som reglar -avbarkas? torktid?  (läst 185 gånger)

Dre

• Gotland
använda hasselstammar som reglar -avbarkas? torktid?
« skrivet: 25 aug-24 kl 19:36 »
Hej!

Glad nybörjare här. ska sätta upp ett enkelt litet "altantak" på 4 kvm utifrån en bod. Konstruktionen i sig inga konstigheter, men jag undrar om jag kan använda hasselstammar jag varit tvungen att ta ner i samma veva som reglar istället för att köpa fyrkantiga?

Behöver de avbarkas först? Behöver de torka? Är hassel direkt olämpligt? jag har inga redskap att klyva dem på längden, utan tyckte det var så bra att de hade ca samma dimensioner jag tänkt köpa.

Ser ibland bilder på när folk använt hela trästammar/grenar med barken kvar i byggen, kan man göra så utan att de ruttnar?

ärt

• Halland
    • www.lillanabben.se
SV: använda hasselstammar som reglar -avbarkas? torktid?
« Svar #1 skrivet: 25 aug-24 kl 20:32 »
Hej!

Glad nybörjare här. ska sätta upp ett enkelt litet "altantak" på 4 kvm utifrån en bod. Konstruktionen i sig inga konstigheter, men jag undrar om jag kan använda hasselstammar jag varit tvungen att ta ner i samma veva som reglar istället för att köpa fyrkantiga?

Behöver de avbarkas först? Behöver de torka? Är hassel direkt olämpligt? jag har inga redskap att klyva dem på längden, utan tyckte det var så bra att de hade ca samma dimensioner jag tänkt köpa.

Ser ibland bilder på när folk använt hela trästammar/grenar med barken kvar i byggen, kan man göra så utan att de ruttnar?

Ruttna är nog ingen fara men där kan ju komma insekter o tugga kambiet. Ska du klä in dem eller blir de synliga. Du bör nog fråga någon om just hassel och insekter. Vissa träslag blir lätt angripna när barken kvar.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

ärt

• Halland
    • www.lillanabben.se
« Svar #2 skrivet: 25 aug-24 kl 21:21 »
Hej!

Så är det ju det där med krympa. Såga av en bit. Mät med skjutmått diametern. Torka. Mät igen. Nu ser du hur mycket det krymper
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 25 aug-24 kl 22:07 »
Till ett sånt litet enkelt tak på ett skjul duger det utmärkt, inte behöver du mäta med nått skjutmått utan det är bara att kapa till rätt längd och spika eller skruva ihop ditt tak.

Jag tror att du får längre livslängd om du åtminstånde randbsrkar och ställer dem på nån sorts sten eller plint med en bit takpapp emellan för att hindra att fukt stiger kapillärt upp i trät, björknäver kan också användas om du har tillgång till det.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Dre

• Gotland
« Svar #4 skrivet: 02 sep-24 kl 11:46 »
tack så mycket för era råd!

reglarna ska inte täckas utan kommer vara synliga.

då ska jag skala av så mycket bark jag kan och ge det hela ett försök!

Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 1 användare
Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser